Şoferii din Australia trebuie să deţină noua categorie U în permis pentru a conduce maşinile ultra performante, iar primul proprietar de Lamborghini a şi fost tras pe dreapta
4 Decembrie 2024, 13:53 Redacţia PiataAuto.md
În ultimul timp, cu maşini tot mai performante, de multe sute de cai-putere şi uneori chiar peste 1.000 CP, care pot fi cumpărate de oricine dispune de banii necesari şi pot fi conduse pe drumurile publice, în mai multe ţări sunt vociferate îngrijorări dacă n-ar trebui ca şoferii unor asemenea automobile să treacă printr-un program mai avansat de instrucţiuni în condus, ca să-şi poată stăpâni mai bine maşina ultra performantă. În Canada, spre exemplu, un dealer a avut iniţiativa de a-şi cumpăra o pistă de aeroport proprie, unde să ofere teste drive potenţialilor cumpărători, după care să le ofere şi cursuri de instruire pentru ca aceştia să poată să-şi savureze în siguranţă maşinile cumpărate. Australia, însă, a mers şi mai departe de atât şi a impus de la 1 decembrie 2024 obligativitatea deţinerii unei noi categorii, numită U, în permisul de conducere, pentru a avea dreptul de a conduce maşini performante pe drumurile publice. Iar primul proprietar de Lamborghini a şi fost tras pe dreapta.
Conform noilor reglementări australiene, şoferii au nevoie de noua categorie U pentru a conduce un vehicul de până la 4,5 tone masă totală, care au raport de putere la greutatea proprie de 276 kW/tonă sau mai mult, adică 375 CP/tonă. Deci, la calcularea raportului se ia în considerare masa proprie a maşinii, nu cea totală admisă, cu tot cu sarcină utilă.
Cifra e destul de permisivă, de altfel, întrucât o maşină de 1,6 tone, spre exemplu, ar trebui să aibă mai mult de 600 CP pentru a necesita permis de categoria U, iar una de 1,8 tone ar trebui să aibă peste 675 CP. Totuşi, multe supercar-uri şi hypercar-uri se încadrează în această categorie, ba chiar şi unele maşini electrice, precum Tesla Model S Plaid, care are 1.020 CP şi o masă proprie de 2.250 kg, ceea ce rezultă în circa 453 CP/tonă.
Paradoxul e că noua categorie de permis nu necesită cursuri practice de condus în Australia, în care şoferii să poată fi antrenaţi eventual cu abilităţi avansate de condus, ci un curs online, unde şoferii sunt instruiţi teoretic cum să conducă o maşină ultra performantă, ce riscuri asociate puterii foarte mari există şi ce caracteristici au diverse sisteme de asistenţă şi de siguranţă.
După ce trec cursul şi dau şi un examen online, aceştia îşi pot actualiza permisul de conducere. Cursul online costă 61 dolari australieni, echivalentul a circa 40 dolari SUA, pe lângă care va mai fi nevoie de circa 20 dolari SUA pentru un nou permis.
Un şofer de Lamborghini Huracan STO, însă, a fost primul din Australia tras pe dreapta în dimineaţa zilei de 1 decembrie de un echipaj de poliţie. Acesta nu avea categoria U, deşi maşina sa are 630 CP şi are o masă proprie de circa 1.340 kg, având astfel 470 CP per tonă.
Poliţia australiană menţionează că amenda pentru şoferii care conduc fără categoria U e de 2.500 dolari australieni la prima încălcare, echivalentul a circa 1.625 dolari SUA. La încălcările repetate amenda creşte până la echivalentul a circa 3.250 dolari SUA şi poate fi însoţită de arest. Pe lângă asta, şoferii unor maşini ce necesită categoria U pot fi amendaţi cu o sumă identică dacă sunt surprinşi cu vreun sistem de siguranţă dezactivat intenţionat, precum ESC sau frânarea automată.