Stellantis şi CATL vor construi o fabrică de baterii LFP în Spania, care va putea produce baterii pentru 1 milion de maşini electrice anual
10 Decembrie 2024, 13:42 Redacţia PiataAuto.md
Producătorul auto Stellantis a anunţat azi împreună cu producătorul chinez de baterii CATL decizia comună de a construit o fabrică de baterii LFP în Europa, localizată în Spania. Fabrica va avea o capacitate enormă de producţie, de până la 50 GWh anual, şi ar trebui să dea celor de la Stellantis un avantaj concurenţial major datorat evoluţiilor tehnologice majore realizate de bateriile LFP în ultimii doi ani, chinezii de la CATL fiind printre inovatorii cei mai importanţi în această direcţie.
E curios că această decizie e anunţată la doar o săptămână după demisia neaşteptată a fostului CEO Stellantis, Carlos Tavarez. Cel mai probabil, însă, iniţiativa acestei colaborări îi aparţine anume lui, or, tot el menţiona în luna iunie 2024, atunci când suspenda construcţia a două fabrici de baterii în parteneriat cu Mercedes şi TotalEnergies, că e nevoie de o reevaluare a viabilităţii acelor fabrici, incusiv de o evaluare dacă nu cumva Stellantis şi alţi producători europeni ar trebui să se reorienteze urgent spre tehnologia LFP, pe care chinezii pun accent atât de mare.
Reamintim, în China mai mulţi producători mari folosesc baterii LFP, mai ieftine cu circa 35-45% în costuri de producţie, datorită cărora şi-au obţinut avantaje competitive enorme. Bateriile Blade ale celor de la BYD, spre exemplu, sunt de tip LFP, iar CATL e unul din producătorii care a tot anunţat recorduri de putere şi viteză de încărcare pentru bateriile LFP dezvoltate de ei, care echipează o mulţime de mărci chinezeşti. Iar Stellantis a încercat bateriile LFP pe noul Citroen e-C3, descoperind astfel pe propria piele avantajele acestora.
Foto: Noul Citroen e-C3, cu baterie LFP
În momentul când Stellantis a suspendat construcţiile de fabrici în parteneriat cu Mercedes şi Stellantis, a atras imediat critici dure ale autorităţilor europene, or, acel parteneriat era unul franco-german-italian, cu TotalEnergies din Franţa, Mercedes din Germania şi Stellantis din Italia formând o companie împreună, pe nume Automotive Cells Company, sau ACC, care trebuia să construiască o fabrică de baterii în Franţa, una în Germania şi alta în Italia. Doar cea din Franţa a reuşit a fi construită, în timp ce cele din Germania şi Italia au fost suspendate, chiar dacă ACC a primit fonduri generoase de stat drept susţinere. În august guvernul Italiei de-a dat un ultimatum celor de la Stellantis, să ducă la bun sfârşit construcţia fabricii din Italia, sau pierd subvenţiile de stat. Gigantul auto a ignorat ultimatului, iar în septembrie Italia a tăiat toate fondurile pentru noua fabrică.
Fabrica ACC din Franţa, construită în parteneriat de Stellantis, Mercedes şi TotalEnergies
Acum decizia de a construi noua fabrică din Spania e anunţată cu condiţia obţinerii unui sprijin agreat din partea guvernului spaniol şi al Uniunii Europene, din câte menţionează Stellantis în comunicat, chiar dacă acest proiect al noii fabrici vine şi pe fondul problemelor grave pe care le întâmpină producătorul european de baterii Northvolt în Europa, dar şi pe fondul unui pachet de susţinere a acestei industrii, anunţat de Comisia Europeană săptămâna trecută. Ceea ce e imposibil de contestat e că planurile pentru noua fabrică din Spania sunt de-a dreptul uriaşe şi pot influenţa masiv dezvoltarea Stellantis de mai departe, dar şi a întregii industrii europene şi de baterii.
Fabrica va necesita o investiţie uriaşă de 4,1 miliarde de euro şi va fi deţinută în raport de 50% la 50% de Stellantis şi CATL. Ea a fi localizată lângă oraşul Zagaroza din Spania, lângă una din fabricile auto Stellantis. Ea ar urma să fie deja operaţională în doar doi ani, la sfârşitul anului 2026, şi va avea o capacitate de producţie care a creşte în scurt timp după inaugurare până la 50 GWh, concentrându-se pe baterii cu densitate energetică şi timpi minimi de încărcare pentru modelele de segment B şi C din Europa, inclusiv SUV-uri — deci cele mai populare segmente de pe continent.
Cei 50 GWh de capacitate sumară a bateriilor produse anual înseamnă 50.000.000 kWh. Un Citroen e-C3, spre exemplu, are o baterie LFP de 43,7 kWh. Dacă rotunjim această cifră la 50 kWh per maşină, ar însemna că noua fabrică va putea produce baterii pentru 1 milion de maşini electrice fabricate anual!
Noua fabrică va avea un impact de carbon era cu zero, funcţionând doar cu energie din surse regenerabile, care sunt disponibile din belşug în ţări ca Spania şi Portugalia în ultimii ani. CATL mai dispune de două alte fabrici operaţionale în Europa, în Germania şi Ungaria, unde produce baterii litiu-ion NMC.
În Europa mai există o singură fabrică de baterii LFP, prima de acest fel, inaugurată în august 2024 în Arendal, Norvegia, de către compania norvegiană Morrow. Capacitatea de producţie a acestei fabrici e de 1 GWh anual, deci noua fabrică a celor de la Stellantis şi CATL va fi de 50 de ori mai mare în capacitatea de producţie.