Ştirile recente despre creşterile de vânzări de maşini electrice în 2024 şi recordul marcat în noiembrie sunt incomplete şi au nevoie de clarificări
16 Decembrie 2024, 09:35 Redacţia PiataAuto.md
În aceste zile, aproape toate entităţile de presă mari şi mici, generaliste şi specializate, publică ştiri despre statistici care arată că vânzările de maşini electrice au marcat un nou record la nivel mondial în noiembrie 2024, iar creşterea din 11 luni ale anului 2024 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut e +25%. Sunt cifre frumoase şi încurajatoare, doar că e o mare confuzie la mijloc — sursa acestor date, agenţia Rho Motion, vorbeşte despre aceste cifre raportându-le la EV, prezumându-se că sunt vizate maşinile electrice, însă, tot ea indică prin text mărunt cu asterisc că prin EV ea are în vedere şi maşinile electrice cu baterii, şi modelele plug-in hibride, inclusiv cele comerciale uşoare, deci ceea ce numim maşini electrificate de obicei, nu electrice.
Foto: Imagine grafică din statistice Rho Motion, cu menţiunea cu asteristc despre ce includ aceste cifre
Asta nu înseamnă că maşinile electrice nu au crescut, doar că datele profunde care să cuprindă şi luna noiembrie încă nu există în spaţiul public. Cel mai probabil, în majoritatea regiunilor au crescut şi cifrele maşinilor electrice, doar că cifrele creşterilor nu sunt atât de mari ca şi cele indicate de Rho Motion, care iau în calcul şi plug-in hibrizii.
Astfel, cei de la Rho Motion indică un nou record atins în luna noiembrie, la 1,8 milioane de maşini electrificate vândute la nivel global într-o singură lună, ceea ce ar fi cu 100.000 mai mult decât recordul anterior stabilit în octombrie 2024. După cum putem observa, cifrele sunt rotunjite, fapt care întotdeauna ar trebui să ne facă să intrăm mai adânc în detaliile acestor cifre, să le punem uneori la îndoială şi să căutăm ce conţin ele exact.
Cei de la Rho Motion mai spun că din cele 1,8 milioane de vehicule electrificate vândute în noiembrie 2024, tocmai 1,3 milioane îi revin Chinei, ceea ce înseamnă că în tot restul lumii s-au vândut doar 500 mii de asemenea maşini.
China este, deci, din nou liderul absolut în vânzările de maşini electrificate. Doar că anume China e şi cea care a publicat în interior date divizate despre vânzările de maşini electrice cu baterii şi cele plug-in hibride din noiembrie, şi conform statisticilor sale proprii, numărul total de maşini electrificate e de 1,43 milioane, nu 1,3 milioane cât menţionează Rho Motion. Mai mult ca atât, China ar fi vândut 1.512.000 maşini electrice produse în ţara sa, dacă se cuantifică şi exporturile. Partea şi mai curioasă e că maşini electrice cu baterii constituie 908 mii, în creştere cu 29,3% faţă de anul trecut şi 7,8% faţă de octombrie. Respectiv, 604 mii de maşini sunt plug-in hibride, doar din cele produse în China, iar creşterea de plug-in hibride e mult mai mare, de +86,8% faţă de anul trecut.
Tocmai de asta e nevoie de aceste clarificări, întrucât din cifrele chineze află că 40% din această noţiune de EV revin, de fapt, plug-in hibrizilor şi doar 60% sunt maşinile electrice. Reiterăm, au crescut şi maşinile electrice — cu 29,3% în China la nivelul lunii noiembrie — dar totuşi, cifrele trebuie spuse clar. Şi e adevărat că în acest an producătorii chinezi au evoluat foarte mult în domeniul plug-in hibrizilor, lansând deja modele cu peste 200-300 km autonomie pur electrică în unele cazuri.
Analizând mai departe statistica de vânzări pentru maşini electrificate a celor de la Rho Motion, constatăm că la nivel mondial în 11 luni au fost vândute 15,2 milioane de asemenea automobile, în creştere cu 25% faţă de anul trecut. Europa a scăzut, cu -3% faţă de anul trecut, ajungând la 2,7 milioane, în timp ce toate celelalte regiuni au crescut — SUA şi Canada cu +10%, iar restul lumii cu +25%.
Deci, creşteri există în cele mai multe regiuni şi la nivel global, iar motorul principal al acestor creşteri de vânzări, atât pentru maşinile electrice, cât şi cele electrificate, e în mod evident China. Dar, totuşi, creşterea globală de maşini electrice nu e de +25% de la an la an, întrucât creşterea plug-in hibrizilor a fost mai mare decât cea a electricelor şi e important să elucidăm această confuzie. De asemenea, recordul menţionat în noiembrie nu e format doar din maşini electrice, doar China contribuind cu peste 600 mii de plug-in hibrizi din cele 1,8 milioane menţionate drept record la nivel mondial. În acest context, de îndată ce vor fi disponibile date statistice exacte, vom reveni cu noi materiale cu cifre clare care să vizeze maşinile electrice.