Suedezii au scos la vânzare abia acum utilajele şi linia de producţie a fabricii falimentare Saab din Trollhattan
13 Decembrie 2024, 13:35 Redacţia PiataAuto.md
Saab e o marcă adorată de maşină chiar şi azi, la mai mult de un deceniu de la momentul falimentului mărcii şi opririi producţiei. Pasiunea pentru Saab-urile clasice e la fel de mare, iar în Taiwan chiar mai există şi un dealer care mai vine automobile în stare bună şi piese pentru proprietarii de Saab. Fabrica Saab din Trollhattan, Suedia, a ajuns abia acum la momentul în care utilajele şi întreaga linie de producţie a fost scoasă la vânzare în procesul de lichidare a acesteia şi plăţi către creditori în urma falimentului.
A durat atât de mult, pentru că marca Saab fusese preluată de compania suedeză NEVS, iar aceasta, la rândul ei, a fost cumpărată apoi de chinezii Evergrande, un gigant imobiliar care a intrat la rândul lui în faliment în China. După acel faliment, Saab trebuia să fie preluată de o companie numită Electra, fondată de un personaj dubios, care promitea lucruri aproape incredibile. Cum era şi previzibil, acele promisiuni nu-au materializat, iar tranzacţia nici n-a fost dusă la bun sfârşit. NEVS a renunţat în cele din urmă la fabrica din Trollhattan, care a ajuns în 2023 în proces de lichidare, iar acum, după toate formalităţile birocratice, totul din ea a fost scos a vânzare.
Fabrica a fost construită în 1947 de către Saab, care avea deja un deceniu de experienţă în construcţia de avioane. De-a lungul anilor, această fabrică a produs toate modelele legendare ale mărcii, de la perioada sa de aur când acestea erau catalogate ca indestructibile, făcute să ţină o viaţă, până la cea în care acestea deveniseră foarte iuţi şi atrăgătoare prin modelele 900, dar şi mai târziu, când Saab a fost parte din General Motors, ca şi Opel.
Utilajele scoase acum la vânzare sunt de o varietate mare în avansul lor tehnologic, unele datând cu anii 1960 şi 1970, iar altele fiind mai moderne şi având capacităţi de presare a componentelor de caroserii conform standardelor de mai târziu.
Cele mai mari componente ale liniei de producţie sunt fabricate în 2001 şi, chiar dacă au 23 de ani în vârstă, au produs mult mai puţine maşini decât ar fi putut-o face în durata lor estimată de viaţă. Teoretic, dacă cineva ar cumpăra toată linia de producţie şi toate schiţele, ar putea repune în producţie, poate, unele caroserii de Saab, cel puţin livrate ca şi piese pentru cei ce şi-ar dori restaurarea propriilor maşini. Desigur, există şi nici piedici birocratice cu codurile de caroserie, dar totul depinde de pasiunea unui eventual cumpărător şi de determinarea de a face ceva cu aceste utilaje.
Toată istoria Saab prezentă în aceste utilaje, practic. Se pot vedea chiar şi bucăţi de caroserie puse pe standuri de perete, iar inginerii pricepuţi ar înţelege imediat care utilaj şi ce piese a produs pentru renumitele modele Saab.
Doar că e puţin probabil ca aceste utilaje să se transforme în altceva decât piese dezmembrate şi eventual fier vechi. Pentru că sunt utilaje vechi, deja, şi relativ uriaşe în dimensiuni şi greutate. O presă mecanică mare, cu tratare hidraulică, are o greutate de 3.000 tone, spre exemplu. O altă presă mai mică are o greutate de 600 tone. Deci sunt mii şi mii de tone de echipament, care nu pot fi transportate în formă asamblată nicăieri, decât dacă sunt dezasamblate pe părţi, duse în regim de transport agabaritic undeva, iar apoi puse la loc cu noi garnituri şi noi eforturi uriaşe de calibrare. Desigur, toate cu costuri exorbitante, or, transportul atâtea utilaje înseamnă şi preţuri pe măsură.
Deci, e interesant să urmărim ce se va întâmpla cu aceste utilaje din fabrica Saab acum. Probabil toţi fanii şi-ar dori ca acum să apară vreun miliardar care să vrea să facă minuni din aceste utilaje, dar ştim cu toţii că asta e aproape imposibil.
Compania de avioane Saab, însă, e perfect viabilă şi azi, producând avioane şi o multitudine de echipamente de apărare, fiind una din cele mai avansate din lume, cu peste 21.000 de angajaţi în Suedia.