Suedezii fac descoperiri revoltătoare după falimentul Northvolt, găsind 4.000 de cutii cu echipament pentru fabrica de baterii, care nici n-au fost deschise şi care valorau 430 milioane euro

4 Decembrie 2024, 19:20
Redacţia PiataAuto.md
Northvolt era până de curând marea speranţă a industriei europene de a avea propriile fabrici giga de baterii şi de avea propriu producător care să inoveze şi să fie un lider mondial în aceste tehnologii, ceea ce ar fi constituit şi un pilon important pentru industria auto, care ar fi putut cumpăra baterii europene pentru maşinile electrice. Doar că lucrurile au luat o întorsătură foarte tristă din vară, când BMW a anunţat că anulează un contract de 2 miliarde de euro pentru comenzi viitoare de baterii de la Northvolt pentru maşinile sale electrice din gama Neue Klasse, din cauza problemelor de calitate şi a celor de onorare a volumelor promise. Lucrurile au degenerat rapid după acel anunţ, chiar dacă BMW a menţionat că e gata să reia contractul dacă Northvolt îşi rezolvă problemele şi poate furniza ce a promis. Northvolt a anunţat la scurt timp falimentul subsidiarei sale suedeze Northvolt Ett Expansion AB, responsabilă de proiectul de extindere a fabricii Northolt Ett. Iar acum două săptămâni, Northvolt a anunţat şi falimentul diviziei sale din SUA, după care în aceeaşi zi CEO-ul companiei, Peter Carlsson, şi-a dat demisia. Astăzi, însă, suedezii anunţă despre descoperiri revoltătoare făcute la sediul fabricii Northvolt Ett după aceste falimente şi demisii.
Săptămâna trecută, în articolul în care analizam falimentul din SUA, spuneam că cifrele de bilanţ sunt foarte ciudate, cu o datorie de 5,8 miliarde de dolari pentru structura americană care intra în faliment, deşi acea entitate încă nu ajunsese să aibă măcar să construiască o fabrică mare, ci avea doar un centru R&D şi mici utilaje de producţie la scară mică, pentru testări. Întrucât atunci când a fost anunţat falimentul diviziei din SUA, Northvolt menţiona că entitatea sa centrală din Suedia continuă să opereze, cu toate fabricile de acolo, ba mai mult, şi fabrica din Canada continuă a fi construită, menţionam că o asemenea datorie imensă pusă pe seama structurii americane seamănă a fi o împovărare intenţionată a acelei structuri prin cesiuni reciproce de datorii, pentru a sacrifica în final acea structură prin faliment într-o ţară unde legile insolvenţei sunt mai permisive. Se pare că am avut mai multă dreptate decât credeam, întrucât suedezii au descoperit acum lucruri revoltătoare şi la fabrica din Suedia.
Northvolt avea fabrica Ett operaţională, ea funcţiona şi e funcţională şi acum, dar şi-a dorit să o extindă, pe lângă fabricile pe care le avea construite cu Volvo, cu Scania, şi pe lângă fabrica din Germania pe care trebuia s-o construiască prin fonduri imense obţinute pentru acel scop. Se întâmplă de multe ori ca unele companii să aibă entităţi separare pentru fiecare ţară sau chiar fiecare fabrică, înglobate într-un grup comun. Dar Northvolt a creat o companie separată responsabilă doar de expansiunea fabricii Ett, companie pe care a numit-o Northvolt Ett Expansion AB. Această companie avea sarcina de a construi noile hale ale fabricii şi de a echipa acea fabrică deplin, cu tot echipamentul necesar producţiei la scară largă a bateriilor. Se estima că tot acolo vor ajunge în producţie şi renumitele baterii cu stare solidă pe bază de sodiu-ion, anunţate acum un an.
Foto: Imagine de la inaugurarea construcţiei fabricii Northvolt din Germania

Întrucât Northvolt Ett Expansion AB era responsabilă de proiectul de construcţie şi echipare, ea a contractat toate companiile de construcţie implicate în edificarea noii fabrici şi tot ea a comandat tot utilajul necesar pentru fabrică — toţi roboţii industriali, toate liniile de asamblare, toate utilajele necesare pentru fiecare etapă şi fiecare proces tehnologic al producţiei de baterii.
Toate erau aparent frumoase, cu zeci de companii europene care primiseră aceste comenzi şi care tot furnizau echipamentul necesar şi făceau lucrări contractate, până când Northvolt a făcut acel anunţ de după anularea contractului de către BMW prin care menţiona că suspendă proiectul de extindere a fabricii Ett. Părea un pas oarecum logic — or, în timpuri dificile punem pauză pe extindere, rezolvăm problemele acute, apoi revenim la planul iniţial. Doar că, de jure, Northvolt a declarat falimentul în Suedia a acelei companii responsabile de toate comenzile făcute pentru lucrări de construcţie şi cumpărări de echipamente, iar zeci de companii din Suedia şi din Europa s-au pomenit că au facturi neachitate de către acea subsidiară către ei, în valoare de zeci de milioane de euro, iar acum trebuie să stea în rând în speranţa că-şi vor putea recupera vreodată aceste sume.
Azi, însă, suedezii au anunţat că la sediul fabricii Northvolt Ett au descoperit peste 4.000 de cutii cu echipament industrial, menit pentru noua fabrică, cutii care nu fuseseră nici măcar deschise până acum. Toţi aceşti roboţi industriali, toate aceste utilaje şi echipamente pentru linia de producţie, au valorat 5 miliarde de coroane suedeze la momentul livrării lor în fabrică, echivalentul a 432 milioane de euro!
Odată cu declararea falimentului, însă, contabilii Northvolt au stabilit valoarea acestora la doar 200 milioane de coroane, echivalentul e circa 17,2 milioane de euro! Practic, acest echipament industrial sofisticat a fost cumpărat cu 432 milioane de euro, iar valoarea lui în momentul falimentului a fost declarată la doar 17,2 milioane, o valoare care e practic echivalentă cu cea a predării celor 4.000 de cutii la fier vechi.
Asta a făcut ca entitatea falimentară să aibă un bilanţ de 6,9 miliarde de coroane datorii, şi doar 1,3 miliarde de coroane în valoarea activelor, cu un minus de 5,6 miliarde de coroane care nu pot fi acoperite. Deci cam 485 milioane de euro pe care sunt puţine şanse să-i mai vadă vreodată companiile cărora Northvolt Ett Expansion AB le datorează bani.
Asta a declanşat reacţii în lanţ în Suedia, cu companii care s-au pomenit în probleme grave din cauza acestui fapt. Titan Konstruktion, o companie care a făcut lucrări de construcţie, are facturi neplătite de Northvolt de 429 milioane de coroane, fapt care a forţat-o să intre şi ea în procedură de restructurare. Alte două companii, Away Group şi Algeco, au împreună facturi neplătite de Northvolt de 750 milioane de coroane. Şi, deşi nu se anunţă cine e furnizorul de echipamente, de obicei asemenea roboţi sofisticaţi sunt fabricaţi şi furnizaţi în Europa de companii precum cea suedezo-elveţiană ABB, sau concurenţi ai lor din Japonia.
Suedezii sunt revoltaţi mai ales de această casare a valorii întregului echipament destinat unei fabrici care trebuia să devină emblematică pentru Suedia şi pentru întreaga Europă. Faptul că aceste 4.000 de cutii de echipament nici măcar n-au fost deschise pentru a fi analizate, nemaivorbind de instalarea lor, denotă o atitudine absolut indiferentă a celor de la Northvolt pentru echipament şi pentru întreaga idee de extindere a fabricii. Or, într-o lume normală, fabrica principală Northvolt putea cumpăra acest echipament de la structura falimentară, pentru a-l pune în funcţiune în viitor, dacă tot e cumpărat, în loc să-l caseze efectiv la valoarea de metal uzat.
Problema e că acum, soarta acestui echipament poate lua întorsături revoltătoare. Pe de o parte, totul a fost produs personalizat pentru această fabrică din Suedia, şi un utilaj cumpărat de aici nu neapărat poate fi instalat în oricare altă fabrică din lume. Pe de altă parte, însă, oricine ar putea veni în cadrul procedurii de insolvenţă să plătească cei 17,3 milioane de euro la cât e estimată valoarea şi fie să dea la fier vechi tot acest echipament sofisticat, fie să-l urce tot pe o navă sau pe un tren şi să echipeze cu el o nouă fabrică, oriunde în China sau în oricare altă parte a lumii, repetând proiectul original al fabricii şi plătind 17,3 milioane de euro pe echipament ce valorează 432 milioane. La cei 17,3 milioane, mai adaugă câteva milioane pentru teren şi construcţia halelor necesare şi a ajuns la final să aibă o fabrică ultra tehnologizată de baterii pe bani de nimic.
Iar suedezii sunt practic impuşi să se uite cum fabrica e devalizată, inclusiv din banii acordaţi de statul suedez drept împrumuturi pentru Northvolt, dar şi din bani UE. Şi această diferenţă uriaşă de bani va fi acum pusă pe seara acelor companii, cărora Northvolt Ett Expansion AB le-a rămas datoare, cel puţin pe parcursul lungului proces al insolvenţei şi al încercării de a recupera ceva din structura falimentară. Cu toate aceste situaţii descoperite acum, e puţin probabil că alte companii din Suedia şi din Europa vor vrea să opereze cu structurile rămase operaţionale ale Northvolt în condiţii normale de facturare şi cu siguranţă vor vrea garanţii suplimentare, iar asta va pune şi mai multă presiune pe viitorul Northvolt.
3
299,260
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!