Un suedez a parcurs 1 milion de km cu un Volvo mai modern, schimbând uleiul la fiecare 30.000 km, şi se plânge că odometrul s-a blocat la 999.999 km
14 Decembrie 2024, 10:35 Redacţia PiataAuto.md
Modelele clasice de Volvo, construite în anii 1960, 1970 şi chiar 1980, erau proiectate să reziste 1-2 milioane de kilometri şi mai mult, după cum se lăuda frecvent producătorul suedez pe atunci. E cunoscută şi istoria celor de la SE Makinen, care aveau un Volvo 145 care ajunsese la 1.041.000 km şi, când i-au contactat pe cei de la Volvo să-şi comande un nou automobil, Volvo i-a întrebat de cei se grăbesc să renunţe la cel vechi, dacă a parcurs doar un 1 milion de km. În cele din urmă SE Makinen a cumpărat un Volvo 245, care a parcurs 2,6 milioane km în flota lor. Se pare, însă, că modelele mai noi Volvo nu sunt prevăzute de ingineri că ar putea atinge asemenea cifre pe odometru. Sau, mai bine zis, sunt prevăzute de inginerii care se ocupă de partea mecanică, dar nu şi de programatorii de soft. Un suedez pe nume Christofer Fast, din localitatea Steninge, de pe coasta vestică a ţării, a parcurs peste 1 milion de kilometri cu un Volvo V70, dar se plânge că odometrul maşinii s-a blocat la 999.999 km şi asta-i reduce din plăcerea de a exploata mai departe această maşină, informează publicaţia suedeză carup.
Foto: Volvo 245 al celor de la SE Makinen, menţionat în istoria de mai sus, care a parcurs, 2,6 milioane km
Maşina sa e un Volvo V70 D3 diesel, fabricată în 2010, iar pe atunci aceste maşini aveau un motor diesel de 2,0 litri, însă nu în 4, ci în 5 cilindri, cu 20 de valve în total. Motorul dezvolta 136 CP şi 350 Nm.
Foto: Exemplarul Volvo V70, care a parcurs peste 1 milion km
Christofer spune că atât motorul, cât şi cutia de viteze sunt originale, iar el a cumpărat maşina acum 10 ani de la un prieten de-al său, maşina având atunci 350.000 km. De atunci şi până în prezent, Christofer a condus maşina fără reparaţii la motor sau cutia de viteze, făcând doar mentenanţa obişnuită de schimb de ulei şi filtre. Iar aici mai intervine un detaliu foarte curios.
Foto: Proprietarul acestui Volvo V70
Christofer spune că a schimbat uleiul la fiecare 30.000 km, nu la 10.000 sau la 15.000 km, precum am fi putut aştepta de la un motor care a rulat atât de mult fără probleme. El spune că acesta e fost intervalul recomandat pe atunci de producător, iar schimburile de ulei le-a făcut chiar el în garajul său, fără a merge la vreun service profesionist.
Foto: Construcţia motorului diesel D3 de 2,0 litri în 5 cilindri
Proprietarul îşi foloseşte adesea maşina pentru a câştiga bani din curierat, livrând colete cu ea, iar asta explică şi parcursul atât de mare. În mod normal, recomandarea de 30.000 km drept interval de schimb de ulei ar fi catastrofală pentru durata de viaţă a oricărui motor, chiar dacă unii producători emiteau într-adevăr asemenea recomandări de 25-30 mii. În acest caz, însă, se pare că folosirea maşinii pentru mulţi kilometri parcurşi la un singur ciclu de încălzire şi răcire a motorului pare să fi salvat acest motor.
Proprietarul spune că, pe măsură ce kilometrii se adunau pe odometru, i-a apărut şi dorinţa de a ajunge la 1 milion de km, iar apoi de a trece şi de această cifră, întrebându-se dacă maşina va rezista. Însă maşina nu doar că a rezistat, ci la trecerea unei inspecţii tehnice anuale la 750.000 km, inspectorul a crezut că ea a are doar 75.000 km parcurşi.
Acum, însă, Christofer are o problemă cu odometru său. Când a atins 999.999 km, el aştepta să vadă magica cifră de 1.000.000 pe bord, însă ea n-a mai apărut niciodată, iar cifra kilometrilor parcurşi s-a blocat la 999.999 km. De atunci, el a mai parcurs circa 20.000 km, însă spune că cifra blocată îl debusolează şi în intervalele de schimb de ulei, şi totodată îi taie din plăcerea de condus a maşinii, odată ce nu mai vede progresul kilometrilor înregistrat.
Acum Christofer spune că va contacta Volvo să ceară o soluţie de la ei, eventual ca aceştia să-i reseteze cifra din nou la 0, ca el să poată vedea progresul următorului milion de kilometri pe bord. Şi întrucât maşina consumă şi acum 6 litri/100 km, el e convins că ea mai merită păstrată şi exploatată mai departe.