VW nu va închide cele 3 fabrici din Germania, dar va concedia mai mulţi angajaţi, conform acordului la care a ajuns cu sindicatele
21 Decembrie 2024, 11:24 Redacţia PiataAuto.md
Ieri seară, 20 decembrie, într-o perioadă ce poate fi numită ajun de sărbători în Germania, VW a ajuns la un acord cu sindicatele şi negociatorii din partea muncitorilor în problema reducerii de costuri, concedieri şi închideri de fabrici. Până acum, VW intenţiona închiderea a trei fabrici din Germania, concedierea a 30.000 de angajaţi şi reducerea cu 10% a salariilor pentru aproape toţi angajaţii rămaşi. Sindicatele au reuşit să obţină o victorie simbolică, prin care păstrează fabricile operaţionale, dar VW va concedia un număr mai mare de angajaţi.
Mai exact, conform acordului de ieri, VW a concedia 35.000 de angajaţi de la fabricile sale, deci cu 5.000 mai mult decât se intenţiona anterior. În schimb, toate cele 10 fabrici VW de pe teritoriul Germaniei vor rămâne funcţionale, chiar dacă vor funcţiona la capacitate mai redusă fără un număr atât de mare de muncitori.
Vestea bună pentru muncitori e că aceste concedieri nu vor fi făcute acum, cu efect imediat, ci treptat pe parcursul următoarelor luni şi chiar ani, intensitatea exactă rămânând la latitudinea şefilor, dar aceste reduceri de personal vor fi corelate şi cu reducerea de capacităţi de producţie a fiecărei fabrici în parte.
Partea dureroasă pentru VW şi pentru industria germană în general e că cei 35.000 de oameni concediaţi sunt corelaţi cu o reducere a capacităţilor de producţie pentru fabricile VW din Germania cu 730.000 de automobile anual. Deci, atât de mare e estimată a fi şi scăderea pe termen lung a producţiei şi vânzărilor VW. Pentru comparaţie, această cifră e egală cu aproximativ tot ce a produs Italia pe parcursul anului trecut, deci e o pierdere enormă de capacitate pentru industria auto din Germania, iar această pierdere va afecta inevitabil şi vânzările a zeci de furnizori auto către VW. Şi aici vorbim doar de marca VW, nu de întreg grupul, or, după cum scriam anterior, şi Audi planifică propriile concedieri, iar ieri aflam că problemele au ajuns şi la Porsche.
Şi, o ultimă lovitură simbolică pentru industria auto germană e faptul că producţia lui VW Golf va fi mutată din Germania în Mexic. Golf e un model emblematic pentru VW, stând la baza imaginii VW din ultimele decenii, iar faptul că acesta nu mai poate fi produs cu un profit viabil în Germania reflectă simptomatic starea în care se află industria auto acum.
Doar un viitor Golf electric, care va fi construit pe o platformă tehnică luată de la Rivian, va fi produs în Germania, în Wolfsburg. Asta confirmă ceea ce spuneam noi în ultimele articole despre parteneriatul dintre VW şi Rivian, şi anume că VW nu va preluat doar soft de la Rivian, aşa cum se anunţat iniţial, ci şi platformele tehnice întregi, cu tot cu motoare şi alte componente. Din nou, e o situaţie simptomatică, când un gigant ca VW nu s-a putut adapta să creeze el maşini electrice bune şi s-a pomenit în situaţia unui dinozaur, care e nevoit acum să preia platforme de la o companie tânără, dar mult mai inovativă.
Aşadar, acordul atins ieri e unul dulce-amar pentru angajaţi. Pe de o parte, sună frumos că a fost evitată închiderea a 3 fabrici. Dar, de fapt, acum vor fi concediaţi mai mulţi oameni decât se planifica anterior în cazul închiderii lor. Aşa că efectiv concedierile totale sunt mai mari, nu mai mici, doar că ele sunt un pic mai graduale, şi dau confortul psihologic că lumina încă nu se stinge în cele 3 fabrici vizate anterior de închideri.