China vrea să ajungă Europa din urmă şi lansează prima sa navă transportatoare de containere propulsată pe bază de hidrogen
2 Ianuarie 2025, 22:53 Redacţia PiataAuto.md
China are multe capitole unde a făcut salturi imense în adoptarea unor tehnologii noi, dar hidrogenul şi multiplele lui aplicaţii au fost ignorate multă vreme de inginerii chinezi. Anul 2024, însă, a marcat demararea mai multor proiecte în direcţia hidrogenului, iar la final de an China a lansat şi prima sa navă transportatoare de containere, propulsată pe bază de hidrogen, nava fiind numită Dong Fang Qing Gang. E o încercare a Chinei de a ajunge Europa din urmă la acest capitol, acolo unde în anul 2024 au fost deja puse în operare două nave transportatoare de containere cu propulsie similară.
Nava chinezească are 64,5 metri lungime şi are o capacitate de transportare de 64 de containere sau 1.450 tone. Ca şi în cazul navelor europene, acest tip de propulsie va fi folosit pentru livrări în interiorul continentului, în special pe râuri sau în golfuri, deci nu la distanţe foarte mari, din cauza limitărilor de autonomie.
Nava chinezească e propulsată de electromotoare, care-şi iau electricitatea dintr-un sistem ce conţine baterii pentru amortizarea solicitării şi două instalaţii cu pile de combustie, a câte 240 kW. Instalaţii sunt create de compania Sinosynergy şi sunt cele mai mari montate vreodată pe o navă de acest tip.
Nava poate stoca 550 kg de hidrogen în rezervoarele sale, ceea ce-i asigură o autonomie de 380 km. Deci, consumul de hidrogen e de circa 1,45 kg per kilometru navigat, sau 2,68 kg per milă nautică.
Dacă e să facem un calcul că la producţia unui kilogram de hidrogen din energie verde cele mai eficiente instalaţii mari consumă 52,5 kWh de electricitate, atunci avem un consum efectiv de electricitate în ciclu complet de 76,12 kWh/km navigat sau 141 kWh/milă nautică.
În Europa, Olanda are o navă transportatoare de containere cu hidrogen din februarie 2024, numită H2 Barge 2, care are 110 metri lungime şi o capacitate de transport de 200 containere. Nava are pile de combustie cu o putere totală de 1,2 MW.
În decembrie şi Franţa a lansat nava Zulu 06, cu o capacitate mai mică, de circa 18 containere. Nava de 55 metri lungime e propulsată cu ajutorul pilelor de combustie cu o putere totală de 200 kW şi are rezervoare de 300 kg de hidrogen, care-i permite o autonomie de 7 zile, fără a specifica distanţa navigată.