Chinezii de la BYD au lansat la apă cea mai mare navă din lume transportatoare de maşini, specializată în maşini electrice şi hibride

17 Ianuarie 2025, 21:17
Redacţia PiataAuto.md
Chinezii de la BYD îşi primesc acum pe bandă rulantă navele pe care le-au comandat circa 2-3 ani în urmă şi devin astfel nu doar singurul producător din lume cu o flotă proprie de nave, ci şi una din cele mai mare companii din lume cu o flotă de nave transportatoare de maşini. Mai mult ca atât, după incendiile de maşini electrice ale unor nave precum Fremanlte Highway, iar mai devreme şi incendiul şi naufragiul lui Felicity Ace, navele celor de la BYD sunt echipate cu dotări speciale pentru transportarea maşinilor electrice. Iar acum cei de la BYD au lansat la ape cea mai mare navă transportatoare de maşini, numită BYD Shenzhen.
Nava are o capacitate de 9.200 de automobile, fiind una de tip Ro-Ro, adică roll-in/roll-out, ceea ce înseamnă ca nava are punţi prin care maşinile urcă pe propriile roţi la bord şi ies de acolo în mod similar. Până acum cele mai mari nave transportatoare de maşini aveau 7.700 automobile, tot din flota BYD. Anterior, capacităţile de 3.500-5.000 de automobile erau considerare unele de scară mare.
Noua navă chinezească are 219 metri lungime şi 37,7 metri lăţime, putând atinge o viteză de călătorie de 18,5 noduri, sau 34 km/h.
Propulsia navei e asigurată de motoare care operează pe bază de gaz natural stocat în formă lichefiată, deci LNG, dar motoarele pot opera şi pe bază de combustibil marin la necesitate. Nava aplică pentru prima dată baterii mari de producţie BYD la bordul său, de mărimea unor containere, folosite la centralele de baterii, prin care va stoca electricitate pentru a acoperi variaţiile necesare. Energia pentru aceste baterii a fi furnizată de generatoare ataşate axelor elicelor.
Întrucât BYD vinde acum doar maşini electrice şi plug-in hibride, era absolut necesar ca nava să fie echipată corespunzător pentru transportarea în siguranţă a acestora. Astfel, nava are sisteme avansate de identificare a unor incendii în etapa incipientă şi reacţionare automatizată cu încercări de stingere a lor.
Foto: Imagine de pe nava Fremantley Highway, anul 2023

Nava e compartimentată pentru a avea posibilitatea izolării unui compartiment afectat. Iniţial, o maşină problematică se încearcă a fi stinsă inclusiv manual, prin acoperirea cu pături care izolează accesul de oxigen. Dacă nici asta nu funcţionează, compartimentul poate fi izolat, iar de acolo poate fi evacuat oxigenul şi introdusă o concentraţie mare de dioxid de carbon.
Izolarea compartimentului are loc după principiul aplicat în submarine, doar că pe o asemenea navă e foarte posibil să nu se producă o etanşare completă. Însă, odată izolat compartimentul şi eliberată o concentraţie de dioxid e carbon, se prezumă că poate fi asigurată o localizare a incendiului şi o minimizare chiar şi a numărului de maşini afectate în interiorul unui compartiment.
Dar, bineînţeles, asemenea situaţii n-ar mai trebuie să se întâmple, întrucât şi sistemele de management termic al bateriilor maşinilor au evoluat foarte mult, astfel încât să excludă orice asemenea risc din start. Pe lângă asta, toate maşinile electrice şi plug-in hibride curente ale celor de la BYD folosesc deja baterii LFP, care au un risc de incendiu mult mai mic decât cele litiu-ion.
Cu o singură asemenea navă, BYD poate asigura între 70.000 şi 120.000 de maşini exportate pe an, în funcţie de distanţele spre care navighează. BYD intenţionează să aibă minim 8 nave de talie similară sau un pic mai mici în flota sa, deci a putea asigura cu propriile resurse logistica a până la 1 milion de maşini anual pentru export.
2
34,897
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!