Chinezii vor să cumpere fabricile problematice ale VW din Germania, dar sindicatele atenţionează că locurile de muncă vor fi pierdute oricum în favoarea robotizării
21 Ianuarie 2025, 11:48 Redacţia PiataAuto.md
La sfârşitul anului trecut, problema celor 3 fabrici ale VW, care urmau a fi închise, părea să-şi fi găsit rezolvarea într-un acord la care se ajunsese cu sindicatele, prin care fabricile au evitat închiderea. Însă încă atunci noi menţionam că acelaşi acord prevedea, de fapt, concedierea a şi mai mulţi angajaţi decât se estima iniţial, 35 mii în loc de 30 mii, doar că ei urmau să fie distribuiţi în mai multe fabrici. Totodată, se anunţau şi pierderi ale unor modele importante din sarcinile de producţie, renumitul Golf urmând a fi produs în Mexic, nu în Germania, iar în lipsa unor asemenea modele de masă şi cu vânzări problematice la modelele electrice ale mărcii, viitorul fabricilor se anunţa în continuare incert. Mai nou, acum, la început de an 2025, apar tot mai multe informaţii şi confirmări că cele 3 fabrici sunt vizate de chinezi, care vor să le cumpere, promiţând că vor produce maşini acolo şi le vor asigura un viitor mai prosper. Dar sindicatele germane atenţionează că nu totul e la fel de optimist precum pare la prima vedere.
Reuters e sursa primelor informaţii şi a unui val ce a urmat, dar şi presa germană a venit cu tot mai multe informaţii din surse citate din cadrul VW. Chinezii îşi manifestă acest interes la nivel aproape centralizat prin departamente de investiţii de stat şi aproape că nu mai contează care vor fi producătorii auto care vor cumpăra efectiv fabricile, cel mai probabil fiecare fabrică urmând a fi cumpărată în tranzacţii separate.
Foto: Producţia lui VW T-Roc Cabriolet la fabrica din Osnabrueck, una din cele 3 care riscau închiderea, iar acum vânzarea către chinezi
Surse din cadrul VW au confirmat acest interes din partea chinezilor şi nu au exclus vânzarea, menţionând că sunt determinaţi să caute soluţii pentru a asigura activitatea de mai departe a acestor fabrici.
Foto: Thomas Schafer, CEO al mărcii Volkswagen
La prima vedere, interesul producătorilor chinezi pentru aceste fabrici e unul firesc, ei urmând a produce automobile în interiorul UE, pentru a evita taxele mari de import. Doar că aceste fabrici de demult ale VW sunt şi adevărate noduri logistice, la nivel de autostrăzi, căi ferate, ba chiar şi căi pe râuri navigabile, iar producătorii chinezi şi-ar asigura astfel acces imediat la noduri logistice esenţiale la costuri mult mai mici, decât dacă ar construi o nouă fabrică într-un câmp gol in Ungaria, spre exemplu, cum o face BYD.
Foto: Aşa arată logistica şi accesul la căi importante la fabrica VW din Osnabruck, una din cele 3 ce ar putea fi vândute chinezilor
Pe lângă asta, de aceste fabrici depind foarte mulţi alţi furnizori mici şi mari, iar deţinerea unei asemenea fabrici în miezul industrial al Europei le oferă chinezilor pârghii enorme de influenţă directă şi indirectă.
Sindicatul german IG Metall a emis acum primele comunicate şi informaţii de atenţionare a autorităţilor şi a publicului faţă de posibilele preluări ale fabricilor VW de chinezi. Toţi cei care vor să continue a construi automobile în aceste fabrici sunt bineveniţi, dar totul trebuie să se facă în interesul nostru, al publicului german, spun cei de la IG Metall.
Foto: Construcţie la fabrica din Dresden, una din cele 3 vizate
Tot ei, însă, prin reprezentatul de comunicare al IG Metall, Stephan Soldanski, se declară îngrijoraţi că aceste fabrici VW or ajunge să producă maşini de mărci chinezeşti. Mi-aş fi putut imagina că am putea ajunge să producem ceva pentru o companie chineză, dar cu emblema VW şi cu standardele VW, astea ar fi nişte condiţii de bază pe care le-am înainta, întrucât producţia de maşini chinezeşti, cu embleme mărcilor de acolo, ar duce lucrurile într-o zonă cu totul diferită, se arătau în comentariile emise săptămâna trecută.
Însă sindicatele germane au înţeles în scurt timp că nu prea pot fi foarte optimiste că cineva de la VW sau la nivel politic ar putea impune cu adevărat asemenea condiţii unor investitori chinezi. Aşa că acum sindicatele au emis o atenţionare menită să servească drept un duş rece pentru germani. Aceştia amintesc că producătorii chinezi au o cu totul altă cultură corporativă decât cei germani şi asemenea negocieri de aproape jumătate de an ca şi cu VW în stiuaţii dificile ar fi greu de imaginat cu chinezii.
Pe lângă asta, cea mai mare îngrijorare a sindicatelor e că în proprietate chineză fabricile vor fi complet reutilate într-o manieră apropiată fabricii Xiaomi, care e atât de automatizată, încât nu mai are niciun angajat implicat direct în linia de producţie, ci doar la inspectări finale şi procese administrative. Astfel, dacă în Germania o fabrică ce produce câteva sute de mii de maşini poate avea minim 3.500-7.000 angajaţi, iar uneori şi mai mult, fabrica Xiaomi are puţin peste 350 angajaţi la o capacitate de producţie de 150-200 mii de maşini anual.
Tocmai de asta, dacă cele trei fabrici VW din Germania ar urma aceeaşi cale, aproape toate locurile de muncă ar fi oricum pierdute, ca şi în cazul închiderii lor, spun cei de la IG Metall. Iar chinezii ar rămâne cu toate avantajele de acces la logistică, la un sistem industrial excelent european, ar avea pârghiile menţionate mai sus şi ar mai şi evita taxele de import. Iar producţia de maşini în Europa după un asemenea sistem automatizat nu ar fi cu mult mai scumpă decât în China, întrucât numărul angajaţilor ar fi extrem de mic, iar în timp acesta ar fi redus şi mai mult prin roboţi umanoizi, care au avansat foarte mult în ultimul an în China.
Pe de o parte, vorbim de un progres tehnologic până la urmă şi de o împotrivire clasică faţă de progres. Pe de altă parte, marea întrebare este de ce n-ar putea face VW asemenea progrese tehnologice păstrându-şi fabricile în proprietate şi făcând modelele VW mai competitive pe piaţă, în loc să le vândă chinezilor şi să-i lase să pătrundă adânc în miezul industriei europene? E o întrebare crucială acum, iar de răspunsurile care vor fi găsite la ea depinde foarte mult nu doar viitorul VW, ci al întregii industrii auto din Germania.