În timp ce Audi şi Mercedes au scăzut semnificativ în 2024, BMW are creşteri excepţionale la modele electrice şi o uşoară scădere generală
13 Ianuarie 2025, 17:03 Redacţia PiataAuto.md
Cu doar câţiva ani în urmă, când vorbeam despre Audi, BMW şi Mercedes însemna să vorbim despre maşini foarte apropiate în parametri, despre mărci foarte apropiate în imagine şi despre companii cu cifre foarte apropiate în vânzări, de mult ori de doar câteva zeci de mii de exemplare anual. Acum situaţia s-a schimbat radical, iar cifrele anului 2024 sunt de un contrast imens. În timp ce Mercedes şi Audi au scăzut semnificativ, BMW are creşteri excepţionale la modelele electrice, pe fundalul unei scăderi uşoare la cele cu combustie.
Mercedes a avut un ultim trimestru ceva mai bun, ceea ce a atenuat scăderea anulă, care se arăta şi mai drastică decât e acum. Vânzările totale ale diviziei responsabile de autoturisme Mercedes, deci exceptând camioanele şi dubiţele, au totalizat în anul 2024 un număr de 1.983.400 unităţi, ceea ce reprezintă o scădere de -3%.
Cifra de 3% nu e atât de drastică în condiţiile actuale, dar în primele trei trimestre ea era mult mai mare, apropiindu-se de 10%, şi din câte se pare pe multe pieţe Mercedes a aplicat tactici de stimulare intensă a vânzărilor mai ales în segmentul maşinilor mari, impulsionând o creştere pe ultima sută de metri şi atenuând astfel cifrele anuale.
Spunem asta pentru că tot Mercedes se plângea pe vânzări istoric de slabe pentru S-Class şi GLS, şi pentru întreg segmentul de vârf, iar acum raportează că în ultimul trimestru a avut o creştere de 34% anume în acest segment. Totuşi, la nivelul întregului an cifra acestui segment rămâne a fi una în scădere cu -14%.
Mercedes a scăzut în vânzări în Europa, cu -9%, acolo unde multe mărci germane şi-au găsit resurse de revigorare şi creştere. În China Mercedes a scăzut cu -7%, iar situaţia a fost salvată de America de Nord, cu o creştere de 8%, şi restul lumii, cu o creştere de 4%.
La capitolul maşinilor electrice, la Mercedes situaţia e dramatică, vânzările scăzând cu -23%, până la doar 185.100 maşini electrice vândute în întreaga lume pe parcursul întregului an. Asta înseamnă că acum la Mercedes doar 9,33% din maşini sunt electrice, foarte departe de ţinta de 22% pe care o aveau producătorii pentru anul 2024.
La Audi, însă, situaţia e şi mai dramatică, vânzările de maşini electrice constituind doar 164.000 unităţi, iar aici ne amintim de faptul că Audi se plângea pe o reducere bruscă a cererii atunci când a decis să închidă fabrica din Bruxelles. Cifra de 164 mii reprezintă o scădere de -8% faţă de anul anterior.
Problema şi mai mare a celor de la Audi sunt cifrele totale de vânzări, care au scăzut cu tocmai -11,8%, până la doar 1.671.218 automobile, faţă de aproape 1,9 milioane de automobile în 2023. Şi Audi a scăzut peste tot, în toate regiunile — cu -21,3% în Germania, cu -5,9% în Europa cu excepţia Germaniei, cu -10,9% în China, cu -13,0% în America de Nord şi cu -18.2% în restul lumii.
Audi recunoaşte că aceste cifre sunt excepţional de proaste şi spune că ele sunt rezultatul unor întârzieri de modele, a unor probleme cu piese de la furnizor (aici ne amintim de situaţia cu cureaua pentru generatorul mild hibrid de anul trecut), dar şi a unor condiţii tensionate generale din industrie. Audi promite că noile modele lansate abia încep să-şi facă efectul şi ar trebui să urmeze un an de revigorare, dar această supoziţie e departe de a fi certitudine. Cu doar 164.000 de maşini electrice din cele 1,67 milioane de maşini în total, doar 9,8% din vânzările Audi revin maşinilor electrice. Din nou, foarte departe de ţinta de 22%.
BMW, însă, e la polul opus, cu un contrast enorm în rezultatele sale. BMW a vândut în 2024 un număr de 2.200.177 automobile, ceea ce reprezintă o scădere uşoară de -2,3%, însă cifra de vânzări a celor de la BMW s-a depărtat cu peste jumătate de milion de maşini faţă de cea de la Audi! În acelaşi timp, vânzările generale BMW au scăzut doar în China cu -13,4% şi Asia cu -10,2%, în toate celelalte regiuni având creşteri. BMW a crescut până şi în Europa, cu +0,6% până la 947.235 automobile.
Cea mai impresionantă e creştere pe care a reuşit BMW să o înregistreze la maşinile electrice, într-un contrast puternic cu concurenţii săi germani. BMW a vândut 368.523 maşini electrice în 2024, cu +11,6% mai mult decât în 2023 şi de două ori mai mult decât Audi şi Mercedes. De fapt, BMW a vândut mai multe maşini electrice de unul singur decât au vândut Audi şi Mercedes luate împreună, care cuantifică în sumă doar 349.100 unităţi!
Grupul BMW a avut succese fascinante cu maşinile electrice şi cu alte mărci din portofoliul său. MINI şi-a crescut vânzările de electrice cu +24,3%, până la 56.181 maşini, iar Rolls-Royce şi-a crescut această cifră cu +479,6%! Şi asta având doar un singur model Spectre, care a fost vândut în 1.890 exemplare! Deci în total grupul BMW a vândut 426.594 maşini electrice, cu 13,5% mai mult decât anul trecut.
Dacă analizăm doar marca BMW, cele 368.523 maşini electrice, raportate la 2.200.177 automobile în total, reprezintă 16,75%. Însă, dacă analizăm cifrele întregul grup ca un producător separat, atunci 426.594 maşini electrice din 2,2 milioane reprezintă 19,4%. La capitolul maşinilor electrificare, unde se includ şi plug-in hibrizii, BMW a atins o cotă de 24,2% la nivelul grupului, depăşind cifrele minime care trebuiau atinse.
E curios că şi modele BMW M au crescut în vânzări, cu 2,1%, până la 206.582 exemplare, aici fiind incuse toate modele vândute de BMW M GmbH.
Deci, avem un tablou plin de contrastante în tabăra celor trei producători. Un fapt obiectiv e că în China toţi au scăzut şi asta e o provocare pentru toţi. Însă aici se cam sfârşesc lucrurile comune şi încep contrastele, cu Audi şi Mercedes care au scăzut semnificativ şi la electrice, şi la cele cu combustie, iar BMW a reuşit să fie excepţia, crescând enorm mai ales la modele electrice. Atât de mult, încât sunt şanse mari ca grupul BMW să se clasifice pe locul 3 în lume la numărul de maşini electrice produse, după Tesla şi BYD!