Inginerii Audi au dezvăluit un nou sistem mild hibrid, care va avea şi un electromotor pe curea, şi unul integrat alături de cutia de viteze

27 Ianuarie 2025, 16:31
Redacţia PiataAuto.md
Sistemele mild hibride sunt tot mai populare în automobilele din zilele noastre, datorită contribuţiei lor în eficienţa de consum şi reducerea de emisii. De obicei, un sistem mild hibrid are un electromotor de putere relativ mică, ce are rol doar de susţine a propulsiei principale la accelerări şi poate propusa maşina de unul singur doar la viteze foarte mici, iar uneori deloc. Acel electromotor e amplasat fie pe motor, în înlocuind demarorul şi fiind conectat prin curea, fie în interiorul sau în apropierea cutiei de viteze, propulsând direct arborele cotit şi transmiţându-şi puterea mai departe prin cutia de viteze. Inginerii Audi au creat, însă, un nou sistem mild hibrid, care va avea ambele tipuri de motoare integrate în el — şi unul pe curea, şi unul integrat lângă cutia de viteze.
Noul sistem mild hibrid va opera la o tensiune de 48 volţi şi va folosi o baterie LFP, similară maşinilor electrice, care adoptă tot mai mult bateriile LFP în ultimul timp. Noul sistem va debuta pe noile A5 şi Q5 şi e cât se poate de curios cum va funcţiona acesta, în încercarea de a reduce substanţial consumul şi emisiile, pentru a mai oferi o durată de viaţă pentru modele Audi cu combustie.
Noul electromotor integrat lângă cutie are numele abreviat de PTG, în timp ce electromotorul cu curea are numele abreviat de BAS. Cel prin curea nu aduce în esenţă nimic nou, având acelaşi rol de susţinere ca până acum şi servind totodată şi drept demaror.
Marea noutate o aduce, însă, electromotorul PTG, care e unul sincron cu magneţi permanenţi, ceea ce sugerează o abordare tipică maşinilor electrice, cu un raport mult mai bun de putere faţă de greutatea şi dimensiunile proprii. Însă, de fapt, electromotorul va livra doar 18 kW putere, sau 24 CP şi 230 Nm. Dimensiunea acestuia e foarte compactă şi el e integrat alături de corpul cutiei de viteze, fiind astfel mai mic şi mai uşor, cântărind doar 21 kg.
Doar că şi acest avantaj e parţial anulat de faptul că acest electromotor îşi trimite forţa către arborele cotit printr-un reductor, care operează la un raport de 3,6:1. E o abordare diferită, deci, faţă de electromotoarele integrate între cutie şi propulsor, iar aici ar trebui să ne întrebăm de ce e nevoie de acest reductor?
Foto: Electromotorul PTG cu reductorul aferent

Ei bine, explicaţia e în faptul că, deşi parte fixat alături de cutia de viteze, electromotorul e conectat cu roţi dinţate din punctul de pornire a arborele cardanic, de fapt, nu de arborele cotit, deci el îşi transmite puterea după cutia de viteze, nu înainte de ea, iar asta înseamnă că turaţiile sale nu sunt reduse prin cutia de viteze, şi tocmai de asta apare necesitatea unui reductor.
Foto: Amplasamentul componentelor sistemului mild hibrid Audi, se poate vedea şi amplasarea electromotorului PTG

Avantajul pe care-l dă această configurare este o uşoară reducere a pierderilor de fricţiune, întrucât de facto electromotorul împinge direct arborii cardanici şi eventual diferenţialul dintre axe la un sistem de tracţiune quattro. Acest electromotor PTG îşi poate aduce contribuţia sa până la o viteză de 140 km/h şi are un ambreiaj prin care se poate cupla sau decupla, în funcţie de viteză. Acelaşi motor poate recupera 24 kW de energie la decelerare.
Totodată, puterea mai mare a acestui electromotor le va permite modelelor Audi dotate cu el să menţină motorul cu combustie deconectat pe perioade mai lungi, inclusiv la viteze uşor mai mari sau atunci când e nevoie doar de o susţinere uşoară a vitezei curente, iar asta va reduce emisiile şi consumul. Inginerii Audi spun că la motoarele cele mai eficiente, contribuţia poate fi de 0,3 litri/100 km, iar la cele V6 — de 0,7 litri/100 km şi mai mult.
Foto: Fluxul de putere în cazul în care PTG e singura sursă de propulsie, pur electrică

Bateria LFP a avea o capacitate de 1,7 kWh şi poate susţine o putere de descărcare de 24 kW, alimentând cele două electromotoare. Bateria e răcită cu lichid şi e prima dată când Audi foloseşte o baterie LFP pe maşinile sale mild hibrid. Sistemul va opera astfel încât să menţină bateria preponderent încărcată în regiunea a 50-60%, atunci când ea poate oferi putere mare şi poate accepta putere mare la regenerare, o tactică folosită şi de hibrizii mai tradiţionali Toyota. Cei de la Audi au algoritmi diferiţi de implicare a celor două electromotoare în funcţie de condiţii şi solicitări, iar aceştia vor fi diferiţi şi în funcţie de regimul de condus ales de şofer.
Inginerii Audi recunosc că adiţia a fost una realizată după proiectarea platformei şi a motorului, iar amplasamentul PTG a fost dictat şi de limitele tunelului de transmisei. Altfel spus, Audi estimase iniţial că până în acest moment va putea avea doar modele electrice în acest segment, iar acum, odată ce a decis să păstreze şi modele cu combustie, erau nevoie de soluţii care să minimizeze emisiile, dar care să fie viabile şi să dea un efect notabil în scăderea emisiilor. Iar inginerii au creat cea mai bună soluţii în contextul unor asemenea constrângeri.
Noul sistem va fi disponibil implicit pe maşinile europene cu combustie din gama A5 şi Q5, însă nu va fi oferit în SUA, pentru că acolo nu există asemenea restricţii de emisii.
4
15,860
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!