Jaguar a avut parte de o revoltă internă din partea designerilor, care au fost împotriva noului rebranding şi noului stil de comunicare
16 Ianuarie 2025, 13:38 Redacţia PiataAuto.md
Marele rebranding al celor de la Jaguar, dezvăluit acum două luni, a indus o adevărată undă de şoc în toată lumea, atât prin ştergerea oricărei legături cu istoria şi tradiţia mărcii britanice, cât şi prin maniera de comunicare a acestui nou stil, cu personaje bizare şi un spot care nu părea să aibă vreo legătură cu maşinile. Ei bine, dacă multora dintre noi ni s-a părut revoltătoare sau nepotrivită această reinventare a celor de la Jaguar, acum aflăm că producătorul britanic a avut parte de o revoltă internă din partea propriilor angajaţi, în special cei din departamentul de design, care au fost împotriva modului cum arăta noua identitate a mărcii şi au încercat să-şi oprească şefii din a accepta un pas pe care ei îl considerau greşit, conform informaţiilor şi documentelor interne obţinute de publicat Autocar din India. De ce tocmai India? Pentru că proprietara Jaguar e Tata Motors, o companie din India, dar dirijează multe procese în compania britanică.
Întregul departament de design a formulat o scrisoare internă oficială către şefii Jaguar, în care designerii îţi manifestau dezacordul cu direcţia pe care o ia Jaguar şi cu modul în care agenţia externă a ales să le reinventeze marca pentru care ei lucrează.
Credem că noul logo e total deconectat de orice narativ pe care trebuie să-l transmită emblema Jaguar şi de identitatea de felină, care a fost asociată întotdeauna mărcii — se arată în scrisoarea semnată atunci de 30 de designeri Jaguar.
Pe maşini, această nouă emblemă arată prea rotunjită şi jucăuşă, care nu se potriveşte nici măcar cu noţiunea de exuberanţă, pe care pretinde că o transmite noua identitate, mai scriau designerii. Aceştia mai menţionau că logo-ul e lipsit de personalitate şi seamănă cu zeci de alte logo-uri din lume, deşi noua identitate pretinde Copy nothing.
Toate astea erau scrise de designeri încă înainte de crearea spotului publicitar şi mai controversat. Când au apărut primele versiuni ale acestuia, designerii au fost şi mai indignaţi şi le-au transmis şefilor că agenţia a creat un spot care nu produce decât iritare şi ar trebui concediată imediat. Designerii au calificat noua metodă de comunicare drept o blasfemie pentru spiritul mărcii Jaguar. Întotdeauna am creat maşini cu suflet şi cu o profundă senzaţie de sens şi pasiune implantată în acestea — se arată în mesajele designerilor către şefi.
Însă şeful de comunicare al celor de la Jaguar, Gerry McGovern, şi-a făcut o reputaţie din a susţine acest curent de comunicare, catalogat adeseori drept woke, şi nici el, nici alţi şefi, n-au ascultat de proprii designeri şi au mers în continuare pe ideea de a tăia ca-n codru, de a şterge toată istoria şi de a reinventa totul de la zero, într-o manieră pe care ei o considerau adecvată pentru lumea noastră şi pentru noua epocă pur electrică a celor de la Jaguar.
Cei de la Autocar au amintit şi cum a ajuns agenţia creativă Accenture Interactive să fie desemnată să creeze această manieră de comunicare. Ea a cumpărat pur şi simplu în 2021 agenţia Spark44, co-fondată de producătorul britanic şi desemnată de Jaguar Land Rover drept responsabilă de comunicarea companiei, iar apoi noii proprietari au obţinut undă unde la cei de la Jaguar de recurge de idei revoluţionare în reinventarea mărcii.
Acum, după prezentarea publică a noii identităţi şi prezentarea primului prototip, agenţia şi şefii Jaguar se lăudau cu faptul că toată planeta a ajuns să vorbească despre marca lor, iar astfel scopul a fost atins. Doar că toată planeta poate vorbi nu neapărat despre subiecte bune şi admirabile, ci şi despre cele penibile, iar scopul final al unei companii auto e să aibă o imagine adorată cu maşini care să fie dorite şi cumpărate. Deci, până la a vedea cifrele de vânzări ale viitoarelor modele din epoca nouă Jaguar, e devreme probabil să se califice această campanie drept un succes, mai ales că Jaguar mai are un an de pauză absolută în producţie în faţă, când fabrica sa pur şi simplu va staţiona cât e reutilată pentru noua epocă a maşinilor electrice.
Rămâne de văzut dacă peste un an a exista un interes excepţional pentru viitoarele Jaguar-uri electrice. Deocamdată e clar că până şi proprii angajaţi, ba chiar designerii, cei care conturează formele maşinilor şi imaginea de produs, sunt profund nemulţumiţi de calea pe care a luat-o compania, conform acestor informaţii scoase acum în spaţiul public de Autocar India.
Jaguar a fost solicitat să comenteze această situaţie şi producătorul britanic nu a informat-o, ci doar a ales să spună că întotdeauna în procesul de creaţie există idei diverse şi provocări, fiind firesc ca navigarea spre reinventare, pe care o face compania, să nască păreri diferite şi dezbateri.