Japonezii au lansat noua Mazda6e electrică în Europa, cu parametri curioşi pentru un producător notoriu de sceptic faţă de mobilitatea electrică

10 Ianuarie 2025, 11:52
Redacţia PiataAuto.md
Japonezii au lansat azi la salonul auto de la Bruxelles noua Mazda6e electrică, un model care debutează cu parametri tehnici curioşi pentru un producător notoriu de sceptic faţă de mobilitatea electrică. Ba chiar la unele capitole noul model electric nipon e de-a dreptul impresionant şi atunci când îl comparăm cu modele germane precum, VW ID.7.
Noua Mazda6e are o siluetă de sedan sau coupe cu 4 uşi, dar are un hayon care se deschide cu tot cu lunetă, ceea ce-l face un hatchback. Portbagajul are o deschidere mare, însă nu e foarte voluminos din cauza podelei ridicate, având 330 litri în regim obişnuit şi 1.074 litri cu bancheta spate rabată. În schimb, modelul nipon are un frunk de 70 litri în faţă, spre deosebit de spaţiul gol şi neutilizat de pe electrica Mazda MX-30.
Interiorul este a fel de neobişnuit pentru Mazda. Pentru prima dată, japonezii au acceptat să monteze un display mare, suspendat în faţa planşei, nu unul pus în partea superioară. Dacă până acum Mazda era cam ultimul producător care nu avea ecrane touch, ele trebuind să fie manevrate printr-o rotulă centrală, acest display de 14,6 ţoli e deja un touchscreen, deci proprietarii acestei maşini vor putea în sfârşit opera comenzile prin apăsare.
Pe lângă asta, există o tehnologie de augmentare a realităţii, prin care Mazda poate folosi aproape întreaga suprafaţă a parbrizului pentru a proiecta imagini digitate pentru cele reale văzute de după el. Deci nu e vorba doar de un head-up display, ci despre întreg parbrizul aflat la dispoziţia proiectării unor imagini. Însă ele nu vor fi foarte intrusive, apărând atunci când e nevoie cu adevărat de ele.
Noul model a renunţat la sistemul audio BOSE şi adoptă un nou sistem SonyPRO drept sistem de top, iar Sony îşi face astfel o revenire în forţă în epoca modernă a lumii auto. Tocmai 14 difuzoare vor asigura calitatea excepţională a sunetului.
Iar designul interior al noului model Mazda emană aer de premium şi e unul din puţinele modele electrice din lume care nu încearcă să ne convingă că simplismul şi minimalismul dus până la pustietate e ceva ce avem obligatoriu nevoie într-o maşină modernă. Nu, aici există un tunel central mare pentru senzaţii de comoditate şi conform, aici există materiale frumoase şi sofisticate şi pe planşă. Deci, designerii chiar merită toate aprecierea pentru această interpretare a acestui model electric.
Să vedem, însă, şi cât de îndrăzneţi au fost inginerii în substratul tehnic al noului model. Versiunea incipientă va fi una cu tracţiune spate şi 258 CP şi 320 Nm, livraţi de un electromotor de acolo. Mai mult decât decent, deci, iar graţie tracţiunii spate şi unei geometrii bune a suspensiei, maşina ar trebui să ofere senzaţii plăcute în condus şi ţinută de drum. Pe puntea faţă e o suspensie McPherson, însă puntea spate are o suspensie multilink.
Această versiune incipientă va putea prinde prima sută în 7,6 secunde, însă va avea viteza maximă limitată la doar 175 km/h.
Bateria acestei versiuni are o mărime decentă de 68,8 kWh, care asigură o autonomie de 479 km. Ea poate fi încărcată la prize fast charge cu o putere de până la 200 kW, deci mai mare decât la versiunea comparabilă a lui VW ID.7, iar asta îi permite să fie încărcată de la 10 la 80% în doar 22 minute. În doar 15 minute se poate încărca suficientă energie pentru a mai parcurge 235 km.
Însă Mazda 6e are şi o versiune Long Range, care are o baterie de 80,0 kWh. Tot ea are puterea aceluiaşi singurul electromotor de pe puntea spate redusă la 245 CP, dar tot cu 320 Nm, însă asta îi permite să atingă o autonomie de 552 km! Avem o Mazda electrică, cu 552 km autonomie, deci!
Însă bateria de 80 kWh are o compoziţie chimică diferită, se pare, întrucât puterea acceptată la încărcare e de peste două ori mai mică, de doar 95 kW. E neobişnuit de puţin pentru zilele noastre, şi corespunde unui coeficient de doar 1,2 C, iar timpul de încărcare de la 10 la 80% va fi de 45 minute.
Viteza maximă a acestei versiuni e limitată la aceeaşi 175 km/h, iar acceleraţia e cu 0,2 secunde mai lentă. Ambele maşini pot fi încărcate cu 11 kWh a prize casnice.
Astea sunt singurele versiuni de lansare, deci nu există nicio versiune cu tracţiune integrală şi două motoare, cum o fac concurenţii. În schimb Mazda spune că a reuşit să distribuie greutatea 50 la 50 între axe, ceea ce va face maşina foarte agilă.
Paradoxul e că noul model nu cântăreşte foarte mult, dacă e să-l comparăm cu alte modele de 4,92 metri lungime, cât măsoară Mazda6e. Greutatea proprie a maşinii în versiune incipientă, fără a lua în calcul şoferul, e de 1.952 kg la gol. Un paradox şi mai mare e că versiunea Long Range, cu baterie cu 11,2 kWh mai mare, cântăreşte cu doar 1 kg mai mult, ajungând la 1.953 kg! Deci, un singur kilogram diferenţă între cele două maşini!
Secretul e în faptul că bateria versiunii incipiente e LFP şi cântăreşte 480 kg, iar pe versiunea long range bateria e una litiu-ion NMC şi cântăreşte... exact 480 kg. Deci inginerii japonezi au calibrat ambele baterii să cântărească la fel, şi doar au folosit compoziţie diferită pentru a le asigura capacitatea diferită. Iar faptul că bateria LFP e cea care poate accepta puteri mai mari de încărcare spune mult despre cât de mult a evoluat această tehnologie în ultimii ani, mai ales în China.
Garda la sol e relativ mică, de 114 mm, ceea ce poate da un pic de dificultăţi în combinaţie cu un ampatament mare, de 2.895 mm. Însă maşina s-a vrut a fi una cu păstrarea centrului de greutate coborât, iar multe alte componente inginereşti o califică drept unul din cele mai interesante modele electrice lansate în ultima perioadă.
6
11,552
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!