Komatsu a creat un buldozer electric care e menit să opereze subacvatic, pe fundurile râurilor şi mărilor

13 Ianuarie 2025, 09:14
Redacţia PiataAuto.md
Compania japoneză Komatsu e una din cele mai respectate din lume în industria echipamentelor miniere şi de construcţie mari. Acum, cei de la Komatsu au creau şi lansat un buldozer electric, care e menit să opereze sub apă, pe fundurile râurilor şi mărilor sau în zonele inundate de calamităţi.
Poate părea surprinzător, dar albiile râurilor, plajele şi zone adiacente litoralelor mărilor au nevoie în permanenţă de lucrări de curăţare sau chiar lucrări de construcţii. Puţine utilaje, însă, pot funcţiona sub apă, mai ales în condiţiile unei ape sărate de mare, cu efect coroziv puternic, nemaivorbind de problemele cu aerul pentru admisia motoarelor cu combustie.
Komatsu, însă, a creat încă în 1970 primul său buldozer subacvatic, numit D125W, urmat în 1971 de modelul D155W. Acel buldozer era propulsat de un motor cu combustie, însă avea un turn lung de admisie, pe care-l ridica şi cu care îşi prelua aerul pentru admisie şi datorită căruia putea opera până la 7 metri adâncime. Greutatea buldozerului era de 43 tone, iar în apă, dacă se scotea din calcul efectul deplasamentului, buldozerul oricum apăsa pe fundul mării cu o forţă de 27 tone şi avea astfel aderenţa necesară în şinele sale.
Foto: Komatsu D155W

Cel mai impresionant fapt e că acel model conceput mai bine de 50 de ani în urmă e încă disponibil şi funcţiona şi azi, cu foarte mici perfecţionări, demonstrând că o inginerie bine făcută poate fi actuală incredibil de mult.
Ei bine, acum suntem într-o altă epocă, iar noul buldozer Komatsu e electric, cu baterii, chiar dacă e menit să funcţioneze sub apă. Noul buldozer nu are vreo cabină în care să stea un operator, el fiind autonom în executarea misiunilor lui de la distanţă.
Buldozerul electric are la bord o baterie de 450 kWh, care poate fi mărită opţional la 500 kWh, iar cu această capacitate buldozerul poate funcţiona 6 ore. Deci, consumul ar fi de circa 83 kWh pentru o oră de operare. Reîncărcarea bateriei durează 4 ore.
Din cauza funcţiei de condus autonom, însă, noul buldozer electric are o limitare care încă nu e rezolvată. El are nevoie de semnal GPS pentru a putea opera cu precizie în misiunile sale de pe fundul mării, iar pentru asta e nevoie de antene la suprafaţă. Tocmai de asta, şi noul buldozer are un turn similar cu predecesorul său, care îi permite să funcţioneze la aceeaşi adâncime de până la 7 metri.
Însă inginerii niponi nu se opresc aici şi lucrează acum la o soluţie pentru a replica sau înlocui semnalul GPS, iar când această problemă va fi rezolvată, acelaşi model de buldozer electric va putea opera la 50 metri adâncime.
1
1,030
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!