Moldova anunţă că accelerează construcţia liniei electrice aeriene Vulcăneşti-Chişinău şi e nevoie stringentă de urgentarea lucrărilor

22 Ianuarie 2025, 10:14
Redacţia PiataAuto.md
Republica Moldova, prin Ministerul Energiei, a anunţat ieri că va accelera construcţia liniei electrice aeriene de 400 kV Vulcăneşti-Chişinău, care va asigura o conexiune directă de mare putere cu România. În ultima perioadă, au existat multe întrebări justificate despre evoluţia acestor lucrări, în contextul crizei energetice actuale, iar în ultima săptămână Ministerul Energiei a tot publicat imagini şi informaţii cu evoluţia lucrărilor.
Ieri, Ministerul Energiei a anunţat că numărul de muncitori pe şantier va fi suplimentat începând cu săptămâna viitoare, însă nu au fost anunţate cifre exacte şi cu cât va fi restrâns termenul de realizare a lucrărilor în urma acestei suplimentări de forţă şi muncă şi accelerări de ritm. A fost anunţat doar faptul că încă din decembrie a fost mărit cu 10 oameni numărul de muncitori la lucrările de construcţie de la staţia electrică Chişinău, acolo unde sunt pregătite fundaţiile pentru transformatoarele de mare putere, unde va a fi conectată LEA Vulcăneşti-Chişinău, şi instalarea echipamentelor adiţionale.
Lucrările de aici sunt desfăşurate de consorţiul românesc Siemens Energy SRL - Electromontaj SA - Energotech SA, cei care au şi livrat transformatoarele de mare putere produse de Siemens Energy, despre care scriam încă în luna martie 2024. Da, transformatoarele au fost livrate încă în martie 2024, iar acum, în ianuarie 2025, după 10 luni, la staţia Chişinău încă n-au fost construite fundaţiile pentru instalarea lor. Poate în condiţii normale de operare, când termenul de execuţie a LEA Vulcăneşti-Chişinău încă nu a survenit, acest ritm de construcţie putea fi considerat unul firesc şi fără vreo încălcare de contract. Dar în condiţiile în care despre momentul critic de la 1 ianuarie 2025 se ştia de mult timp, acest ritm lent de construcţie pare cel puţin impropriu.
Aceeaşi impresie o lasă şi lucrările la LEA Vulcăneşti, care au demarat în martie 2024. După mai mult de 9 luni complete de muncă, există o evoluţie clară, însă ritmul pare oricum lent în contextul unei situaţii de criză. În condiţii normale, probabil această cadenţă ar fi fost absolut potrivită, mai ales că acum se fac lucrări care în mod paradoxal n-au fost iniţiate timp de 33 de ani. Dar, atunci când se ştie cât de importantă e această linie pentru securitatea energetică în contextul actual, probabil suplimentarea muncitorilor pe şantiere şi a utilajelor putea fi făcută mult mai devreme, încă acum 9 luni.
Acum Ministerul Energiei anunţă că au fost construite pentru 200 de fundaţii şi au fost asamblaţi circa 30 de piloni, deci nici cifra de 30 nu e exactă. Lucrările se desfăşoară în echipe dispersate pe o distanţă de 65 km.
Doar că întreaga linie are 158 km, iar numărul total de piloni e departe de cei circa 30 asamblaţi, fiind de 500! Deci, doar 6% dintre pilonii liniei sunt asamblaţi, conform acestui raport.
Termenul la care noua linie electrică aeriană ar trebui să devină operaţională e decembrie 2025, aşa cum a fost anunţat el în martie 2024, la începerea lucrărilor. Deci acest termen e unul iniţial, fără a lua în calcul un efect al accelerărilor promise acum. Judecând după progresul actual al lucrărilor, însă, cel mai optimist termen de finalizare ar fi toamna anului 2025, şi asta doar dacă accelerările vor fi făcute a o scară care să conteze cu adevărat.
Ministerul Energiei anunţă că progresul actual al proiectului e de 49%, dar asta nu ţine de progresul lucrărilor de construcţie, ci de toate activităţile aferente, cum ar fi exproprieri şi despăgubiri pentru terenurile unde e construită linia.
Odată inaugurată, noua linie va avea o capacitate de transport de 500 MW nominală şi 630 MW în regim maxim, dar cea mai importantă parte e că ea nu va mai merge întâi în regiunea transnistreană în nodul energetic de acolo, ca abia mai apoi să vină spre Chişinău, aşa cum e situaţia actuală perpetuată de 33 de ani, ci va merge direct spre Chişinău. Ea va creşte capacitatea de transfer a energiei între România şi Moldova, dar şi securitatea energetică.
Da, e o linie ce necesită lucrări mult mai complexe decât până acum şi e de-a dreptul condamnabil faptul că niciun guvern de până acum câţiva ani nu a început aceste lucrări, lăsând aceste vulnerabilităţi de sistem să existe în Moldova şi să submineze securitatea ei energetică. Dar în acelaşi timp, a atât de mare necesitatea pentru această linie, încât Moldova nu-şi permite nici măcar luxul de a construi în regim obişnuit, ci are nevoie absolută de a urgenta la maxim lucrările încă din ianuarie-februarie, şi asta pentru că, dacă acum centralele electrice cu termoficare din Chişinău şi Bălţi produc peste 200 MW de putere electrică drept efect advers al generării de căldură pentru sistemele centralizate ale acestor oraşe, în primăvară această generare va scădea enorm, cu circa 80%, şi va apărea necesitatea de şi mai mult import de electricitate.
Iar problema importului nu e în a cumpăra mai multă electricitate, ci în capacitatea limitată a liniei actuale şi traseul ei. E adevărat că noua linie ar înlocui efectiv traseul liniei actuale, deci nu ar suplini cu 500-630 MW puterea actuală, ci ar înlocui-o la un nivel mai mare al puterii viabile, pe care se poate baza. Însă pentru Moldova, pe timp de primăvară şi vară, 630 MW prin această linie pot fi cruciali, iar diferenţa de consum ar fi asigurată prin producţie proprie din surse regenerabile, astfel încât să poată fi menajată o situaţie de criză, până când vor fi construite liniile Bălţi-Suceava şi Străşeni-Gutinaş, care ar adăuga deja capacităţi de transport.
În situaţia liniei actuale de la Isaccea spre regiunea transnistreană şi apoi spre Chişinău, există riscuri mari şi in cauza vulnerabilităţii traseului, dar şi din cauza limitărilor în capacităţile de transport, mai ales în condiţiile unui consum mai mare pe timpul perioadelor caniculare din vară. Deci, pentru 2025 accelerarea reală a construcţiei linie Vulcăneşti-Chişinău nu e doar un deziderat frumos, ci o condiţie tehnică absolut necesară pentru a putea depăşi mai bine criza energetică şi de a trece de la un statut de criză la unul de acţiuni logistice coordonate şi planuri vizionare de viitor, care să dea Moldovei siguranţă energetică.
4
2,505
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!