Norvegienii au testat autonomia a 24 maşini electrice în condiţii de iarnă, până la epuizarea bateriei, descoperind că Tesla Model 3 minte la odometru

16 Ianuarie 2025, 11:37
Redacţia PiataAuto.md
Norvegienii au organizat un nou test de amploare, în care au măsurat autonomia a 24 de maşini electrice actuale în condiţii de iarnă, conducându-le până la epuizarea bateriei. Norvegienii au făcut teste similare în ultimii ani, dar testul din acest an a fost foarte neobişnuit prin condiţiile climaterice diferite şi prin faptul că modelul care părea a fi învingător la autonomie din start — Tesla Model 3 — a minţit la odometru său, iar distanţa reală parcursă a fost semnificativ mai mică, după cum relatează norvegienii de la motor.no, în urma acestui test organizat de ei împreună cu agenţia NAF.
În primul rând, condiţiile climaterice nu au fost la fel de geroase ca în anii precedenţi, când ruta testului a trecut preponderent prin regiuni acoperite cu zăpadă. De această dată a fost ceva mai cald, cu temperaturi de puţin peste zero grade, până la 5 grade Celsius. Totuşi, drumurile erau fie acoperite de polei şi erau lunecoase, motiv din care aveau şi material antiderapant, fie erau umede, ceea ce creşte rezistenţa la rulare şi oricum afectează consumul. Prin urmare, autorii testului spun că mai ales pentru automobilele electrice moderne, care nu mai sunt afectate atât de mult de ger în încălzirea habitaclului datorită pompelor de căldură, condiţiile de acum n-ar trebui să dea rezultate foarte diferite faţă de cele dintr-un test la -5 sau -10 grade Celsius. Anul trecut condiţiile climaterice au însemnat temperaturi cuprinse între -10 şi 0 grade.
Foto: Imagine de la testul din anul trecut

Rezultatele obţinute şi devierile faţă de autonomia oficială WLTP confirmă şi mai mult această supoziţie, întrucât aceste abateri, din acest an, sunt pe alocuri chiar mai mari faţă de cele din anul trecut, cu 11 din 24 de modele având devieri de 20% şi mai mult faţă de cifra oficială.
Foto: Maşini electrice participante în testul din acest an în Norvegia

Toate maşinile au fost conduse în acelaşi timp, dar cu distanţe între ele, iar spre final una câte una bateriile se epuizau şi maşinile erau preluate de platformele de evacuare. Tesla Model 3 RWD cu tracţiune spate şi baterie mai mare era aşteptată să devină învingătoare şi chiar să stabilească un nou record, întrucât are o autonomie WLTP de 702 km.
Când Tesla Model 3 a oprit, părea că aşteptările au fost adeverite, întrucât odometrul maşinii indica faptul că ea a parcurs 548 km cu o singură încărcare iniţială a bateriei sale. Asta ar fi fost un record în istoria testului de iarnă. Doar că în scurt timp, la doar câţiva zeci de metri distanţă mai departe, a oprit şi Polestar 3, care a parcurs o distanţă un pic mai mare, însă cifrele de pe odometrul său indicat doar 531 km.
Foto: Polestar 3, iar în faţa sa e Tesla Model 3, în ultimii kilometri înainte de epuizarea bateriilor

Au fost verificate traseele parcurse de fiecare dintre maşini, care erau monitorizate şi GPS, au fost verificate şi distanţele, iar verdictul a fost surprinzător — cei 531 km indicaţi de Polestar 3 sunt corecţi, iar Tesla Model 3 minţea pe odometrul său că ar fi parcurs 548 km, în timp ce cu adevărat a parcurs doar 531 km. E o deviere de 17 km, sau 3,2%, cifră care e inadmisibil de mare, şi e pentru prima dată când un model Tesla e descoperit să mintă la odometru său. Fireşte, anvelopele erau de mărimea corectă, deci nu există vreun motiv obiectiv prin care odometrul putea greşi.
Iar asta a însemnat că Tesla a fost poziţionată pe locul 2 în acest test, cu 531 km parcurşi de facto şi o deviere de -24% faţă de cifra oficială. Pe locul 1 s-a clasat Polestar 3, tot cu 531 km, dar cu câţiva zeci de metri mai mult, şi cu o deviere de doar -5% faţă de cifra sa oficială.
Foto: Polestar 3 la finalul testului

Pe locul 3 s-a clasat Porsche Taycan, care a parcurs 499 km în condiţii de iarnă, faţă de 592 km cât are indicat drept autonomie în ciclul WLTP, deci o deviere de -16%.
O distanţă aproape identică, de 499 km, a fost parcursă şi de Kia EV3, noul SUV electric compact al mărcii sud-coreene, devierea faţă de cifra oficială de 590 km fiind şi ea comparabilă, la -15%. În acest an primul model chinezesc vine abia pe locul 5, după ce HiPhi a câştigat testul din anul trecut. Anul ăsta BYD Tang se clasează pe locul 5, cu 482 km parcurşi din cei 530 km promişi în ciclul WLTP, cu o deviere de -9%.
Cea mai mare deviere a avut-o modelul francez Peugeot e-3008, care a parcurs doar 347 km din cei 510 km promişi, deci o deviere de -32%. Francezul a fost urmat de modelul chinezesc Voyah Dream, cu -29%, şi 344 km din 482 km promişi. Voyah a fost maşina care a atins şi cea mai mică autonomie în acest test în condiţii de iarnă scandinavă. Locul 3 la devieri negative e luat tot de un Peugeot, e-5008, care a parcurs cu -26% mai puţin decât a promis — 361 km, faţă de 488 km.
Cea mai mică deviere e avut-o învingătorul testului, Polestar 3, cu cele -5%, urmat de BYD Tang menţionat mai sus cu -9%, ele fiind singurele modele care s-au încadrat într-o abatere de sub 10%. Următoarele în acest clasament sunt MINI Countryman, cu -11%, Lotus Emeya, cu -13% şi BYD Sealion 7, tot cu -13%, sau 436 km faţă de 502 km promişi. Sealion 7 e şi modelul pe care noi l-am testat de curând.
O situaţie bizară a întâmpinat-o exemplarul Ford Explorer din test, care e construit pe platforma lui VW ID.4. La unul din primele segmente, maşinile au condus prin ploaie rece pătrunzătoare, iar Ford a început să lase apa să pătrundă în habitaclu, prin zona oglinzii centrale şi a camerelor poziţionate acolo. Se pare că apa pătrundea din zona unde parbrizul de uneşte cu caroseria şi ajungea în zona oglinzii, după care curgea pe tunelul central.
Celelalte maşini nu au avut asemenea situaţii penibile, şi nici alte incidente decât abaterea mare a odometrului de pe Tesla. Vezi mai jos tabelul complet cu cifrele de autonomie atinse de cele 24 de maşini electrice în testul din Norvegia, dar devierile faţă de autonomia oficială WLTP.
1
38,930
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!