Porsche s-a răzgândit şi va crea un Macan cu motoare cu combustie, pe lângă versiunea electrică, din cauza vânzărilor modeste ale acesteia

20 Ianuarie 2025, 14:04
Redacţia PiataAuto.md
Porsche a avut o pornire admirabilă în lumea auto, lansând acum mai mulţi ani Taycan, care era una din cele mai avansate maşini electrice din lume în materie de inginerie şi performanţă. Încurajat de o evoluţie clară spre maşini electrice, Porsche a anunţat un pas aproape incredibil de curajos, şi anume că SUV-ul Macan, unul din cele mai bine vândute modele din gama sa, urma să evolueze într-o nouă generaţie pur electrică, eliminând cu totul de versiunile cu combustie. Doar că lansarea noului Macan electric a tot întârziat, dezvoltarea sa fiind marcată de probleme mai ales la partea de soft. Într-un final, la începutul anului 2024 germanii au lansat noul Macan electric, iar noi scriam atunci că, după atâţia ani de la lansarea lui Taycan, noul model nu aduce nicio evoluţie semnificativă în inginerie, ci dimpotrivă, simplifică formula lui Taycan. Ei bine, cifrele de vânzări pentru anul 2023 au determinat Porsche să se răzgândească, spun cei de la Autocar, care citează surse interne de la Porsche.
Foto: Porsche Macan electric în etapa de dezvoltare

Porsche Macan electric a avut un an aproape complet de vânzări în 2024, dacă excludem perioada de la început de an, dinaintea startului oficial de livrări. Însă, întrucât vorbim de primul an, când cererea e de obicei cea mai mare, putem echivala acest cifre cu un an complet de vânzări.
Foto: Porsche Macan Electric, în versiunea sa de producţie

De curând, Porsche a anunţat că a vândut 18.278 exemplare de Macan electric în întreg anul 2024. E foarte puţin până şi dacă îl comparăm cu modelul electric Taycan, care a cunoscut o scădere drastică de vânzări şi tot a ajuns la 20.836 exemplare vândute într-un an. Deci, pe acest fundal, cele aproape 18.300 exemplare de Porsche Macan electric reprezintă în mod clar vânzări foarte modeste, din orice perspectivă am privi.
Şi ele par şi mai grave dacă ne gândim la cifrele de 80-90 mii de exemplare de Macan pe care le înregistra modelul precedent, înainte de lansarea noii generaţii. Teoretic, noul SUV electric ar fi trebuit să înlocuiască aproape întreg volumul de vânzări, însă n-a ajuns nici la 20%.
Porsche şi-a salvat cifrele de vânzări prin decizia de a mai păstra acea fostă generaţie de Macan cu combustie în producţie o perioadă. Şi ea a mai fost vândută în număr de 64.517 exemplare în afara Uniunii Europene, acolo unde Porsche nu risca să ia amendă pentru media de emisii CO2 pe întreaga gamă. Deci, chiar şi cu pieţe limitate, Macan cu combustie a înregistrat cifre de peste 3 ori mai mari decât versiunea electrică şi doar aşa Porsche a putut cuantifica peste 82 mii de exemplare vândute pentru Macan în cele două versiuni de propulsie.
Foto: Porsche Macan cu combustie, încă vândut în unele regiuni

Şi Porsche a mai observat o altă tendinţă în gama sa. Modele 718 Boxster şi Cayman, despre care se ştie că urmează la fel a fi înlocuite cu modele pur electrice, au crescut substanţial în vânzări atât timp cât mai sunt disponibile în versiuni cu combustie, sărind cu 15% în cifre, deşi se află teoretic la sfârşitul carierei lor. Iar această situaţie reflectă în mod clar un simptom în care pasionaţii auto tind să cumpere aceste maşini cu combustie înainte ca ele să plece în istorie, pentru că le consideră pe ele mai analogice, mai cu potenţial de colecţie în viitor, chiar şi în modele entry level mai simple.
Toate astea i-ar fi făcut pe cei de la Porsche să înţeleagă că e nevoie de un Macan cu combustie, or, generaţia precedentă ar mai putea susţine vânzările maxim 1-2 ani, după care va deveni învechită moral, probabil. Şi e puţin probabil că până atunci Macan electric să poată creşte în vânzări de 3-4 ori, ca să acopere diferenţele ce vor fi pierdute de modelul de combustie.
Marea problemă e că Porsche nu a prevăzut un Macan cu combustie. Iar acum marea dilemă e dacă Porsche ar trebui să-şi pună inginerii să perfecţioneze precedenta platformă de Macan pentru o nouă generaţie, sau dacă e mai indicat să adapteze platforma pur electrică a actualului Macan EV astfel încât ea să poată adăposti şi un motor cu combustie cu tunel de transmisie şi toate celelalte componente necesare. Ambele căi pot fi dificile când sunt făcute tardiv şi în grabă, fără a fi prevăzute din start, dar cei de la Autocar spun că nivelul de panică e tot mai mare în interiorul Porsche, mai ales că sunt aşteptate scăderi şi mai mari pentru Taycan, până la o posibilă scoatere din producţie a acestuia. Dacă asta se întâmplă, presiunea pe Macan electric ar fi şi mai mare. Însă dacă acesta devine un model de nişă, şi nu unul din cele două modele de bază, care au generat cele mai mari vânzări pentru Porsche în ultimii ani, marca germană poate ajunge într-un impas major.
Iar acest impas major suflă deja în ceafă, întrucât în decembrie presa germană anunţa că problemele ajung şi la Porsche, după Audi şi VW, iar 8.000 de angajaţi de la fabricile Porsche sunt vizaţi de posibile concedieri şi tăieri de costuri. Prin urmare, Porsche n-are foarte mult timp la dispoziţie pentru a lua decizii rapide despre cum să dezvolte un viitor Macan cu motorizări cu combustie. Pentru că decizia „dacă” a fost deja luată, din câte afirmă britanicii, un Macan cu combustie fiind desemnat drept absolut esenţial pentru salvarea companiei. S-ar putea să vedem motorizări hibride sau chiar plug-in hibride acolo, pentru ca Porsche să se poată conforma restricţiilor de CO2. Însă e cert că urmează o perioadă foarte dificilă şi cu mare presiune pentru ingineri, ca aceştia să vină cu o salvare tardivă, încercând să repare consecinţele unor decizii din trecut care nu s-au aliniat cu realităţile pieţei.
2
3,979
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!