Primul exemplar Tesla Cybertruck a fost aprobat în Norvegia pentru înmatriculare, generând păreri controversate

23 Ianuarie 2025, 12:01
Redacţia PiataAuto.md
Atunci când a fost lansată Tesla Cybertruck, fascinaţia pentru designul acestui model a fost uriaşă, dar în acelaşi timp se ştia din prima că un asemenea design, cu construcţie ascuţită şi dură inclusiv la partea frontală, ar avea practic zero şanse să fie omologat pe drumurile Europei. Cei de la Tesla nici nu au anunţat că ar vrea s-o facă, menţionând că, cel mai probabil, Cybertruck va rămâne un model vândut doar în America de Nord. Dar între timp pasionaţii europeni au început a încerca să importe aceste maşini în Europa, căutând căi mai simple pentru omologări unitare. Deocamdată primele exemplare de Cybertruck din Marea Britanie au fost înmatriculate în Albania şi circulau temporar acolo, până când unul a fost confiscat săptămâna trecută de poliţie. Acum, însă, primul exemplar Tesla Cybertruck a fost aprobat în Norvegia pentru înmatriculare, generând îngrijorări şi păreri controversată în această ţară.
Foto: Exemplarul Cybertruck confiscat de poliţia din Marea Britanie acum câteva zile

Omul care a reuşit să facă asta e Per Eskeland, deţinător al unui atelier auto specializat în tot soiul de modificări, numit Norwegian Machinery. Maşina a fost importată în Norvegia la final de noiembrie 2024, iar de atunci a început procedura birocratică de a o putea aproba pentru înmatriculare în Norvegia.
În mod normal, principala piedică pentru omologarea acesteia în Europa ar fi muchiile prea dure în partea frontală, care pot fi periculoase pentru ceea ce numim de obicei participanţi vulnerabili în trafic, cum ar fi pietonii şi biciclişti. Deci, în acest caz maşina ar trebui modificată constructiv şi ar fi liberă se arate la fel, dar să aibă materiale mai moi în faţă, care să asigure absorbţia impactului şi protecţia în asemenea scenarii.
Totuşi, există excepţii de la aceste reguli pentru importuri individuale sau pentru anumite categorii speciale de vehicule. Însă chiar şi aşa, Tesla Cybertruck ar trebui să aibă modificate semnalizatoarele de direcţie, să dispună de ele şi pe lateral, fie în oglinzi, fie în aripi şi să aibă culorile şi secvenţele potrivite de lumini în stopuri.
Norvegia, însă, nu e o ţară UE, iar uneori poate fi mai permisivă la standardele de omologare, mai ales pentru maşinile electrice. Tocmai de asta mulţi producători chinezi şi-au făcut întâi lansarea în Norvegia, tatonând terenul, după care au modificat maşinile şi s-au lansat în şi UE.
Aprobarea lui Cybertruck în Norvegia i-a făcut, însă, pe mulţi pasionaţi să se întrebe dacă autorităţile n-au emis o decizie greşită, care ar pune în pericol pietonii şi bicicliştii. Şi apoi, există şi problema masei totale admise a lui Cybertruck, care trecere de limitele categoriei B în Europa. Cybertruck cântăreşte circa 3.025 kg la gol în versiune cu două motoare şi are o sarcină utilă de circa 1.135 kg, ceea ce rezultă într-o masă totală admisă de 4.160 kg, deci vorbim de un vehicul ce ar trebui clasificat drept camion efectiv.
Chiar dacă e un pick-up, în Europa masa lui totală oricum trebuie să rămână în aceste limite, sau şoferul are nevoie de minim un permis de categoria C1, de camion uşor. Alte pick-up-uri, precum Toyota Hilux sau Ford Ranger, se încadrează într-o masă totală de circa 3 tone, deci cu tot cu 1 tonă de sarcină utilă, dar nu şi Cybertruck.
Partea curioasă e că norvegianul Per Eskeland nu vrea să spună exact ce a făcut pentru a obţine aprobarea, dar spune că va mai importa alte exemplare pentru pasionaţii norvegieni, întrucât a găsit această cale legale, cooperând cu autorităţile. Refuzul lui de a da detalii ţine, cel mai probabil, de speranţa de a face cât mai mulţi bani până când se vor dumiri şi alţii care a fost găselniţa lui legală în acest caz.
Însă tot el a scăpat un indiciu, menţionând că a fost nevoie să scoată bancheta spate şi s-o înlocuiască cu un singur scaun, pentru ca maşina să aibă maxim 3 scaune. Aici există două versiuni posibile — fie autorităţile i-au calculat că fără două scaune şi doi oameni la bord are şanse se a se încadra în 3,5 tone masă totală şi l-au aprobat cu această restricţie, fie l-au clasificat drept camion uşor din categoria C1, iar proprietarul a limitat numărul locurilor la 3, ca în cabina unui camion compact.
Un fapt e clar, însă, norvegianul spune că asemenea exemplare Tesla Cybertruck se vor regăsi în scurt timp în număr mai mare pe drumurile norvegiene după aceeaşi reţetă, iar atelierul lui e gata şi să le acopere cu peliculă în culorile potrivite, ca să permită formarea rapidă a depunerilor pe oţelul inoxidabil, din cauza climei norvegiene şi a soluţiei antiderapante de pe drumuri.
1
3,808
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!