Renumitul producător Cricova din Moldova a ajuns să-şi asigure 20% din consumul de electricitate prin panouri fotovoltaice şi vrea să dubleze această cotă
15 Ianuarie 2025, 09:15 Redacţia PiataAuto.md
În deplină criză energetică actuală, Moldova ajunge să conştientizeze mai mult ca oricând că energia regenerabilă e o salvare în cazul său, care poate contribui enorm nu doar la un aer mai curat, ci şi la independenţă energetică. Renumitul producător Cricova din Moldova are rol de şi de producător de electricitate, având două instalaţii mari pe edificiile sale, iar în 2024 a reuşit să-şi asigure 20% din consumul propriu de electricitate prin energia produsă de aceste panouri. Investiţia s-a dovedit a fi atât de reuşită, încât Cricova vrea să dubleze cota în viitorul apropiat şi să ajungă a 40% din consum asigurat prin propriile panouri fotovoltaice.
Partea şi mai interesantă e că, deşi e o întreprindere de stat, Cricova a făcut aceste prime investiţii în energie regenerabilă încă în anul 2022, iar la Cahul în 2023, astfel că acum noua criză energetică a prins-o deja parţial pregătită. Având instalaţiile montate la unitatea sa de producţie centrală din Cricova, şi alta din Cahul, compania a putut vorbi despre cifre totale şi contribuţii pe experienţa anului complet 2024.
Instalaţia de la Cricova are 60 kW putere, deşi e relativ compactă şi ocupă doar acoperişul unui mic edificiu de pe teritoriul său. Cea de la Cahul e şi mai mare, la 140 kW putere, şi e instalată tot pe un edificiu, întrucât Cricova consideră că pământul agricol, pe care îl deţine în plantaţiile sale de viţă de vie, nu trebuie ocupat cu panouri fotovoltaice, mai ales că există suprafeţe imense ce pot fi în continuare utilizate pe clădirile sale.
Cei de la Cricova ne-au comunicat că fiecare panou are 545 W putere, iar din imaginea edificiului se poate observa că pe el sunt amplasate 126 panouri fotovoltaice. Un calcul matematic ne arată că, de fapt, puterea maximă instalată ajunge la 68,67 kW, însă e la fel de realist că jumătate din panouri sunt poziţionate pe cealaltă parte de acoperiş şi ambele părţi nu vor produce niciodată simultan puterea maximă.
Fiecare din cele 6 zone de panouri e conectată prin port separat la invertorul de mare putere, astfel că puterea mai slabă a uneia să nu o dezechilibreze pe cea a altor regiuni.
Cei de la Cricova ne-au spus că vor să-şi acopere cu panouri fotovoltaice până la 40% din consumul de electricitate cumulat de la toate locaţiile lor de producţie, procesare, păstrare şi turism. Investiţia realizată până acum s-a cifrat la 1,8 milioane de lei, din care 800.000 lei au constituit susţinere din partea statului, iar restul banilor au fost plătiţi din contul companiei de stat. Sorin Maslo, directorul Cricova, a menţionat că investiţia proprie a întreprinderii deja a fost recuperată, luând în calcul media de preţuri la electricitate şi faptul că întreprinderile plătesc un preţ mai mare la electricitate decât consumatorii casnici, preţ care conţine şi TVA.
Cricova e o întreprindere de stat, însă ea e generatoare de profit, cifra sa profit în 2023 fiind de peste 26,6 milioane lei, deci echivalentul a circa 1,4 milioane euro. Sorin Maslo a menţionat că anul 2024 va marca o cifră record de profit pentru istoria companiei, creşterile datorându-se şi unor asemenea reduceri de costuri la electricitate, aplicare de noi rezervoare izolate termic, dar şi măsuri de eficientizare energetice în halele de procesare şi producţie vinurilor. Este, deci, unul din exemplele în care până şi o companie cu unităţi de producţie care datează de multe decenii, deţinută de stat, poate lua o cale inovativă a eficienţei energetice şi deveni una performantă.