Spania va construi primele două feriboturi electrice cu baterii, care vor naviga între Europa şi Africa cu zero emisii

29 Ianuarie 2025, 19:22
Redacţia PiataAuto.md
Spania a anunţat acum câteva zile că va construi primele două feriboturi electrice cu baterii, care vor naviga între Europa şi Africa. Construcţia lor va fi făcută la comanda companiei spaniole Balearia şi tot ea le va opera pe ruta Tarifa-Tangier, în apropiere de strâmtoarea Gibraltar.
Nu e pentru prima dată în lume când sunt construite feriboturi electrice, unele dintre acestea deja operează cu succes pe rute scurte de mulţi ani, precum e cel dintre Danemarca şi Suedia, pe care noi l-am filmat într-un reportaj ceva timp în urmă. Există şi un feribot în construcţie care va opera între Argentina şi Uruguay, pe o distanţă de 200 km. Totuşi, acest feribot spaniol, chiar dacă va avea de navigat o distanţă mai mică, e primul ce va conecta Europa şi Africa prin propulsie pur electrică, cu baterii.
Cele două feriboturi vor fi identice şi vor putea adăposti 804 pasageri şi 225 maşini la bord, măsurând 87 metri lungime şi 25 metri în lăţime.
Puterea de propulsie a motoarelor electrice a fi de 16 MW, deci echivalentul a 21.754 CP, iar motoarele vor fi alimentat din baterii de 11,5 MWh capacitate. Inginerii spanioli spun că pentru traversarea distanţei de 18 mile nautice, sau 33,3 km, se va consuma de fiecare dată 8 MWh de electricitate, iar capacitatea de 11,5 MWh e menită să asigure că bateriile nu vor fi niciodată epuizate.
Bateriile or fi încărcate la fiecare din cele două ţărmuri, în Maroc şi Spania, cât nava va acosta pentru debarcare şi îmbarcare. Anunţul celor două feriboturi a avut loc concomitent cu inaugurarea unui coridor verde maritim între Europa şi Africa, ceea ce presupune crearea de infrastructură necesară pentru ca rutele de feriboturi să poată face uz de propulsia electrică. Ambele ţări vor furniza, deci, doar energie din surse regenerabile pentru acest coridor verde.
Noile feriboturi vor avea nevoie de încărcare super rapidă, întrucât fereastra disponibilă pentru încărcări durează între 40 şi 60 minute la fiecare acostare în port. Asta înseamnă că va fi nevoie de încărcare cu putere de până la 7-8 MW în mediu şi o putere momentană chiar mai mare.
Încărcarea va avea loc prin braţe robotizate, amenajate la ambele ţărmuri. Iar pe timp de noapte, când nava nu va fi în operare, ea va fi încărcată în port la o putere de circa 5 MW.
Rezerva relativ mică a bateriilor de 11,5 MWh, faţă de necesarul de 8 MWh de energie, ne poate duce cu gândul la situaţii dificile, când nava ar putea avea parte de condiţii meteo dificile şi ar consuma mai mult. Pentru asemenea situaţii excepţionale, feriboturile vor avea prevăzute la bord şi 4 generatoare diesel de rezervă, cu o putere combinată de 11,2 MW, care să poată asigura energia de rezervă.
2
1,240
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!