Subaru a relansat WRX STi, însă doar cu o cutie automată CVT, cu raport continuu variabil, provocând nemulţumiri în rândul fanilor
13 Ianuarie 2025, 10:41 Redacţia PiataAuto.md
Subaru Impreza WRX STi, iar apoi WRX STi, a fost multă vreme un model adorat de fani, mai ales pentru ingineria sa superbă şi senzaţiile de condus fabuloase pe care le livra. Era una din acele maşini care putea da emoţii şi din mai puţin de 300 CP, pentru că puterea era combinată cu o greutate redusă, bine echilibrată între punţi, şi cu un sistem de tracţiune integrală simetrică care făcea minuni în modul în care putea distribui puterea. De mai mult timp încoace, însă, fanii Subaru pot alege doar modelele ceva mai temperate WRX TR, GT sau modelul aşteptat în curând tS. Dar maşina aia supremă lipsea din gamă. Acum Subaru a decis să o relanseze în forma unei ediţii limitate, însă ingredientele pe care le-a ales pentru ea au provocat nemulţumirile fanilor.
Noua ediţie are numele de STI 210 şi va avea sub capotă un motor boxer turbo de 2,4 litri, cu 4 cilindri, cu numele de cod FA24. Acesta păstrează tradiţia japoneză pentru acest segment de a nu depăşi 300 CP şi va avea exact 300 CP, având şi un cuplu de 375 Nm.
Deci, motorul e exact aşa cum şi l-ar dori fanii, după reţeta clasică a lui Impreza WRX STi. Şi greutatea e una relativ redusă, de 1.630 kg la gol, dar aparent cifra e valabilă pentru maşina fără lichide de lubrifiere şi combustibil. Deci, cu toate lichidele va trece de 1.700 kg.
Foto: Una din versiunile anterioare WRX STi
Marea dezamăgire, însă, e cutia de viteze, care e menţionată drept Subaru Performance Transmission, însă acest nume e folosit de Subaru pentru cutia sa CVT, cu raport continuu variabil, folosită şi pe WRX-urile mai temperate. Să pui o cutie cu raport continuu variabil pe o maşină de 300 CP, care vine să continue tradiţia unui spirit puritan de condus, e ca şi cum ai vrea să demonstrezi apoi şefilor că nimeni nu mai vrea să mai cumpere aceste maşini performante. E ca şi cum ai pune un motor de 4 cilindri cu electromotoare pe un Mercedes-AMG C63 în loc de V8-ul anterior. Da, maşina finală poate fi teoretic mai rapidă. Dar ştim cu toţii că în cazul Mercedesului fanii nu mai vor să cumpere acel model. Şi exact asta e acum şi reacţia fanilor Subaru, revoltaţi de decizia producătorului nipon.
Poate cutia CVT nu era o problemă dacă era oferită şi o alternativă cu cutie manuală. Însă Subaru nu oferă asta, ci doar un CVT pentru noua ediţie. Prin urmare toţi viitorii proprietari vor conduce această maşină auzind un sunet la turaţii aproape constante a motorului, în timp ce cutia va varia continuu raportul, crescându-l pentru acceleraţie. Desigur, există şi cutii CVT care pot simula foarte bine existenţa treptelor, dar un model atât de esenţial pentru fani ca WRX STi probabil merita măcar o cutie manuală, dacă nu o cutie automată mai potrivită spiritului său de performanţă.
Şi e păcat, pentru că ediţia S210 va fi limitată la doar 500 de exemplare, care ar fi putut deveni de colecţie în viitor. Dar cu cutia CVT, sunt slabe şanse ca acestea să devină maşini venerate în colecţiile pasionaţilor, peste 10 sau 20 de ani.
E la fel de păcat pentru că celelalte ingrediente, precum suspensia, frânele, ba chiar şi anvelopele alese par foarte potrivite spiritului WRX STi. Şi culoarea albastră, chiar dacă e mai închisă, e tot potrivită, la fel ca şi scaunele sport interioare.
Însă cutia de viteze pare o decizie inexplicabilă. Iar mediul online e plin de comentarii ale fanilor revoltaţi, cu menţiuni precum: am impresia că Subaru face tot să ne depărteze şi pe ultimii fani care am mai rămas să ţinem la această marcă sau am impresia că cei de la Subaru şi-au analizat clienţii şi fanii şi au făcut exact opusul a ceea ce-şi doresc aceştia, sau ce faci, Subaru, din 2005 încoace, pari doar să regresezi. Iar alţi fani se îndeamnă reciproc să nu cumpere nimeni maşina asta, în semn de protest pentru această reţetă a sa, care pare o blasfemie în ochi fanilor.
Se pare că unii producători se tot încăpăţânează să facă asemenea decizii absurde, ignorând total tot ce-şi doresc cei mai fideli fani ai lor, sfidându-i parcă direct. Şi în timp ce aceştia par să aştepte ca la final cifrele de vânzări de fie bune şi să le zică tuturor că iată, maşina a fost vândută bine în ciuda criticilor, aproape întotdeauna se întâmplă exact ceea ce sugerează simplul bun simţ, şi anume că acei fani chiar nu-şi doresc şi nu vor cumpăra o maşină care e percepută ca o blasfemie.