Suedezii au blocat construcţia unei fabrici chinezeşti de materiale pentru baterii, după ce aceştia ar fi încercat să profite de falimentul parţial Northvolt şi să pună presiuni
20 Ianuarie 2025, 12:16 Redacţia PiataAuto.md
O situaţie curioasă şi fără precedent e în plină derulare în Suedia, acolo unde situaţia în industrie e şi aşa tensionată din cauza falimentului unor divizii Northvolt, care a creat o undă de şoc printre companiile de construcţii şi cele care au livrat echipamente de zeci sau sute de milioane de euro şi au rămas cu facturi neplătite. Acum autorităţile suedeze au blocat construcţia unei fabrici chinezeşti de materiale pentru baterii a companie PTL, numită pe lung Shanghai Putailai New Energy Technology, după ce aceştia ar fi încercat să profite de falimentul diviziilor Northvolt şi ar fi încercat să pună presiuni pe autorităţile suedeze, anunţând public că după falimentul Northvolt Suedia nu mai e o piaţă la fel de interesantă, încercând să obţină mai mult avantaje în folosul lor. Se pare că autorităţile suedeze nu au cedat presiunii publice şi au făcut exact contrariul, blocând construcţia fabricii, o eventuală reluare fiind deja puţin probabil şi doar dacă chinezii vor respecta întru totul condiţii impuse.
Situaţia e foarte interesantă şi merită descusută un pic mai mult. Cei de la PTL anunţaseră mai demult construcţia unei fabrici imense de materiale pentru baterii în Torsboda, regiunea Timra, acolo urmând a fi produsă materia finală pentru anozii bateriilor, într-o cantitate de 100.000 tone anual. Se anunţa o investiţie de 13 miliarde de coroane suedeze, adică circa 1,13 miliarde de euro, iar fabrica urma să aibă 2.000 de angajaţi.
Aceste materiale pentru anozi ar fi urmat a fi livrate producătorilor de baterii, printre care trebuia să se numere şi Northvolt. Acum se adevereşte că proiectul de expansiune a fabricii Northvolt, pentru care compania suedeză şi-a atribuit peste 5 miliarde de dolari, era strâns legat de compania chineză, or, la unităţile adiţionale Northvolt trebuiau să se producă catozi, iar împreună cu anozii primiţi de la PTL acolo trebuiau să se asambleze celulele finale de baterii cu emblema produs în Suedia sau produs în Europa. Prin urmare, tot chinezii trebuiau să fie cei care furnizează cele mai importante materii prime pentru bateriile de urmau a fi mândria Europei.
Când divizia responsabilă de extindere a Northvolt a falimentat şi proiectul acesteia a fost suspendat, chinezii de la PTL au rămas fără unul din principalii lor clienţi, care dădea raţionament investiţiei lor. Folosindu-se de impactul public creat de falimentul Northvolt, chinezii au anunţat în special în noiembrie şi decembrie că e posibil să nu mai construiască fabrica, cu 2.000 locuri de muncă, întrucât condiţiile de piaţă s-au deteriorat în Suedia.
De fapt, conform autorităţilor suedeze, aceştia încercau să pună presiuni pe autorităţi ca acestea să le accepte derogări de a legea mult mai strictă privind investiţiile străine în domenii strategice din Suedia, intrată în vigoare în februarie 2024. Acea lege a mandatat autorităţile să poartă discuţii avansate cu toţi investitorii străini în domeniile-cheie, asigurându-se de transparenţa şi independenţa acţionariatului, pe de o parte, dar şi de faptul că toate elaborările tehnologice strategice şi patentele rezultate vor fi proprietate a entităţilor suedeze şi trebuie să fie folosite în beneficiul industriei suedeze.
Ca să respecte această lege, chinezii ar fi trebuit să-şi asume angajamente contractuale cu statul că toate elaborările rezultate în urma activităţii din Suedia rămân în Suedia şi vor fi folosite în industria locală, fapt pe care chinezii nu-l doresc. Chiar dacă investitorii chinezi menţionau că fondează o companie locală, suedeză, acţionariatul acesteia e complet chinez, iar conform legilor chinezeşti, autorităţile de acolo pot cere oricând informaţi despre produse intelectuale elaborate în alte părţi date avansate despre producţie, ceea ce face ca orice tehnologie şi secret comerciale să poată fi scursă uşor. Suedezii le-au recomandat crearea unei entităţi cu parteneri suedezi, exact după metoda existentă în China, dar chinezii n-au fost fericiţi nici de o asemenea soluţie.
În timp ce discutau cu Inspectoratul de Produse Strategice din Suedia — autoritatea abilitată să poarte aceste negocieri — chinezii continuau să emită comunicate publice despre cum fabrica lor de vis din Suedia e pe cale să se spulbere din cauza poziţiei dure a autorităţilor, care le-ar cere lucruri imposibile. Aceştia au angajat şi câţiva suedezi la compania suedeză nou creată de ei cu rolul de a construi fabrica, precum Andreas Hamrin, care vorbesc acum despre cât de mare ar fi fost avantajul fabricii chinezeşti în Suedia, despre cât de injuste sunt solicitările autorităţilor suedeze şi despre cât de mare e pierderea.
În cele din urmă, autorităţile suedeze nu s-au lăsat presate şi au emis o decizie de blocare a construcţiei fabricii, cu o prescripţie clară despre condiţii care trebuie întrunite de chinezi, dacă vor ca aceştia să construiască şi să opereze în Suedia. Decizia e confidenţială, dar termenii ei de bază sunt discutaţi publici, iar acum Andreas Hamrin a comunicat deja că e sigur că mai pot exista căi de ajunge la o decizie, dar s-a plâns din nou presei că autorităţile impune chinezii să facă parteneriat cu entităţi suedeză şi să includă în statutul noii companii o reglementare strictă a imposibilităţii raportării înapoi în China şi chiar contractarea unor instituiţii financiare din Suedia care să monitorizeze şi să asigure o pernă financiară pentru eventuale riscuri de insolvenţă, menţionând că aceste condiţii ar fi atât de dure doar pentru că investitorii sunt chinezi.
Atât cei de la Inspectoratul de Produse Strategice din Suedia, cât şi cei de la ministerul responsabil de dezvoltare, cooperare şi comerţ internaţional, au menţionat că aceste condiţii sunt absolut juste şi fireşti şi nu există vreo interdicţie pentru investiţii chineze în Suedia, atât timp cât chinezii acceptă să opereze în condiţiile legislaţiei suedeze.
Un fapt e aproape cert, deja, fabrica de 2.000 de locuri are tot mai puţine şanse să ajungă realitate. Fireşte, presa suedeză a fost interesată să afle ce pierderi va suferi investitorul chinez dacă proiectul e anulat, dat fiind că fabrica a fost anunţată încă în mai 2023 şi construcţia trebuia să fie deja la un stadiu avansat, întrucât urma să fie gata la finalul lui 2025. Răspunsul celor de la PTL a fost şi mai surprinzător, aceştia anunţând că nu vor avea pierderi financiare din această cauză, întrucât construcţia propriu-zisă a fabricii încă nu a început!
Foto: Aşa arată terenul unde trebuia să fie construită fabrica PTL
Deci, după mai mult de un an şi jumătate de la anunţarea proiectului şi la mai puţin de un an distanţă faţă de momentul când fabrica trebuia să fie deja operaţională, chinezii nu au încă nimic construit şi înşiră poveşti suedezilor despre marea pierdere pe care Suedia o va suferi din cauza ratării acestei investiţii. Într-un asemenea context, vehemenţa autorităţilor suedeze pare şi mai justificată, iar toată aceste legături cu Northvolt, susţinută masiv din bani europeni şi guvernamentali suedezi, şi situaţia în care nici chinezii încă n-au construit nimic, pare tot mai mult să aibă elemente de fraudă, doar că încă nu sunt clare toate componentele acestei fraude şi amploarea ei.