Toţi operatorii de electricitate din Suedia refuză conectarea a 100 staţii noi Tesla Supercharger la reţea, iar şoferii stau la cozi lungi la staţiile existente

6 Ianuarie 2025, 12:43
Redacţia PiataAuto.md
Şoferii de Tesla din Suedia au parte de cozi lungi la staţiile Supercharger din această ţară, iar explicaţia e una neobişnuită. Pe de o parte, în ultimii ani în Suedia au fost vândute tot mai multe exemplare Tesla, iar acum, de sărbători, foarte mulţi şoferi pornesc cam în acelaşi timp la drumuri mai lungi să-şi viziteze rudele, ceea ce creează o aglomeraţie firească la staţiile de încărcare. Marea problemă, însă, e că Tesla a construit încă 100 de staţii noi în Suedia, dar nu le poate conecta la electricitate din cauza conflictului său lung cu sindicatele, cel mai important sindicat fiind IF Metall.
Acest conflict durează de mai mult de un an, primele semne apărând în toamna anului 2023, când angajaţii service-urilor Tesla din Suedia au intrat în grevă, acuzând condiţii de muncă inferioare angajaţilor altor mărci şi lipsa unui contract colectiv de muncă. În Suedia asemenea contracte colective sunt foarte răspândite, însă Tesla refuză orice asemenea intenţii şi orice iniţiative de sindicalizare.
Deja în luna noiembrie 2023 o mulţime de alte entităţi din Suedia se solidarizaseră cu angajaţii Tesla şi declarau că îi susţin în această iniţiativă — angajaţii porturilor ameninţau că nu vor descărca maşinile mărcii, iar cei de la birourile de înmatriculare spuneau că nu vor elibera plăcuţe pentru exemplarele Tesla. Producătorul american a reuşit să obţină apoi în instanţă obligarea birourilor de înmatriculare să elibereze plăcuţe, iar problema porturilor a fost rezolvată prin invocarea clauzelor comerciale din contracte.
Între timp, angajaţii service-urilor au revenit în cea mai mare parte la muncă şi grevele au fost sporadice pe parcursul anului, dar sindicatele din ţară continuă să insiste că Tesla trebuie să se conformeze culturii suedeze de a semna contracte colective şi a garanta condiţii de muncă specifice unor asemenea contracte. Tesla, de cealaltă parte, menţiona că a crescut salariile în service şi are contracte cu fiecare angajat în parte, indicând că aceştia ar avea, de fapt, condiţii mai bune individual.
Toată această situaţie a făcut ca operatorii de electricitate să le refuze celor de la Tesla conectarea la reţeaua electrică a încărcătoarelor noi şi refuzul de a semna contracte de livrare a electricităţii pentru aceste locaţii noi. Suedia are legi care permit în anumite situaţii ca uneori companiile terţe să refuze prestări de servicii sau stabilirea unor noi relaţii comerciale cu companii care au angajaţi în grevă, din solidaritate cu acei angajaţi.
Aşa s-a ajuns ca Tesla să aibă mai multe locaţii nou construite de Supercharger-re, cu circa 100 de staţii, ca stau pur şi simplu inerte, pentru că le e refuzată conectarea la electricitate. Iar cele existente nu fac faţă cererii unor perioade mai aglomerate, precum cea de sărbători.
Max de Zegher, şeful responsabil de staţiile Supercharger de la Tesla, a comentat această situaţie, recunoscând că infrastructura actuală Tesla din Suedia nu poate facă faţă cererii, dar indicând totodată motivul, că toţi operaţii le refuză conectarea la reţeaua electrică, din cauza „grevelor de simpatie”, cum sunt numite ele în Suedia. Responsabilul Tesla a menţionat că toate aceste staţii ar putea fi conectate la reţea imediat şi ar îmbunătăţi radical situaţia, dând vina pe cei care continuă să refuze acest proces.
Însă totodată Tesla continuă să refuze semnarea contractelor colective în Suedia, iar situaţia pare departe de o rezolvare într-un asemenea context.
2
72,979
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!