Toyota Mirai a ajuns să fie vândută cu 70% reducere în SUA, iar pentru diferenţa rămasă primeşti hidrogen, deci practic maşina e oferită gratuit
23 Ianuarie 2025, 09:50 Redacţia PiataAuto.md
Maşinile s-au scumpit atât de mult în zilele noastre, încât arareori dealerii mai oferă reduceri cu adevărat importante la ele, ba chiar la unele modele mai dorite aceştia să ajung să pună suprapreţuri. Pe lângă asta, şi producătorii au tot continua să crească preţurile în ritm galopant. Dar printre toate aceste tendinţe, există un model care oferă exact opusul, fiind vândut cu 70% reducere în SUA. E vorba de Toyota Mirai, renumitul automobil japonez cu propulsie pe bază de hidrogen şi pile de combustie, care are acum de înfruntat o decadenţă a hidrogenului în utilitatea sa drept combustibil.
Nu, nu s-a schimbat nimic în proprietăţile hidrogenului ca şi combustibil, ci în disponibilitatea şi preţul lui. SUA avea şi aşa infrastructură foarte limită în staţiile de hidrogen, California fiind statul care a făcut pionierat la acest capitol, apropiindu-se la un moment dat de 60-70 de staţii şi fiind convinsă că exemplul său a fi preluat ulterior de alte state. Asta făcea ca aproape 100% din vânzările lui Mirai din SUA să fie realizate în California, iar la nivel global peste 50% reveneau Californiei din vânzările modelului.
Doar că anul trecut Shell a anunţat că închide toate staţiile de hidrogen din California, reducând numărul acestora de la 55 la 48. Problema era în lipsa cererii, întrucât hidrogenul produs din energie regenerabilă ajungea să coste la pompă circa 32-37 dolari per kg, ceea ce făcea ca un plin cu o Toyota Mirai să coste peste 170-200 dolari uneori. Toyota oferea carduri cu o anumită cantitate de hidrogen preplătită pe ele, dar când proprietarii epuizau aceste carduri, pur şi simplu fie vindeau maşinile, fie le conduceau mult mai puţin, la asemenea costuri. Iar după anunţul celor de la Shell mai multe alte staţii au intrat fie în pauze tehnice lungi, fie au fost închise şi ele, aşa că numărul efectiv de staţii a devenit extrem de mic. Uneori proprietarii cheltuie 25-30% din rezervor ca să meargă până la staţie şi să revină înapoi.
Ei bine, într-un asemenea context nu e de mirare că Toyota Mirai nu mai e dorită aproape de nimeni, deşi e o maşină bună în esenţă. La nivel mondial, Toyota a vândut mai puţin de 2.000 exemplare de Mirai în 2024, dintre care 533 exemplare au fost vândute în Europa.
Toyota a început a aplica reduceri mari pentru Mirai încă de anul trecut, când devenise clar că reţeaua de staţii de hidrogen a intrat în impas în SUA. Da acum se pare că producătorul e determinat să scape de stocuri, întrucât a anunţat reduceri absolut imense pentru acest model.
În mod normal, cea mai ieftină versiune Mirai ar costa 50.195 dolari în California. Reducerea oferită pentru ea din start e de 35.000 dolari, ceea ce corespunde cu aproape 70%! Versiunea mai scumpă porneşte de la 67.115 dolari, iar reducerea pentru ea e de 43.000 dolari, ceea ce corespunde cu 64%.
Deci, cumpărătorul unui Mirai în versiune incipientă ar trebui să mai plătească doar 15.195 dolari pe ea, iar pentru versiunea de top — 24.115 dolari. Doar că aceşti cumpărători mai primesc de la Toyota un cont cu 15.000 dolari pe el pentru hidrogenul care ar fi consumat de maşină şi un card cu care să alimenteze. Respectiv, asta înseamnă că un cumpărător de Mirai ar cumpăra maşina plătind practic 195 dolari de dolari ea, ceea ce putem fi de acord că e aproape gratuit! Da, teoretic cumpărătorii vor plăti cele 15.195 dolari, însă suma e divizată în 72 luni cu dobândă zero, ceea ce înseamnă 211 dolari lunar, dar cu zero costuri pentru combustibil, întrucât există acel cont de 15.000 dolari de hidrogen pe care producătorul îi plăteşte pentru proprietar.
Cu asemenea condiţii, producătorul aproape că îi roagă pe ultimii entuziaşti ai hidrogenului să ia maşina practic gratuit în schimbul bătăilor de cap de a căuta staţiile de hidrogen.