Un furnizor auto din Germania, cu o istorie de 78 de ani, şi-a declarat falimentul după blocarea unei preluări de către o companie chinezească
27 Ianuarie 2025, 12:26 Redacţia PiataAuto.md
Anul 2024 a fost marcat de nenumărate ştiri despre probleme mari şi concedieri de zeci de mii de angajaţi în total la furnizorii auto din Germania, printre ei fiind menţionaţi cele mai mari nume, de la Continental, ZF sau Bosch, până la Webasto sau Scfhaffler, iar efectul s-a răsfrâns şi la unii furnizori din Franţa, precum Forvia sau Valeo. Anul 2025, însă, aduce deja şi primul faliment declarat al unui furnizor auto din Germania, compania Voit Automotive.
Voit e un furnizor mult mai mic în amploarea sa, având circa 1.900 angajaţi pe întregul grupul, dar are o istorie de 78 de ani şi o producţie foarte diversificată, concentrându-se pe multe mici componente care sunt vitale, dar care nu prea sunt interesante altor furnizori mai mari.
Acesta produce şi componente de motor, şi de şasiu, şi de asistenţă a şoferilor, iar în ultimii ani şi-au extins producţia spre sisteme de management termic al bateriilor pentru maşini electrice şi hibride, ambreiaje şi dirijări ale cutiilor de viteze pentru cele hibride, dar şi tot soiul de carcase pentru amplasarea şi răcirea circuitelor integrate sau a electromotoarelor.
Furnizorul auto declară că livrează piesele sale către 45 de mărci auto, iar cei mai mari clienţi sunt Audi, BMW, Mercedes, VW, Ford, Jaguar şi Land Rover, dar şi o parte din mărcile americane deţinute acum de grupul Stellantis. Un asemenea faliment poate, deci, perturba producţia mai multor modele şi mărci, iar aici ne putem aminti cum falimentul producătorului de scaune Recaro a pus pauză timp de câteva luni pe producţia lui Ineos Grenadier, care pur şi simplu nu avea de unde lua alte scaune de dimensiunea potrivită, la parametrii potriviţi.
Doar că în acest caz autorităţile germane au avut grijă ca un asemenea scenariu să nu se întâmple şi au aplicat o prevedere a legii falimentului, care le permite ca statul să plătească salarii timp de două luni angajaţilor, cu condiţia ca producţia să continue.
Cei de la Voit au agreat cu autorităţile că activitatea companiei va continua în regim complet, sub protecţia legii falimentului, cât timp se va încerca identificarea unor soluţii, mai ales că falimentul actual vine în urma unei blocări de tranzacţii din partea autorităţilor.
Fabrica Voit Automotive din St. Ingbert
Voit, localizat în Saarland, avea probleme încă din anul trecut şi încă în luna aprilie a anului trecut compania anunţase semnarea unui acord prin care compania chinezească Millison Technologie din Chongqing trebuia să preia compania germană în întregime, cu toate activităţile sale. Tranzacţia fusese negociată, contractul semnat, dar lipsea autorizarea acesteia de către agenţiei federale germane de supraveghere a concurenţei.
Aceştia au emis acum, în luna ianuarie 2025, respingerea acestei tranzacţii. Motivele oficiale invocate vizează lipsa de încredere a germanilor faţă de transparenţa companiei chinezeşti şi faţă de situaţia financiară a acesteia, preţul acţiunilor căreia a scăzut cu circa 35% în ultima perioadă, fapt care ar indica probleme şi acolo. În contextul acestei decizii, cei de la Voit Automotive spun că n-au avut altă soluţie decât să declare insolvenţa, făcând uz de protecţia temporară pe care o oferă acest statut.
Foto: Interiorul uneia din fabricile Millison Technologie din China
Dar această decizie a germanilor se încadrează în ceea ce seamănă tot mai mult a fi un tipar, prin care companiile chinezeşti sunt refuzate din achiziţia unor companii strategice, din domenii strategice ale industriei.
Însă Germania are pe rol mai multe asemenea preluări în analiză, iar săptămâna trecută scriam despre interesul chinezilor de a cumpăra cele 3 fabrici problematice VW din Germania şi tot acolo indicam cât de preţios e accesul la noduri logistice pe care l-ar obţine chinezii odată cu asemenea achiziţii.