Un inginer Jaguar Land Rover a fost concediat după ce anunţat public despre probleme la suspensiile Vinfast, care duc la căderea roţilor
2 Ianuarie 2025, 11:52 Redacţia PiataAuto.md
Un inginer pe nume Hazar Denli, cu experienţă de mulţi ani în industria auto, a anunţat de curând că a fost concediat de Jaguar Land Rover după ce a dezvăluit public că suspensiile de pe modelele VF6 şi VF7 ale producătorului vietnamez Vinfast au probleme majore, care duc la ruperea de componente şi căderea roţilor, el fiind familiarizat direct cu construcţia lor.
Inginerul a lucrat anterior pentru compania Tata Technologies, o subsidiară a grupului Tata care oferă servicii de inginerie pentru companii terţe. Tata Technologies fusese contractată de către compania vietnameză Vinfast pentru a ajuta la ingineria unor componente de pe modelele VF6 şi VF7.
Hazar Denli a povestit acum pentru cei de la BBC din Marea Britanie că el conducea echipa de ingineri care trebuia să verifice şi să perfecţioneze suspensia faţă şi subcadrul pentru ea la VF6 şi VF7. În timpul testelor, echipa sa ar fi descoperit că mai multe componente de suspensie nu sunt suficient de puternice pentru a rezista forţelor la care pot fi supuse în anumite condiţii. Am observat, spre exemplu, că articulaţia superioară a suspensiei slăbea foarte repede în timp, ceea ce poate deveni un mare pericol, întrucât putea duce la desprindere şi ruperea întregii suspensii, spune Denli. Iar într-un accident, ea ar fi cedat imediat şi ar fi dus la pierderea controlului maşinii., mai adaugă el.
Foto: Inginerul Hazar Denli
Şi zona butucului central, care susţine centrul roţii şi articulaţiile aferente, sunt la fel de slabe. În urma acestor descoperiri, Denli şi echipa sa au raportat aceste defecte superiorilor şi au cerut permisiunea pentru a îmbunătăţi construcţia şi a o aduce la standardul necesar de siguranţă. Însă nici cei de la Tata Technologies, nici Vinfast, nu şi-au dorit aceste îmbunătăţiri costisitoare, iar maşina a fot lansată în producţie cu aceste suspensii slabe.
În semn de protest şi nedorind ca numele său să fie asociat cu o maşină eminamente periculoasă, aşa cum o considera el, Denli şi-a dat demisia din acea poziţie şi s-a mutat la Jaguar Land Rover, o companie deţinută acum de acelaşi grup Tata.
Însă în luna aprilie a acestui an primul accident grav cu suspensii rupte de pe Vinfast s-a produs în California, o întreagă familie de 4 persoane pierzându-şi vieţile. În acel moment, Denli a decis că nu poate să nu divulge public informaţiile despre pericolele din suspensiile Vinfast, pe care le cunoaşte.
Prima sa expunere publică a fost într-o discuţie online pe Reddit, într-un fir de discuţii despre Vinfast. Denli a scris acolo că aş urca fără ezitare în orice vehicul, al oricărei mărci, la care am lucrat vreodată ca inginer, oricât de puţin, deşi ştiu că mici vulnerabilităţi pot exista aproape la toate modele. Dar n-aş urca niciodată în Vinfast, şi nici nu le-aş permite celor din familia mea să călătorească la bordul acestei maşini.
Două luni mai târziu, Jaguar Land Rover l-a concediat. Denli a aut suspiciunea că a fost concediat din cauza expunerii sale publice, dar a dorit să se convingă dacă e aşa, şi a solicitat documentele interne ale companiei în baza unei legi ce permite angajaţilor concediaţi să vadă informaţiile despre ei care au circulat în interiorul companiei. Acolo a descoperit că a existat o solicitare către Jaguar Land Rover de la Patrick Flood, director de HR la Tata Technologies. Iniţial, a fost vorba de o solicitare de informaţii, după care Patrick Flood i-a comunicat lui Dave Williams, director HR la Jaguar Land Rover şi tot e membru al consiliului de director JLR, dorinţa celor de la Tata Technologies de a-l vedea pe Hazar Denli concediat de la Jaguar Land Rover. Ultimii n-au ezitat prea mult şi l-au concediat.
Mai mult ca atât, în acea comunicare Flood i-ar fi spus lui Williams că Vinfast, clientul Tata Technologies, a investigat iniţial acea postare online pentru a afla dacă Denli e autorul ei. Şi Flood i-a spus că în urma confirmării, e îngrijorat că dacă Denli a făcut asemenea dezvăluiri acum despre Vinfast şi Tata Technologies, ar putea oricând face dezvăluiri similare şi despre Jaguar Land Rover.
În aceeaşi zi în care a fost concediat, Denli a fost blocat de pe platforme de recrutare a inginerilor auto, precum Magnit, care i-au spus că JLR l-a marcat drept o candidatură potenţial periculoasă, iar orice tentativă a sa de a aplica la alte locuri de muncă din industrie pe aceeaşi platformă e acum blocată automat. Acum Denli a demarat un proces în instanţă împotriva Jaguar Land Rover şi a expediat agenţiei americane NHTSA informaţii detaliate despre pericolele din suspensiile Vinfast, pentru ca acea organizaţie să decidă un eventual recall obligatoriu pentru a remedia aceste riscuri de siguranţă.
Între timp, modelele Vinfast au fost raportate de mai multe ori în situaţii de a se pomeni cu roţile rupte.