Un inginer relevă că producătorul vietnamez Vinfast îşi închidea angajaţii în fabrică pe timp de noapte pentru a se încadra în termenii limită
6 Ianuarie 2025, 15:02 Redacţia PiataAuto.md
Săptămâna trecută scriam despre inginerul Hazar Denli, care fusese concediat de la Jaguar Land Rover după ce a anunţat public despre suspensiile la suspensiile producătorului vietnamez Vinfast. Inginerul lucrase la aceste suspensii când era angajat la compania Tata Technologies, contractată de Vinfast să testeze şi să perfecţioneze aceste suspensii, iar când problemele identificate de el au întâmpinat refuzul de a fi rezolvate din considerente de economie de costuri, el s-a transferat la Jaguar Land Rover, o companie deţinută tot de Tata de mai mulţi ani. Când a survenit şi un prim accident grav cu suspensii rupte cu un Vinfast, inginerul a decis să anunţe public despre aceste probleme, după care a fost concediat de la Jaguar Land Rover, la solicitarea celor de la Tata. Acum acelaşi Hazar Denli a dezvăluit condiţiile incredibile în care ar fi fost puşi să muncească uneori angajaţii Vinfast, aceştia fiind închişi pe timp de noapte sau chiar pentru week-end, pentru a fi impuşi să se încadreze în termeni limită, conform celor relatate de inginer.
Noile dezvăluiri au fost făcute publicaţiei britanice The Time, iar jurnaliştii de acolo au reuşit să ia contactul cu un alt angajat prezent Vinfast, care le-a servit drept sursă secundară anonimă şi care le-a confirmat informaţiile relatate de Denli.
Primele asemenea închideri a angajaţilor au avut loc în perioada pandemiei, când compania ar fi folosit pretextul autoizolării, pentru a-i reţine pe angajaţi în interiorul fabricii şi a-i pune să muncească zile în şir, oferindu-le spaţii de dormit direct la fabrică. Însă ulterior practicile s-au extins dincolo de orice context pandemic, cu ideea că e nevoie de a finaliza anumite munci în termeni restrânşi.
Denli ştia despre această practică bizară din procesul său de muncă la Tata Technologies şi lucrul la suspensii pentru modelele Vinfast VF6 şi VF7, activitatea sa presupunând menţinerea unui contact permanent cu inginerii de la Vinfast. De la aceştia aflase despre această uzanţă ca inginerii de acolo să fie închişi periodic în fabrica vietnameză pentru a finaliza mai repede maşina electrică, fără a fi lăsaţi să plece acasă, întrucât uşie erau efectiv încuiate.
Se pare că această practică n-a ajutat la crearea unui produs mai bun, or, maşinile au cu siguranţă probleme atipice, de la roţile rupte până ţinuta de drum imprecisă şi multiple alte probleme, unele din care Vinfast le-a mai corectat în ultimul an, după ce aproape toţi cei care testa această maşină indicat cât de oribilă şi incredibil de rudimentară este.
Atât Vinfast, cât şi Tata Technologies, au refuzat să comenteze aceste informaţii pentru presa britanică. Trebuie să menţionăm că Denli i-a acţionat în judecată pe cei de la Jaguar Land Rover şi Tata Technologies, pe care îi consideră responsabili de concedierea sa injustă, cu scop de a acoperi problemele de siguranţă semnalate de el. Iar informaţiile pe care le cunoaşte despre pericolele suspensiilor Vinfast le-a depus la agenţia NHTSA din SUA, cea care poate obliga producătorul să efectueze rechemări în service atunci când există un risc de siguranţă.
Noile acuzaţii nu fac deocamdată obiectul unui proces de judecată şi nu sunt demonstrate cu probe incontestabile, dar întrucât nu au fost negate de producător şi au fost confirmate pentru presa britanică şi de un angajat actual, pot servi drept o problemă de imagine pentru Vinfast pe pieţele occidentale, din cauza acestui fenomen de exploatare a muncitorilor. Săptămâna trecută şi fabrica BYD din Brazilia a fost descoperită cu condiţii similare sclaviei asigurate muncitorilor la construcţia edificiilor de acolo.
Foto: Hazar Denli, inginerul care a relevat public problemele şi practicile la Vinfast