Un norvegian a primit o scrisoare de la Audi în care era informat că maşina sa electrică are nevoie de verificarea cât mai rapidă a bateriei, după care a fost programat la service peste 9 luni
17 Ianuarie 2025, 09:25 Redacţia PiataAuto.md
Norvegia e un exemplu frumos în cât de populare au devenit maşinile electrice, acestea ajungând să depăşească deja maşinile cu benzină din numărul total al vehiculelor care circulă în ţară, iar la maşinile noi în anul 2024 au constituit circa 90%. Doar că atunci când vine momentul unor rechemări în service mai serioase pentru maşinile electrice, care necesită o vizită fizică la atelier, încep a ieşi la iveală şi problemele existenţei unui număr mare de maşini electrice faţă de reţelele de service încă neadaptate la noile realităţi. Un proprietar norvegian, pe nume Morten Lied, al unui SUV electric Audi e-tron tocmai a înfruntat o asemenea situaţie curioasă.
Foto: Exemplarul Audi e-tron, deţinut de Morten
La sfârşitul lunii decembrie, norvegianul a primit o scrisoare de la Audi, în care era informat despre faptul că modelul său electric e supus unui recall ce vizează bateria maşinii. Producătorul identificase că dacă e încărcată peste 80% din capacitate, în unele situaţii bateria poate genera incidente periculoase, care se pot manifesta prin incendii, sau explozii ce pot constitui un risc major pentru cei din maşină şi din jur.
Prin urmare, reprezentanţa norvegiană Audi i-a trimis o scrisoare cu aviz oficial înregistrat, prin care îl anunţa despre aceste riscuri şi-i spunea că e nevoie de o vizită cât mai rapidă la service-ul oficial, pentru verificarea bateriei, iar până atunci l-a îndemnat pe norvegian să nu încarce bateria la mai mult de 80%.
Proprietarul era anunţat că după verificarea bateriei sale, e foarte probabil că mai multe componente din aceasta vor trebui înlocuite. Deci, nu e ceva ce poate fi rezolvat printr-o actualizare de soft de la distanţă, cum se întâmplă adeseori la rechemările maşinilor electrice.
Până aici, toată procedura de anunţare despre problemă şi rechemare în service pare una absolut firească, iar Morten a încercat imediat să contacteze reprezentanţa Audi şi să-şi programeze maşina electrică la service. Doar că cei de la service i-au zis că deja nu mai au programări libere decât pentru luna septembrie 2025, deci peste 9 luni!
Norvegianul s-a arătat în mod firesc revoltat că o vizită pentru o problemă atât de serioasă, apărută din vina producătorului, nu poate fi programată decât peste o perioadă atât de mare de timp. Însă cei de la reprezentanţa Audi i-au cerut să manifeste înţelegere, întrucât au un singur mecanic cu expertiza necesară, şi în toată Norvegia există o mulţime de maşini afectate de acest recall, respectiv toate aceste maşini trebuie verificate de acest unic mecanic calificat în bateriile Audi.
Norvegianul s-a plâns la agenţia NAF, care un cub de asistenţă pentru proprietarii de maşini, ce oferă adeseori consultanţă juridică atunci când sunt încălcate drepturile şi notifică şi instituţiile de stat când apar cazuri de abuzuri. Cei de la NAF s-au arătat la fel de revoltaţi şi i-au dat dreptate proprietarului, care spune că i se pare înfricoşător să exploateze timp de 9 luni o maşină despre care se ştie că are asemenea probleme, iar faptul că nu poate încărca mai mult de 80% îi reduce autonomia şi utilitatea maşinii.
După ce a intervenit NAF, reprezentanţa Audi l-a sunat pe Morten şi l-a programat la service peste doar două săptămâni. Însă a făcut asta pur şi simplu mutând alţi oameni mai târziu, deci nu e ca şi cum a rezolvat problema pentru toţi, ci doar pentru cel care a avut curaj să scoată istoria la iveală public. Prin urmare, importatorului Audi i s-a remis o prescripţie să rezolve rapid această situaţie prin contractare de capacităţi suplimentare de a procesa această rechemare în service, în caz contrar ar putea urma amenzi şi penalităţi pentru încălcarea noţiunii de termen rezonabil, prevăzută de legea norvegiană în asemenea cazuri.