Un service din Croaţia a arătat problemele unui Volvo V60 plug-in hibrid de 520.000 km, cu bateria deteriorată, care dădea 400V în mânerul uşii, iar reparaţia costă cât o Tesla nouă
8 Ianuarie 2025, 10:44 Redacţia PiataAuto.md
Service-ul EV Clinic din Croaţia, unul din cele mai avansate din această regiune a Europei în repararea maşinilor electrice şi electrificate, acelaşi service care i-a rezolvat problema constructivă ce determina schimbarea a 13 motoare electrice pentru Tesla Model S, deţinătoare a recordului mondial de peste 2 milioane de kilometri parcurşi, a expus acum cazul extraordinar de interesant al unui Volvo V60 plug-in hibrid de 520.000 km, cu bateria atât de deteriorată, încât ea a ajuns să dea 400V în mânerul uşii şi întreaga caroserie. Reparaţia acestei maşini costă acum cât o Tesla Model 3 sau Model Y nouă!
Foto: Volvo V60 plug-in hibrid, imagine simbol
Cei de la EV Clinic spun adeseori că din experienţa lor enormă, bateriile modelelor plug-in hibrid sunt cele mai solicitate şi mai problematice, din cauza capacităţilor mici şi solicitărilor mari de putere de descărcare în raport cu capacitatea lor. La maşini electrice, bateriile au 50, 70, sau 100 kWh şi mai mult, iar atunci când trebuie să furnizeze câţiva zeci de kW de putere medie sau chiar sute, această putere e mică dacă e raportată la capacitate. La plug-in hibrizi, bateriile au maxim câţiva kWh capacitate, iar o putere de doar câţiva zeci de kW e deja un efort foarte mare raportat la capacitatea lor. Doar hibrizii cu baterii mari, responsabile constant de tracţiune, şi cu electricitatea produsă de motoare cu combustie în rol de generator, sunt ferite de aceste probleme, zic croaţii, pentru că acolo capacităţile bateriilor sunt mai mari şi ele sunt calculate în. mod similar maşinilor electrice.
Ei bine, Volvo V60 plug-in hibrid e un model foarte popular la mâna a doua acum în multe părţi ale Europei. În primul rând, faptul că exemplarul venit la service-ul din Croaţia a ajuns la 520.000 km cu bateria originală e deja unul lăudabil şi o asemenea performanţă e o raritate absolută prin modelele plug-in hibride, bateriile cărora cedează de obicei între 140 mii şi 200 mii km, zic croaţii.
Foto: Exemplarul de Volvo V60 plugin hibrid din service-ul croat
Totuşi, în cazul acestui Volvo, bateria ar fi trebuit înlocuită sau reparată cu mult timp în urmă, dar proprietarul a continuat să exploateze maşina ignorând erorile şi notificările, mizând pe faptul că motorul cu combustie oricum poate propulsa maşina.
În lista de erori erau menţiuni despre invertor defect, şi erori ale celulelor. Dar problema cea mai mare era că maşina avea periodic scurtcircuitări care transmiteau 400 V în caroserie, un semn clar că bateria era atât de degradată, încât nu mai era izolată de caroserie.
Bateria e localizată în portbagaj la acest model şi e produsă de LG Chem, având o greutate de circa 120 kg. La inspecţia ei vizuală s-a constatat umflarea celulelor.
Acest fenomen survine la bateriile foarte uzate, care încep a avea o rezistenţă internă mare, ceea ce duce la supraîncălzire şi în rezultat la scurgeri şi umflare a celulei. Acest efect de supraîncălzire şi umflare a deteriorat izolările celulelor şi a făcut ca bateria să-şi transmită curentul în carcasa sa şi în caroseria maşinii.
Maşina a rezistat atât de mult întrucât bateria avea iniţial un sistem de răcire activă a acestor celule. Însă la un moment dat, după atâta uzură internă, nici acest sistem nu a mai putut salva situaţia. Croaţii zic că bateria e foarte similară celei folosite pe Opel Ampera.
Celulele au acum o rezistenţă internă inacceptabilă de 3 ohmi, şi trebuie înlocuite. Doar că asemenea celule noi nu se găsesc uşor. Întreaga baterie poate fi cumpărată la mâna a doua cu un preţ cuprins între 4 mii şi 10 mii euro, dar starea acestor baterii e necunoscută. Preţul unei baterii noi, însă, bate orice recorduri, ajungând la 44.000 euro doar piesa, fără costul manoperei!
Deci, doar bateria costă acum mai mult decât costa întreaga maşină când era nouă, nemaivorbind de valoarea ei de acum. Cu acest cost, în Croaţia poate fi cumpărată o Tesla Model 3 nouă!
Croaţilor aproape că nu le venea a crede că bateria actuală e cea originală, instalată de uzină în maşină, aşa că eu făcut verificările după numărul de serie şi faptul a fost confirmat, e vorba de bateria iniţială! E admirabil că a rezistat atât, însă croaţii arată că până şi la o asemenea durată de viaţă, până şi la exploatare teoretică doar pur electrică, fără a porni motorul diesel, costul de 44.000 euro raportat la 520.000 km parcurşi rezultă într-un cost de 8,46 euro la fiecare 100 km doar pentru amortizarea acestei baterii.
Acum service-ul din Croaţia caută o baterie la mâna a doua pentru acest Volvo, întrucât nimeni nu e atât de iraţional ca să instaleze o baterie nouă de 44 mii euro pe el. Dar e un caz care arată că într-un anumit moment, modelele plug-in hibride pot genera costuri prohibitive, care pot scoate cu totul din uz o maşină. Şi dacă acest Volvo a rezistat peste jumătate de milion de kilometri, alte modele ar putea avea o durată de viaţă mult mai scurtă.