Vânzările de maşini electrice au scăzut în Germania în primul an complet fără subvenţii, iar Marea Britanie a devenit cea mai mare piaţă europeană pentru ele

12 Ianuarie 2025, 10:09
Redacţia PiataAuto.md
Agenţia federală KBA, responsabilă de înmatriculări şi statici în Germania, a publicat datele complete de vânzări de maşini noi pentru anul 2024 în Germania. Aşa cum se putea intuia după rezultatele preliminare de pe parcursul anului, vânzările de maşini electrice au scăzut semnificativ în 2024 în Germania, cifra finală fiind de -27,4%, pe fundalul unei scăderi generale a pieţei de doar 1%. Anul 2024 a fost primul an complet fără subvenţii pentru maşinile electrice în Germania, deci avem de-a face deja cu o stare organică a pieţei, fiind firesc ca o parte din cerere, stimulată anterior de subvenţii, să dispară cel puţin temporar. Însă cifrele ultimul an au făcut ca Germania să fie detronată de pe poziţia sa de cea mai mare piaţă din Europa pentru maşinile electrice şi să fie întrecută de Marea Britanie.
În Germania, în 2024 au fost vândute în total 380.609 maşini electrice, fără a lua în calcul plug-in hibrizii, iar această cifră reprezintă o cotă de 13,5% din totalul vânzărilor, cota fiind de asemenea în scădere. În Marea Britanie, însă, în 2024 au fost vândute 381.970 maşini electrice, cifra depăşind-o cu peste 1.300 de unităţi pe cea a Germaniei. Această cifră reprezintă 19,6% cotă de piaţă pentru electrice în Marea Britanie şi reprezintă o creştere cu 21% faţă de anul anterior. E la fel de adevărat, însă, că vânzările de electrice din Marea Britanie au fost puternic stimulate de amenzile mari pe care pe riscă producătorii dacă nu ating minim 22% din vânzări dedicate electricelor, astfel că la final de an foarte multe maşini electrice au fost vândute cu discount-uri uriaşe.
Revenind la piaţa Germaniei, vânzările şi cota maşinilor cu benzină a crescut până la o cifră de 991.948 maşini, cu 1,4% mai mult decât anul trecut, până la o cotă de piaţă de 35,2%. Vânzările maşinilor diesel au scăzut uşor, cu -0,7%, deci cam în acelaşi ritm cu piaţa, ajungând la 483.261 automobile, sau 17,2% cotă de piaţă.
Hibrizii şi plug-in hibrizii şi-au atribuit cele mai mari creşteri în Germania în 2024, ajungând împreună la 947.398 automobile, în creştere cu 12,7% faţă de anul anterior şi o cotă cumulată de 33,6%. Din aceste cifre, 9,2% de creştere revin plug-in hibrizilor, care au ajuns la 191,905 automobile şi o cotă de 6,8%
Un număr de 13.711 automobile GPL a fost vândut pe parcursul anului în Germania, iar pe lângă asta, doar 137 de maşini cu gaz natural comprimat CNG şi-au găsit cumpărătorii. Cândva, acest tip de propulsie era oarecum popular, însă odată cu creşterea preţului la gazul natural, el nu mai are raţionament economic.
Vorbind de mărci de maşini, cele mai spectaculoase creşteri în 2024 în Germania au fost realizate de Citroen (+32,9%, până la 53.025 exemplare), de DS (+50,1%, până la 3.587 exemplare), de Lexus (+75,3%, până la 5.712 exemplare), de Mitsubishi (+50,8%, până la 28.679 exemplare), de Peugeot (+44,0%, până la 67.454 exemplare), de Skoda (+22,0%, până la 205.593 exemplare), de Volvo (+39,3%, până la 62.326 exemplare) şi de Toyota (+27,0%, până la 95.474 exemplare). A crescut şi Lucid, pentru că e primul an de vânzări complete, germanii cumpărând 392 exemplare ale acestei mărci. Deci, cele mai substanţiale creşteri în Germania au fost realizate de mărci non germane.
Cam toate mărcile germane au rămas relativ stabile în cifre sau au scăzut — VW are +3,4%, BMW are -0,1%, Mercedes scăzut cu tocmai -7%, iar Audi are o scădere drastică de -18,1%.
Scăderi foarte mari de vânzări le-a înregistrat Aston Martin (-46%, până la 250 exemplare), Bentley (-21,5%, până la 635 exemplare), Fiat (-24,8%, până la 57.561 exemplare), Ford (-14,6%, până la 99.554 exemplare), Jaguar (-34,3%, până la 2.101 exemplare), Jeep (-21,6%, până la 11.972 exemplare), Land Rover (-11,7%, până la 12.169 exemplare), MINI (-29,1%, până la 32.571 exemplare), Polestar (-49,4%, până la 3.181 exemplare), Renault (-20,4%, până la 54.349 exemplare) şi Tesla (-41%, până la 37.574 exemplare). Au avut de suferit şi producătorii chinezi sau cei care fabrică maşini doar în China, Polestar de la mai sus fiind un exemplu, dar au scăzut şi BYD cu -30,2%, GWM cu -35,6%, Lynk&Co cu -97%, Nio cu -68,5%. Deci, acele taxe mari de import, chiar dacă au fost în vigoare doar o parte a anului, au avut impact major.
Deci piaţa Germaniei a avut contraste foarte mari în 2024, cu creşteri majore pentru unii şi scăderi drastice pentru alţii. Vânzările de maşini electrice au scăzut semnificativ, dar judecând obiectiv, după dispariţia subvenţiilor, situaţia era una predictibilă. Cei de la KBA şi alţi experţi din Germania estimează că în 2025 vânzările de maşini electrice vor cunoaşte o nouă creştere, deja organică, favorizată şi de faptul că un val mare de cumpărători de maşini electrice din 2022 vor ajunge la finalul perioadei de 3 ani de leasing şi o mare parte din ei vor dori, cel mai probabil, să rămână tot la maşini electrice.
3
3,723
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!