Audi a recunoscut că are o calitate mai proastă a interioarelor sale acum, faţă de standardele de cândva, şi spune că o va corecta
22 Februarie 2025, 11:15 Redacţia PiataAuto.md
Despre faptul că generaţiile noi ale unor maşini moderne par să economisească tot mai mult la materiale şi la micile detalii o am spus-o de foarte multe ori în ultimii ani, şi e valabil pentru foarte multe modele, inclusiv premium. Acolo unde cândva plasticul era de cea mai înaltă calitate, acum poţi găsi suprafeţe rugoase şi neglijente, acolo unde înainte existau inserţii metalice autentice sau de lemn, acum avem plastic vopsit, iar unde înainte existau cusături frumoase şi contururi de crom pentru a accentua atenţia la mici detalii acum putem avea o abundenţă uriaşă de plastic lucios. Chiar şi undele butoane mai sofisticate, precum rotulele au fost trecut la butoane tactile plate. Iar în multe modele locurile care nu sunt în vizorul imediat al privirii au trecut la un plastic pe care anterior îl puteam accepta doar un modele mai bugetare. Acum şi Audi a recunoscut că s-a lăsat dus de val şi că acum calitatea interioarelor sale e mai proastă decât standardele de cândva, după cum a declarat cu sinceritate pentru publicaţia motor1 Oscar da Silva Martins, şef de comunicare pentru produse şi tehnologii la Audi.
Acesta le-a spus jurnaliştilor la evenimentul de testare a noului Q5 că noi am fost cu siguranţă mai buni în calitatea interioarelor înainte, şi vrem să revenim la acele standarde.
Interioarele Audi au devenit renumite pentru o calitate foarte bună de asamblare şi pentru folosirea doar materialelor bune încă de la mijlocul anilor 90, când Audi a trecut la denumirile de modele cu A în faţă şi şi-a pavat astfel calea spre a se impune ca un concurent premium pentru BMW şi Mercedes. Chiar şi primul Audi A8 excela în atenţia la detalii şi în calitate, iar aceeaşi abordare era prezentă şi pe A6 sau A4, devenind universală pentru toate modelele mărcii.
Foto: Prima generaţie Audi A8
Şi asta devenise deja parte din identitatea mărcii, prin anii 2000 de multe ori spunându-se că interioarele Audi sunt mai calitative şi mai rafinate în aspect chiar şi decât Mercedes sau BMW. Ne putem aminti aici de modele precum primul Audi Q7 sau modelele A6 şi A4 din aceeaşi perioadă, care excelau.
Foto: Prima generaţie Audi Q7
Ş o calitate similară a fost menţinută şi în deceniul următor, excelenţa acesteia fiind prezentă şi pe modele precum A1 sau A3, şi pe A8. Dar nu şi în ultimii ani.
Foto: Imagine din testul nostru drive cu Audi A8 W12 din 2016
Noul Audi Q5, spre exemplu, are toate butoanele afişate pe suprafeţe plane de plastic, chiar şi în zona uşilor, simplificând totul la maxim pe nişte suprafeţele plane care par uşoare în operare, dar încep a interacţiona cu zonele unde stau mâinile şi pot fi apăsate din greşeală sau pur şi simplu sunt expuse uzurii mai mult. În zona mânerelor uşilor Audi nu mai are inserţii de alt material, ci doar plastic vopsit într-o nuanţă de antracit, spre exemplu. Iar întrucât mâinile cu unghii pot contacta frecvent cu acele zone, e foarte probabil că în doar câţiva ani acel plastic vopsit va arăta deplorabil.
Foto: Interior Audi Q5 actual
E valabil şi la displayurile care acoperă planşa de bord. Ecranele sunt de o calitate bună, cu un afişaj grafic excelent, dar plasticul de după ele, care nu se de decât din anumite unghiuri, e de genul celui care putea fi găsit prin Mitsubishi Lancer acum 15 sau 20 de ani. Asta e valabil la multe modele şi la zona inferioară a uşilor şi scaunelor, mai ales la Mercedes, care a trecut de la polimer moale în acea zonă la plastic dur şi rugos.
Foto: Interior Audi Q5 actual
Cei de la Audi declară sincer am subestimat cât de importantă va fi percepţia de calitate a interioarelor Audi, şi pentru presă, şi pentru posesorii Audi.. E clar, deci, că cei de la Audi au început a auzi critici dure la acest capitol nu doar de la jurnalişti la teste drive, ci şi de la proprietarii care cumpără aceste maşini şi se pomenesc dezamăgiţi de aceste involuţii.
Foto: Interior Audi Q5 precedent, pentru comparaţie
Pentru că un fan Audi care cumpără o maşină nouă în 2024 sau 2015 e foarte probabil să fie avut un model Audi fabricat în 2017 sau 2018, spre exemplu, sau poate chiar încă unul anterior, de prin 2007 sau 2010. Şi, respectiv, are nişte aşteptări despre standardele pe care e firesc să le descopere într-un Audi. Şi în timp ce ecranele frumoase te pot bucura şi-ţi pot confirma modernismul unei asemenea maşini, ele nu trebuie să şteargă din restul calităţilor.
În fine, cei de la Audi par să consemneze că acest minim de calitate a fost atins acum, iar de aici încolo promit să revină la standardele de alte date, cu tot cu folosirea tehnologiilor noi. Iar asta ne dă şi un indiciu despre motivele din care unii producători premium germani au de suferit acum în vânzări şi poziţia or pe piaţă. Nu e vorba doar de piaţa de maşini electrice sau de intuire greşită a unui segment. De multe ori explicaţia e mult mai simplă, în produsul propriu-zis. Ştim cu toţii că preţurile acestor maşini au crescut enorm în ultimii ani. Iar acum avem confirmarea că aceste creşteri de preţuri s-au făcut concomitent cu scăderea calităţii, inclusiv a interioarelor. Şi atunci e firesc că mulţi cumpărători nu vor mai fi la fel de entuziasmaţi să deţină modelele acelor mărci şi să mai revină la aceeaşi marcă la următoarea achiziţie. E bine cel puţin că s-a ajuns la acest moment de conştientizare pentru Audi. Deci ar putea urma lucruri mai bune în viitor.