BMW spune clar şi tranşant că un motor cu doar 4 cilindri nu poate fi suficient de bun pentru M3

12 Februarie 2025, 13:23
Redacţia PiataAuto.md
Divizia M a celor de la BMW ne tot informează în ultimele săptămâni despre munca inginerilor la pregătirea viitorului M3 electric. Iar din ultimul asemenea articol cu video am aflat că inginerii BMW M consideră modelul M3 drept esenţa absolută a ceea ce reprezintă divizia M, nu doar în cifra cailor putere, ci în echilibru absolut şi precizia acestei maşini. O ştiam, de fapt, şi de 10 ani în urmă, când inginerii BMW M ne spuneau şi nouă direct acelaşi lucru în toate discuţiile cu ei de la saloane auto sau teste drive internaţionale şi acelaşi lucru e şi mai valabil acum, când M5 e deja un model plug-in hibrid greu. Ei bine, în toată vâltoarea pregătirilor pentru viitorul M3 electric, şeful diviziei M, Frank van Meel, a mai amintit încă o dată că BMW va păstra şi un M3 cu combustie alături de cel electric. Iar când a fost întrebat de publicaţia australiană Drive despre posibilitatea ca BMW să urmeze calea Mercedes, care a pus un motor de 4 cilindri pe Mercedes-AMG C63, şeful diviziei M a fost cât se poate de tranşant în răspunsul său.
„Nicidecum! Cu siguranţă nu. Un motor cu 4 cilindri pur şi simplu nu poate fi suficient de bun pentru un M3, nici măcar ajutat de sisteme hibride” — a spus tranşant şeful diviziei BMW M.
Foto: Frank van Meel, şeful diviziei BMW M

Motorul cu 6 cilindri în linie e unul legendar pentru BMW, iar pentru M3 e ceea ce i se potriveşte absolut perfect în materie de performanţă, raport de putere la greutate, echilibrul acestei greutăţi şi consecvenţa performanţei, mai spune şeful BMW M.
Foto: Motorul S58 de pe actuala generaţie BMW M3 G80

Un model ca M3 e cumpărat de proprietari din pasiune profundă şi din dorinţa de plăcere supremă în condus, atât pe drumuri publice, cât şi pe circuite, iar un downsizing către 4 cilindri ar face ca unui asemenea motor să-i fie foarte dificil să dea o performanţă apropiată pe circuit, acolo unde forţele sunt duse la extrem şi unde e nevoie de consecvenţă tur după tur, a mai completat Frank van Meel.
Şeful diviziei M spune că dezvoltarea unui BMW M3 electric va face posibilă echilibrarea emisiilor şi păstrarea unui M3 cu combustie în paralel. Anterior el a mai spus că e foarte probabil ca durata de viaţă a actualului M3 G80 să fie extinsă, pe aceeaşi platformă, cât timp restricţiile de emisii a fi posibile, întrucât motorul S58 şi ingineria întregii maşini e superbă. În mod ideal, motorul ar urma să fie păstrat exact în aceeaşi formă, cu până la 530 CP, fără vreun sistem hibrid sau mild hibrid. Dar tot atunci van Meel spunea că, dacă un sistem plug-in hibrid e total exclus, unul mild hibrid ar putea exista dacă normele de emisii vor impune asta. De asemenea, e posibil ca păstrarea unui M3 cu combustie să aibă loc şi sub forma unei noi generaţii, dar care ar păstra o formă cât mai apropiată tehnic de actualul motor genial S58. Anume această formulă pare cea mai probabilă, judecând după contextul normelor de emisii, iar sistemul mild hibrid pare să fie unul foarte probabil pentru un viitor M3 cu combustie, întrucât i-ar permite să obţină omologări de emisii mai mici, în timp ce în condusul în regimurile M1 sau M2 motorul cu combustie nu va fi niciodată deconectat şi astfel senzaţiile de condus nu vor fi foarte mult afectate. Cel mai important lucru e că atât timp cât un M3 cu combustie va putea exista, acesta nu va trece niciodată la 4 cilindri, după cum ne promite şeful BMW M.
Australienii l-au întrebat pe Frank van Meel ce părere are totuşi despre decizia celor de la Mercedes-AMG de a face asta cu C63, or, atunci cei de la Mercedes declarau că trecerea la 4 cilindri a deveni o tendinţă ce va fi urmată de toţi. Şeful BMW M spune însă că viitoarele norme de emisii or măsura mai strict emisiile reale ale motoarelor, inclusiv când sunt exploatate în regim de performanţă, iar în acest caz toate avantajele de emisii ale unui motor cu 4 cilindri se cam epuizează, pentru că acolo, la putere mare, el nu va emite mai puţin dacă vrea să dezvolte aceeaşi putere. Iar un motor cu 6 cilindri are caracterul şi rafinamentul necesar pentru asemenea modele ca M3, unde performanţa e elementul definitoriu.
Dar despre cei de la Mercedes, şeful BMW spune că el nu se conduce după ce fac alţii în industrie, doar ca să-i urmeze şi să facă ceva simetric, pentru că „dacă ajungi să vezi deja lansat la alţii şi te apuci să faci şi tu, de obicei înseamnă că deja te-ai trezit prea târziu”. Aşa că e mai indicat să-ţi cauţi calea în valorile pe care le reprezintă marca ta şi în ceea ce caută proprietarii pasionaţi în ea şi în maşinile tale, încercând să faci totul pentru a le oferi maşini superbe, pe care să le dorească intens. „Eu sunt olandez, iar noi în Olanda avem o expresie, că atunci când navighezi pe mare, nu te uita la farurile altor nave, unde bat ele, ca să-ţi alegi direcţia, uite-te sus, la stele, la un reper universal, ca să-ţi alegi direcţia corectă.”.
Mercedes ar trebui să tragă cu ochiul la aceste sugestii, cu siguranţă. Or, actualul Mercedes-AMG C63 cu 4 cilindri, are vânzări notoriu de slabe, iar în ianuarie şeful diviziei Mercedes-AMG recunoştea că modelul a pierdut semnificativ din clienţi din cauza trecerii la motorul de 4 cilindri.
1
27,187
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!