Bine ai venit în familie, BMW X3 M50! Acesta e noul nostru SUV cu un motor neaşteptat de mare, într-o achiziţie în care am pornit raţional, dar am ales emoţional
1 Februarie 2025, 11:35 Ilie Toma
Anul 2024 a fost unul foarte intens pentru noi şi a fost şi anul în care ne-am simţit cumva mai maturi şi totodată mai emoţionali în unele decizii luate. Poate tocmai maturitatea te face să preţuieşti mai mult viaţa, timpul şi calitatea acestuia. E ceva ce se întâmplă în minte la un moment dat şi parcă prinzi la mai mult curaj să gândeşti dintr-o perspectivă mai largă şi să alegi ceea ce ţi se potriveşte ţie şi-ţi face acea viaţă mai frumoasă şi acel timp mai de calitate. La început de ianuarie, anunţam că am spus adio SUV-ului nostru, Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 şi l-am vândut cu toată inima unor oameni extraordinari, care i-au cunoscut tot istoricul transparent şi au făcut o alegere conştientă. Tot atunci spuneam că am ales deja şi modelul înlocuitor, şi că alegerea va fi neaşteptată pentru foarte mulţi din cei care ne urmăresc. Pentru că până la urmă a fost oarecum neaşteptată şi pentru noi, într-o achiziţie în care am pornit raţional, dar am ales în cele din urmă preponderent emoţional. Da, BMW X3 M50 e noul nostru SUV, cu un motor neaşteptat de mare, şi istoria alegerii lui e foarte curioasă, la fel ca şi experienţa primelor săptămâni de exploatare.
Succesorul lui Skoda Karoq în familie trebuia să îndeplinească câteva criterii esenţiale să fie un SUV şi să fie relativ eficient în consum, or această maşină va circula foarte mulţi kilometri, făcând adeseori navete cu traversări de capitală şi apoi circa 60-70 km într-o direcţie, după care în direcţie inversă. O zi normală de muncă ar însemna cam 160-180 km parcurşi cu maşina, şi pentru că un pic peste jumătate din această distanţă e traseu extraurban, a fost şi motivul pentru care am ales atunci un SUV diesel, iar alegerea a fost potrivită, după cum au demonstrat cei 277.000 km parcurşi cu ea, fără vreo problemă la motor sau la filtrul de particule DPF.
În articolul de adio cu Karoq, scriam că iniţial ne gândeam să cumpărăm drept succesor un Karoq în motorizare identică, dar care ajungea să coste în configurator cam 39.400 euro. Dar era mai slab echipat la unele capitole, pentru că pur şi simplu unele dotări nu mai erau posibile. Cei de la Skoda ne-au convins ulterior să ne îndreptăm privirea spre noul Kodiaq, care ar fi trebuit să coste circa 47.000 euro în configurator, fără a lua în calcul vreo eventuală reducere. Dar apoi a venit maşina, am condus-o, s-au mai schimbat şi mai multe circumstanţe între timp, inclusiv condiţiile de preţ oferite, şi am decis că mai putem aştepta şi că nu vom cumpăra acea maşină, deşi erau foarte multe elemente plăcute în ea, iar la practicismul cum e configurat habitaclul, cu zeci de spaţii de depozitare, probabil nimeni nu întrece Skoda. Analizam motorul diesel de top la acea etapă.
Între timp, cumpărasem BMW M3 în locul lui Mercedes C-Class şi ştiam că urma să ajungă în curând şi noua generaţie BMW X3. Țintisem spre motorizarea diesel X3 20d, ca o alternativă foarte interesantă şi calculasem un fapt curios.
Preţul de start a motorizării X3 20d era în jur de 56 mii euro, dar ea vine cu service oficial inclus pentru primii 5 ani sau 100.000 km, şi totodată cu garanţie de 4 ani sau 200.000 km. La SUV-ul anterior, în 277 mii km, mentenanţa la service-ul oficial a costat cam 14 mii euro, deci cam 5 mii euro per 100 mii km, luând în calcul inclusiv schimburi de piese sau consumabile mai scumpe. Prin urmare, la BMW X3 puteam lua în calcul şi minim 5 mii euro avantaj la preţul iniţial, iar dacă mai luăm în calcul şi garanţia mai mare, de 200.000 km, putem adăuga încă vreo minim 2-3 mii euro avantaj. Cu tot cu opţionale, un X3 20d ar costa cam 65-67 mii euro în Moldova. Şi dacă scoatem cei vreo 8 mii euro din beneficiul de service, atunci ajungem la circa 57-59 mii euro efectivi. Dacă mai luăm în calcul şi o eventuală reducere măcar de câteva procente, atunci preţul unui X3 20d a început a fi foarte apropiat de ce doream să achiziţionăm anterior.
Dar apoi, când au ajuns primele exemplare de BMW X3 în Moldova, maşina de test drive, care a fost înmatriculată, a fost BMW X3 M50. E exact maşina care a figurat şi în testul nostru drive, publicat de curând, pe care îl inserăm şi mai jos. Cei de la BMW Moldova ne-au oferit-o pentru mai multe zile, pentru a o înţelege deplin şi pentru mine era important să îi simt ţinuta de drum, calitatea ambianţei şi alte lucruri care ar fi comune şi cu X3 20d.
Foto: Aceeaşi maşină, într-o imagine din testul nostru drive, atunci ea având numere de înmatriculare ale BMW Moldova
Dar n-a fost să fie. Motorul de sub capotă, cu 6 cilindri în linie, de 398 CP, m-a cucerit ireversibil. Maşina are un sistem mild hibrid, cu electromotor integrat în cutia de viteze, care contribuie cu 17 CP, faţă de cei 381 CP dezvoltaţi de motorul pe benzină, şi eu nu eram niciodată un mare amator al acestor sisteme, mai ales atunci când electromotorul e integrat prin curea, ca un apendice, pe motor. Integrarea în cutie, însă, îl face mult mai rafinat. Dar dincolo de asta, M50 se conduce pur şi simplu superb, şi murmurul ăla de motor, dacă-l conduci măcar câteva zeci de kilometri, te convinge că nu trebuie să te mai gândeşti la alte alegeri. Am început să-l văd ca o continuare logică pentru M3, aşa cum am spus şi în testul drive.
Atunci când am filmat testul drive, eram cucerit de maşină, dar încă nu ştiam că vom ajungem să o achiziţionăm anume pe ea, şi nici măcar în această motorizare. Dar când am revenit la BMW Moldova, i-am întrebat dacă ar vrea să vândă exact această maşină de test, chiar dacă n-a prea apucat nimeni s-o testeze decât mine. Preţul era mai mare, bineînţeles, dar parcă nici asta nu mai conta.
Mai ales că maşina a fost condusă şi la traseu mixt şi înregistrase atunci, în perioada de rodaj, circa 10 litri/100 km consum. Eu ştiam că am condus în experienţa mea SUV-uri BMW cu motoare de 2,0 litri turbo pe benzină, cu care nu puteam coborî mai jos de 11,0 litri la sută la drum lung, cu autostrăzi, fără excese de viteze. Iar aici se profilau 10 litri maxim, dar cu aproape 400 CP. Oricum, însă, şi 10 litri la sută ne încălcau prima condiţie cu care am pornit în achiziţie, să fie relativ eficientă. Dar am calculat cât ar însemna asta efectiv, pe zi, în costuri adiţionale şi ne-a ieşit un cost care nu mai părea uriaş, în raport cu satisfacţia de condus. Am mai beneficiat apoi şi de o reducere datorată de faptul că maşina era una de test, deci e un exemplar care vine de la fabrică la un preţ redus, iar aici trebui să le spunem un mulţumesc celor de la BMW Moldova, care au avut din nou o atitudine profundă de susţinere şi de dorinţă de a ne ajuta să ne vedem acest vis îndeplinit. Într-un final, la sfârşit de decembrie, am înmatriculat maşina asta şi am plecat fericiţi acasă cu ea. Am pornit să alegem raţional, dar până la urmă am făcut tot o achiziţie de suflet în cea mai mare parte, chiar dacă există şi argumente raţionale în favoarea ei.
Sincer, ne-au zvâcnit şi nişte consideraţii interesante. Dacă tot parcurgerea a circa 180 km pe zi în ea, preponderent de către soţie, înseamnă vreo 3 ore din viaţă în fiecare zi, măcar să fie 3 ore petrecute într-o ambianţă superbă şi cu un sunet frumos de sub capotă. Până la urmă, dacă tot ţinem în familie aeste maşini câte 6-7 ani uneori, o asemenea alegere îţi influenţează modul cum te vei simţi în următorii 6-7 ani, iar partea asta activă a vieţii e formată din doar câteva asemenea segmente succesive de 6-7 ani, nu foarte multe până la urmă. Iar diferenţa de preţ plătită am pus-o, zâmbind, şi pe seama economisirii şedinţelor la psiholog, deoarece nimic nu te readuce mai bine în aria echilibrului emoţional şi a motivării decât sunetul profund al unui motor cu 6 cilindri, care să te poarte plăcut spre muncă, sau spre casă, sau cu copiii într-o vacanţă.
Aşadar, în locul unei maşini diesel, am ajuns la una benzină mild-hibrid, dar cu 398 CP în total. În locul unei maşini cu 4 cilindri, am ajuns la un minunat motor B58 cu 6 cilindri în linie, care funcţionează în ciclu Miller aici. Şi marele paradox a venit la consum!
Nu, maşina nu consumă 10 litri/100 km, aşa cum a făcut-o în primele zile de test. Consumul mixt normal acum e cuprins între 8,1 şi 8.8 litri/100 km, iar în zilele când se circulă un pic mai moderat cu ea, dar fără nicio exagerare, se ajunge la 7,1 litri/100 km! Pentru un motor de 3,0 litri, pe o maşină de aproape 2 tone masă proprie! La 7,1-8,7 litri/100 km diferenţa dintre ea şi un SUV diesel comparabil e şi mai mică! Şi paradoxul e că la un ritm mai vioi de condus consumul motorizării de 3,0 litri poate fi mai mic decât la 2,0 litri, tocmai datorită faptului că la o cilindree mare aceste motor îşi odihneşte forţele în cea mai mare parte a condusului!
Deci, am ajuns la final să constatăm că şi elementul de consum raţional e prezent, deşi eram gata să acceptăm şi cifre mai mari. În schimb, plăcerea în condus a acestui BMW X3 M50 e pur şi simplu dincolo de orice mi-aş fi dorit de la un SUV practic pentru familie. Maşina are şi un acoperiş panoramic imens, are şi head-up display pe care eu îl apreciez în condus, are şi sistemul audio harman kardon, cu sistemul multimedia cu două display-uri.
Dotările sunt foarte generoase, pentru că ea a fost echipată după recomandările fabricii BMW pentru maşinile de test, care să impresioneze. Are şi suspensie M Sport, care e oricum super confortabilă, dar probabil vara a fi un pic mai fermă, întrucât anvelopele de vară vin cu jante de 21 de ţoli, faţă de cele de 19 de iarnă, de acum. Are frâne M, cu discuri şi etriere mai mari, pentru versiunea M50, iar tracţiunea integrală e ceva mai focusată spre puntea spate, cu un diferenţial sport pus pe axul spate. Toate astea o fac să se conducă foarte aproape de un model M adevărat, dar cu mult mai mult confort, şi tocmai de asta menţionam şi în test conexiunea care se simte cu BMW M3.
Toate aceste senzaţii primare pe care ni le-a oferit acest X3 sunt integrate în video-ul de mai jos, pe care l-am filmat, aşa cum spuneam, când încă nu aveam decizia că o vom achiziţiona. Dar nu în zadar am spus în test că îmi place atât de mult acest model. Până la urmă, suntem într-un moment în care putem să-i zicem bun venit în familie!