Cehii îşi revigorează producţia de trenuri Skoda, iar acum vor produce trenuri electrice cu baterii, cu tehnologie ABB
1 Februarie 2025, 21:11 Redacţia PiataAuto.md
Cehii au avut o istorie lungă de producţie de locomotive, troleibuze şi autobuze cu emblema Skoda, dar, ca şi în multe alte state din fostul bloc estic, aceste entităţi industriale mari au trecut prin momente tenebre, când s-a încercat devalizarea lor. Skoda şi-a vândut divizia de automobile către grupul VW la sfârşitul anilor 90 şi Skoda Auto a devenit o companie performantă între timp, iar diviziile rămase au avut o perioadă numele de Skoda Transportation, trecând prin tot soiul de perioade tumultoase. Au existat perioade de transferuri de dividende către acţionari necunoscuţi, dar şi o perioadă când un număr de angajaţi s-au unit pentru a salva compania şi a o readuce într-o albie de performanţă. În fine, în ultimii ani compania are numele de Skoda Group şi a început a cale de ascensiune extraordinară, cumpărând companii ce au tangenţă cu domeniul feroviar din ţări precum Polonia, Austria, Italia şi Belgia şi pregătindu-şi totul pentru o mare revigorare a producţiei de tramvaie şi trenuri. Iar această revigorare s-a materializat de curând în prezentarea unui model nou de tren cu baterii, iar acum câteva zile una din cele mai renumite şi respectate companii din lume, suedezii şi elveţienii de la ABB, au anunţat că vor furniza tehnologia de bază pentru aceste trenuri.
E vorba de trenurile de pe noua serie dezvoltată pe baza platformei RegioPanter, calificate drept BEMU, adică automotoare multisecţionate cu baterii.
Trenul e conceput din două compartimente şi acesta dispune şi de pantograf pentru a înainta pe liniile electrificate, dar bateriile îi permit să intre şi pe segmente de cale ferată neelectrificată, conectând noi localităţi, spre exemplu, care anterior putea beneficia doar de trenuri diesel din cauza lipsei electrificării.
Conceptul acestui tren ceh prevede că el poate călători până la 80 km distanţă cu energia din bateriile sale, atingând o viteză maximă de 120 km/h. Apoi, când revine la căi ferate electrificate, îşi ridică pantograful şi-şi încarcă din nou bateriile, având nevoie de doar 25-30 minute pentru a face asta. Când are pantograful conectat la o sursă de electricitate, trenul poate atinge 160 km/h.
Cehii spun că aceste trenuri folosesc baterii avansate LTO, adică pe bază de litiu şi oxid de titan. Aceste baterii au avantajul unei puteri mult mai mari de descărcare şi încărcare, raportate la capacitatea sa, dar sunt de obicei ceva mai grele. Pe calea ferată, însă, acest dezavantaj nu e crucial, în schimb puterea mare de încărcare şi descărcare asigură viabilitatea necesară. Iar cei de la ABB, care vor furniza aceste baterii, spun că ele rezistă peste 40.000 cicluri, deci suficient pentru foarte mulţi ani de operare, chiar dacă ele vor fi încărcate şi descărcate de câteva ori pe zi.
E vorba de bateriile din seria Pro a celor de la ABB, considerate printre cele mai bune din lume în asemenea aplicaţii specializate şi solicitante. Tehnologia elveţiano-suedeză permite puteri de încărcare şi descărcare de până la 10C, adică puterea maximă în kW e egală cu cea de 10 ori mai mare decât cifra capacităţii în kWh. Un modul de 32 kWh, spre exemplu, poate livra o putere de 32 kW. Totuşi, pentru trenurile Skoda vor fi livrate module capabile de o putere de 8C.
Fiecare modul are 28,7 kWh capacitate de stocare şi poate lira o putere de descărcare de circa 228 kW, în timp ce puterea de încărcare acceptată e de 260 kW. Un asemenea modul, însă, cântăreşte cam 525 kg, iar cei de la ABB spun că un singur tren ceh va avea 13 asemenea module, deci orbim de circa 6,8 tone de greutate la bord. Asta mai înseamnă că suma capacităţii lor de stocare va fi de circa 370 kWh, iar judecând după autonomia anunţată de 80 km, asta înseamnă un consum de circa 470 kWh/100 km pentru aceste trenuri.
Cei de la ABB spun că prima partidă de baterii pentru noile trenuri cehe vizează echiparea a 15 trenuri, comandate recent de Căile Ferate din Cehia, iar costul celor 195 de module de baterii se situează la sub 20 milioane de dolari, deci cam 100 mii dolari per modul.
Tehnologia elveţiano-suedeză este şi ea una nouă, fiind prezentată abia în toamna anului trecut, dar ABB are o experienţă uriaşă în sisteme electrice şi de baterii. Deci, trenurile cehe vor face uz de unele din cele mai bune baterii din lume.
Pe lângă asta, doar în ultimele luni cehii de la Skoda au anunţat contracte mari de producţie şi livrări de trenuri pentru Bulgaria şi livrări de troleibuze pentru Estonia.