Damen anunţă o performanţă inedită la şantierul naval din Galaţi, cu 6 feriboturi electrice în proces de construcţie în prezent, toate pentru Canada
5 Februarie 2025, 19:59 Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani am scris cu mai mult ocazii că şantierele navale din România au ajuns la performanţe admirabile, atât în numărul de nave pe care le construiesc, cât şi în cât de avansate tehnologic sunt aceste nave. Printre cele mai avansate feriboturi electrice, nave de mentenanţă a parcurilor eoliene sau chiar de pozare a cablurilor maritime de înaltă tensiune sunt construite în România. Iar acum olandezii de la Damen au anunţat o performanţă inedită la şantierul naval din Galaţi, cu 6 feriboturi electrice în proces de construcţie, în paralel, toate fiind destinate pentru Canada.
Inaugurarea oficială a construcţiei celei de-a 6-a şi celei mai noi a aut loc în la mijlocul lunii ianuarie 2025. E vorba de un feribot electric din clasa Island, de 81,2 metri lungime, cu rampe de acces atât la proră, cât şi la pupă, la Galaţi fiind construite 4 de acelaşi tip.
Menirea lor e să asigure conexiuni cu insule, pe rute maritime scurte. În Canada aceste feriboturi vor naviga pe trasee de până la 10 km lungime. Acestea sunt propulsate de câte două motoare de 900 kW putere, deci vorbim de aproape 2.450 CP putere cumulată per feribot.
Alimentarea electromotoarelor are loc cu ajutorul unor baterii de 2.000 kWh. Încărcarea feriboturilor are loc în timpul debarcării şi îmbarcării pasagerilor şi vehiculelor, iar Damen furnizează şi turnurile de cuplare a încărcării pentru canadieni.
Cele 4 feriboturi identice vor fi înmânate operatorului canadian BC Ferries, care va avea astfel în flotă 10 feriboturi construite de Damen. Fiecare feribot poate transporta 390 pasageri şi 47 de vehicule. Două dinte ele vor opera între regiunile Nanaimo şi Gabriola, altele două — între Campbell River şi insula Quadra.
Foto: Şantierul naval Galaţi
Pe lângă cele 4 feriboturi menţionate mai sus, tot la şantierul naval Galaţi sunt construite alte două feriboturi electrice pentru oraşul Toronto din Canada, designul acestui fiind conceput de un birou canadian.
Aceste feriboturi sunt ceva mai mici, având 50 metri lungime şi 13 metri lăţime. Una din nave va putea lua la bord pasageri şi vehicule, în timp ce alta a transporta doar pasageri şi biciclete, fără maşini.
Aşadar, Damen anunţă cu mândrie această performanţă inedită, prin care şantierul din Galaţi are în proces de producţie tocmai 6 feriboturi electrice, toate destinate Canadei. Şi se pare că ideea propulsiei electrice cu baterii e mai fezabilă la feriboturi decât la multe alte tipuri de nave, datorită distanţelor scurte, iar Damen sugerează că aceste nave construite cu succes la şantierul său din Galaţi inspiră tot mai mulţi operatori de peste tot în lume să comande altele.