După ce au cumpărat maşini electrice chinezeşti, norvegienii au descoperit preţurile revoltătoare la piesele acestora
17 Februarie 2025, 10:57 Redacţia PiataAuto.md
Maşinile electrice chinezeşti au devenit cu adevărat mult mai bune în ultimii an, ritmul de evoluţie tehnologică a acestor ducându-le adeseori în faţa concurenţilor din alte părţi ale lumii. Iar lansarea multor mărci chinezeşti în Europa a început prin Norvegia acum câţiva ani, întrucât această ţară e lider în lume la rata de adopţie a maşinilor electrice şi totodată e în afara UE, ceea ce presupune proceduri de omologare mai simple la nivelul unei singure ţări decât la nivelul întregii uniuni. Unele mărci de maşini chinezeşti au ajuns astfel la vânzări frumoase în Norvegia, inclusiv marca Hongqi, cu modele mari şi luxoase. Doar că acum norvegienii descoperă că aceleaşi modele chinezeşti au preţul revoltător de mari la piese, cei de la Hongqi făcându-se remarcaţi în mod deosebit, după cum informează publicaţia norvegiană motor.no.
Un SUV Hongqi E-HS9 porneşte în Norvegia de la un preţ de 699.900 coroane, adică echivalentul a 60.000 euro, iar pe site-ul mărcii se pot observa periodic maşini din stoc care sunt oferite la preţuri promoţionale şi mai ieftine, de la 586.900 coroane, sau 50.000 euro! Pentru un asemenea SUV imens e un preţ excepţional de atractiv, dacă ne gândim că un VW ID.7 costă cam la fel în Norvegia.
Însă odată cu creşterea numărului de maşini în ţară, apar şi primele cazuri în care e nevoie de înlocuirea unor piese de caroserie pentru reparaţii sau a altor componente. Iar în ultimele săptămâni au ieşit la iveală preţuri uluitoare pentru acestea în cazul acestor modele chinezeşti.
Spre exemplu, o uşă laterală la Hongqi E-HS9, doar partea ei metalică, are un preţ de 45.000 coroane, deci cam 3.860 euro sau 7,7% din valoarea unei întregi maşini noi. O bară de protecţie spate, exclusiv partea de plastic, costă 33.000 coroane, sau 2.830 euro. Grila mare din faţă costă 28.000 coroane, sau 2.400 euro, iar hayon-ul, tot doar partea metalică, costă 40.000 coroane, sau circa 3.430 euro.
Pentru comparaţie, norvegienii arată că o uşă laterală la un SUV electric Audi costă 20.000 coroane, deci circa 1.715 euro, şi ea era deja printre cele mai scumpe de pe piaţă. La Tesla, uşa imensă spate de pe Model X, cea care se deschide printr-un mecanism sofisticat de fluture, costă 14.000 coroane, adică 1.200 euro. Deci, chinezii taxează o uşă cu un preţ mai mult decât triplu faţă de uşile foarfecă din Tesla Model X!
Întrebaţi cum se explică preţurile exorbitante la piese, cei de la Hongqi din Norvegia au menţionat că preţurile finale le stabilesc service-urile şi dealerii, iar ei nu aplică adaosuri pentru acestea după importul în Norvegia. Şi au dat drept exemplu că la unele service-uri unele piese din cele menţionate mai sus pot fi mai ieftine, însă diferenţa maximă a fost de 2.000 coroane, deci cam 170 euro, iar o diferenţă a existat doar la 2 piese, grila şi uşa laterală.
Totuşi, presa norvegiană nu a fost mulţumită cu un asemenea răspuns şi o asemenea diferenţă indicată, aşa că i-a luat la întrebări pe cei de la distribuitorul norvegian Hongqi, care a declarat în cele din urmă că preţul e motivat de faptul că Hongqi e o maşină de calitate, produsă în număr relativ mic în comparaţie cu alte maşini produse în sute de mii de exemplare anual per model.
De asemenea, cei de la Hongqi au indicat că maşina foloseşte unele componente din aluminiu, iar designul său masiv presupune că şi piesele de caroserie sunt mari şi folosesc mult material. Iar dimensiunea şi greutatea sporită înseamnă şi costuri de transport maritim mai mari.
La toate aceste costuri se adaugă adeseori şi disponibilitatea lor limitată, cu termeni de livrare uriaşi uneori. Cei la Hongqi spun că acum construiesc un depozit de piese în Olanda pentru regiunea europeană. Până atunci, însă, norvegienii semnalează şi cazuri în care dealerii Hongqi extrag piese de pe maşinile din stoc pentru a le instala pe cele ce necesită reparaţii, înlocuindu-le ulterior după ce primesc livrările din China.