Fiat a lansat pe piaţă noul Grande Panda pentru a concura cu Dacia, dar maşina în dotări de bază arată bizar de bugetară la 18.900 euro

3 Februarie 2025, 13:39
Redacţia PiataAuto.md
Fiat a lansat pe piaţă noul Grande Panda, un model pe care l-a dezvăluit încă în luna iunie a anului trecut, dar care abia acum îşi începe oficial producţia, vânzările şi livrările. Fiat a anunţat din stat că va miza puternic pe acest model pentru a concura mai ales cu Dacia, ţintind eventual spre Sandero Stepway, doar că versiunea incipientă a lui Grand Panda arată oarecum bizar de bugetară la un preţ de 18.900 euro, cât costă în Italia.
Noul model italian e construit pe platforma compactă multi-energy a grupului Stellantis, ceea ce înseamnă că are şi versiuni cu combustie, şi versiuni electrice, cele electrice fiind oarecum similare lui Citroen e-C3, folosind, la fel ca şi modelul francez, o baterie LFP pentru a fi mai accesibile.
La 44 kWh capacitate, şi echipat cu un motor de 83 kW, sau 113 CP, Fiat Grande Panda electric are o autonomie de 320 km. Vor exista două dotări pentru versiunea electrică, iar cea incipientă începe de la 25.000 euro. Este, deci, mai scump decât Citroen e-C3, care porneşte de la aproximativ 23.300 euro în Europa, iar Fiat îşi încalcă astfel promisiunea lansată la lansarea lui Grand Panda electrică, că acesta va fi mai ieftin, iar pe termen lung, după ce va fi lansat şi un model Opel similar, preţurile ar putea ajunge la sub 20.000 euro pentru aceste modele electrice. La 25.000 euro preţ de start pentru o maşină de 3,99 metri lungime, fie ea şi electrică, dar cu autonomie relativ mică, argumentele în favoarea ei vor fi în mod evident mai puţine.
Viteza maximă a acestui model electric a fi de 132 km/h, deci proprietarii vor putea liniştiţi că nu vor putea depăşi limitele de viteză impuse pe majoritatea autostrăzilor europene. În Germania, însă, cu o asemenea viteză maximă pe autostradă va trebui să se conducă pe banda dreaptă în cea mai mare parte a timpului. Desigur, asta se întâmplă pentru că italienii au conceput-o mai ales pentru cei care-şi exploatează maşinile preponderent urban, şi eventual merg până în localităţile vecine sau la scurte escapade de week-end. Totuşi, partea bună e că maşina a putea fi încărcată cu până la 100 kW putere, ceea ce a face ca o sesiune normală de încărcare să dureze cam 27 minute la prize fast charge.
Versiunea cu combustie e una mild-hibridă, de fapt, şi ea conţine un motor de 3 cilindri şi 1,2 litri, de 100 CP, care e ajutat de un electromotor de 28,5 CP, integrat în cutia de viteze. Motorul cu combustie operează în ciclu Miller, aşa cum aplică şi japonezii la unele modele hibride mai noi, iar datorită electromotorului mai puternic, Grande Panda va putea asigura şi propulsia pur electrică la viteze moderate, de până la 30 km/h. Deci, sistemul e undeva la hotarul dintre ceea ce am putea numi hibrid şi mild-hibrid.
Astfel, versiunea de bază a lui Fiat Grand Panda, de 18.900 euro, vine cu câteva culori la alegere, dar are roţi de oţel, vopsite în negru, fără capace. La versiunea electrică de bază, apropo, aceste roţi de oţel sunt vopsite în alb.
De asemenea, versiunea de bază nu are lumini LED şi mult plastic în jur pe caroserie, ceea ce o face să arate mai aproape de modelele Panda şi Panda 4x4 de cândva.
În interior lucrurile par şi mai bugetare, întrucât în locul display-ului obişnuit multimedia central e o placă mare de plastic, pe care e amplasat un dispozitiv de fixare a smartphone-ului şi un port USB. Astfel, propriul smartphone al proprietarului va fi şi display-ul pe care vor fi afişate orice funcţii de navigare sau infotainment.
Fiat Grande Panda oferă, însă, măcar un sistem de aer condiţionat la bord, chiar dacă geamurile spate vor trebui acţionate manual. Următoarele niveluri de dotări trec de 20.400 euro în preţ, iar un exemplar mai bine dotat poate ajunge să coste şi 23.000 euro.
Desigur, abordarea adusă de Fiat Grande Panda, cu lipsa display-ului multimedia, cu jante de oţel, cu acţionare manuală a geamurilor şi cu o reţetă foarte elementară nu e o problemă în sine, întrucât e nevoie şi de asemenea maşini pe piaţă. Preţul, însă, pare un pic cam mare pentru ceea ce oferă maşina, mai ales dacă ne amintim despre modelele ultra accesibile lansate în ultimele luni în afara Europei de Honda sau Suzuki, care costau în jumătate de atât.
Şi Fiat Grande Panda nu e un model care va fi fabricat în Italia, ci în Serbia, la fabrica din Kragujevac, unde era fabricat anterior modelul 500L. E fosta fabrică Zastava din vremurile de demult, de fapt, deţinută acum de Fiat. Desigur, la Grand Panda sistemul său mild hibrid poate justifica preţul ceva mai mare, dar tot Fiat a anunţat în momentul lansării că intenţionează să îi asigure acestui model un preţ excepţional de accesibil, iar acesta nu s-a materializat.
4
23,319
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!