Ford vs Ferrari va avea loc din nou, în viaţa reală, odată cu anunţul mărcii americane că va reveni la Le Mans 24h
1 Februarie 2025, 16:56 Redacţia PiataAuto.md
Competiţia acerbă dintre Ford şi Ferrari de la sfârşitul anilor 1960 e un din cele mai frumoase istorii ale motorsportului şi a lumii auto în general. Tocmai de asta, ea a inspirat până şi apariţia unuia din cele mai frumoase filme produse în ultimul deceniu. Acum, după 60 de ani, competiţia aia acerbă e pe cale să aibă parte de un nou capitol, or, Ford a anunţat acum că va reveni în campionul mondial de anduranţă, iar odată cu asta şi în legendara cursă de 24 ore de la Le Mans.
Ford abia a luat această decizie şi va avea nevoie de timp să-şi pregătească un bolid pe măsură, dar prima participare va avea loc deja în anul 2027.
Cel mai important lucru e că nu vorbim de Ford-uri GT pe care să le conducă echipe oficiale sau private în clasele GT de profesionişti sau amatori, ci de bolizi în categoria principală LMDh, care luptă pentru victoria generală în competiţie.
Marele deziderat al celor de la Ford e să învingă din primul an, dar asta e un fapt pe care mulţi şi-l doresc, dar aproape nimeni nu reuşeşte să-l obţină. Şi partea cea mai frumoasă e că acum Ford va avea mai mulţi concurenţi redutabili decât în 1966, întrucât pe lângă Ferrari, la linia de start în 2027 vor exista şi bolizi ai celor de la Cadillac, BMW, Porsche, Genesis, Aston Martin, Peugeot, Alpine şi Toyota.
Toate astea se datorează unor schimbări de regulament făcute acum doi ani, care au încurajat din nou revitalizarea competiţiei, iar odată cu asta cursa monotonă cu un singur pretendent la victorie, Toyota, s-a transformat în ceea ce trebuie să fie motorsportul — un teren al competiţiei intense, unde să câştige cel mai merită mai mult şi unde imprevizibilul să fie parte inalienabilă.
Reglementările actuale din Le Mans stipulează că această clasă de bolizi poate avea maxim 680 CP şi o greutate minimă de 1.030 kg.
Preşedintele executiv al Ford, Bill Ford, sau William Clay Ford Jr cu numele său deplin, tot el şi strănepotul marelui Henry Ford, a completat acest anunţ cu declaraţii emoţionante: Când ne angajăm într-o competiţie, o facem ca să câştigăm. Şi nu există nicio altă competiţie din lume care să însemne mai mult pentru istoria noastră decât Le Mans 24h.
E locul unde noi i-am provocat pe cei de la Ferrari în anii 60, Apoi, 50 de ani mai târziu, în 2016, i-am învins din nou pe cei de la Ferrari la categoria în care concuram. Acum, sunt entuziasmat că am decis să revenim la Le Mans şi să concurăm la categoria de top, a învingătorilor generali ai competiţiei. Suntem gata să venim din nou în forţa, pentru a-i provoca pe ei şi a lupta pentru marele titlu de învingător, gonind nebuneşte pe circuit pentru asta!
E o declaraţie plină de emoţie şi pasiune, aşa cum nu s-a mai prea văzut demult în lumea auto, printre producători. Şi e ceea ce lipseşte în lumea noastră, or, spiritul ăsta de competiţie era întotdeauna cel ce alimenta pasiunea şi făcea lucrurile frumoase şi condimentate. Şi se pare că, la cât de mulţi producători şi-au anunţat revenirea în Le Mans, avem toate şansele să asistăm la o revigorare a acestui spirit. Şi asta se întâmplă inclusiv datorită tehnologiei de producţie a combustibilului sintetic, din energie regenerabilă, cu captare de CO2 în procesul de fabricare a lui, ca ulterior în cursă să fi emis doar acelaşi CO2. Şi dacă această tehnologie a deschis din nou calea motoarelor ultra performante pentru mulţi ani înainte, atunci nu putem fi decât încântaţi de ea.
Şeful Federaţiei Internaţionale de Automobilism, Richard Mille, a spus în acest context că Epoca de aur a competiţiilor de anduranţă începe chiar acum şi chiar aici!.