Germanii fac descoperiri revoltătoare despre Northvolt, care arată că sute de milioane de euro ar fi fost plătite companiei din bani publici, deşi se ştia e la un pas de faliment

3 Februarie 2025, 12:07
Redacţia PiataAuto.md
Epopeea producătorului european de baterii Northvolt, care şi-a falimentat o divizie din SUA, cesionând miliarde de dolari în datorii pe entităţile falimentare, iar în paralel şi o divizie din Suedia, responsabilă de construcţia unei noi hale de fabrici, catalogând utilaje de sute de milioane de euro drept bune de casat fără a fi măcar despachetate, continuă acum cu un nou capitol revoltător, descoperit în Germania. Publicaţia germană Berliner Zeitung a revelat că autorităţile au aprobat plăţi de sute de milioane de euro către Northvolt din bani publici, deşi existau rapoarte interne oferite acestora şi secretizate, care arătau că situaţia financiară a companiei e foarte instabilă şi există un mare risc de faliment.
Foto: Imagine de la inaugurarea construcţiei fabricii Northvolt Drei din Germania, martie 2024

Despre faptul că Northvolt primeşte bani publici din fonduri europene dar şi din bugetul german, se ştia demult. În luna martie 2024, şefii Northvolt, alături de reprezentanţi ai autorităţilor germane, au inaugurat construcţia fabricii Northvolt Drei în Germania, care trebuia să fie cea de-a treia de pe continentul european. În martie 2024 despre Northvolt se ştia public doar că operează în pierdere, ca multe alte start-up-uri, dar existau speranţe foarte mari că această companie, după investiţiile enorme, va ajunge să devină un producător gigantic european de baterii, asigurând astfel o direcţie strategică pentru Europa, într-un domeniu absolut esenţial.
Noua fabrică trebuia să angajeze 3.000 oameni şi să producă anual baterii de o capacitate cumulată de 60 GWh. Dacă ar fi să estimăm că o maşină electrică actuală medie are cam 70 kWh capacitate a bateriei, asta ar fi însemnat că fabrica germană ar fi putut asigura producţia pentru circa 857 mii automobile electrice. Se estima, însă, că media capacităţii va ajunge la 60 kWh, iar astfel fabrica va produce baterii pentru 1 milion de maşini electrice anual.
Partea la fel de admirabilă e că noua fabrică urma ă fie alimentată doar de energie din surse eoliene, şi ar fi redus astfel impactul de CO2 din producţia bateriilor şi implicit a maşinilor electrice rezultate. Fabrica imensă urma să ocupe 110 hectare în Heide, regiunea Schleswig-Holstein, fiind unul din cele mai mari proiecte industriale aprobate în Germania în ultimii ani, iar pentru că venea într-un domeniu atât de strategic, s-a bucurat şi de o susţinere intensă din partea locuitorilor din regiunile adiacente.
Comisia Europeană a aprobat o finanţare de 902 milioane de euro din partea statului german pentru Northvolt, ca să construiască această fabrică. În cifră se includea un grant de 700 milioane euro şi o garanţie suplimentară de 202 milioane euro. Din cei 700 milioane, 564 milioane urmau a fi plătiţi de guvernul federal şi alţi 136 milioane de cel al landului Schleswig-Holstein. Încă un miliard de euro a fost aprobat spre finanţare din partea Băncii Europene de Investiţii în ianuarie 2024.
Întreaga fabrică trebuia să coste 4,5 miliarde de euro, dar la nici un an distanţă costul estimat a crescut cu un miliard de euro, la 5,5 miliarde. Deci întreaga contribuţie din partea statului german s-a „evaporat” în această creşte a costului estimat de investiţii. Problema cea mai mare, descoperită de presa germană, însă, vine de dinainte de inaugurarea startului construcţiei fabricii din martie 2024.
Aceştia au descoperit că încă în iunie 2023, autorităţile vizate au primit un raport detaliat intern, clasificat, prin care erau anunţaţi despre problemele financiare grave din interiorul Northvolt. Acel raport estima că până şi într-un scenariu ideal prin care fabrica ar fi construită în termenii promişi şi cu costurile promise, până şi într-o dezvoltare după plan a companiei, problemele de atunci erau atât de grave, încât compania ar fi putut ieşi din pierderi abia către anul 2029, ceea ce însemna că statul german ar fi urmat în continuare să fie practic obligat să pompeze bani în acel proiect, pentru a-l menţine viabil, în cazul în care Northvolt n-ar mai fi putut convinge investitori privaţi să continue să finanţeze cu miliarde compania. Respectiv, investiţia banilor publici în acest proiect a fost calificată drept foarte riscantă, cu un grad mare de risc de a nu vedea rezultatul scontat îndeplinit.
În ciuda acestor documente, autorităţile germane au debursat primii 200 milioane de euro către Northvolt în noiembrie 2023. În ianuarie 2024 au mai urmat alţi 100 milioane euro, apoi în martie încă 80 milioane şi tot atunci oficialii au participat la inaugurarea începerii construcţiei fabricii. Alte plăţi au fost făcute în mai iulie 2024, deci statul german şi-a onorat partea sa de angajament către Northvolt.
Northvolt a anunţat apoi că nu mai poate respecta termenul de final de an 2025 pentru finalizarea construcţiei staţiei, ea urmând a fi gata în 2026. Ne amintim cu toţii că BMW a fost primul producător care şi-a retras comenzi de 2 miliarde de euro pentru Northvolt, atunci când încă totul părea oarecum optimist, în vara anului 2024. Se pare că cei de la BMW au primit şi ei la un moment dat informaţii despre ce se întâmplă cu adevărat în interiorul Northvolt, şi, motivat şi de rata mare de probleme ale bateriilor primite de la compania suedeză, BMW a anunţat că anulează acest contract şi şi-a reorientat atenţia spre Rimac, semnând cu ei un parteneriat prin care va prelua baterii performante de la fabrica de lângă Zagreb pentru viitoarele BMW Neue Klasse. Deci BMW, ca o companie privată care-şi administrează atent fondurile, a reacţionat preventiv, în timp ce statul german a plătit totuşi sutele de milioane de euro către Northvolt, deşi acum se invocă faptul că toţi factorii de decizii au fost informaţi despre problemele şi riscurile de la Northvolt.
Oficial, construcţia fabricii Northvolt Drei nu e sistată acum, chiar dacă a avut loc falimentul nord-american şi cel al entităţii responsabile de extinderea fabricii din Suedia, compania lăsând facturi de sute de milioane de euro neplătite către companiile suedeze. Dar situaţia Northvolt şi a entităţilor rămase active e în continuare foarte incertă şi construcţia unei alte fabrici din Canada deja se confruntă cu amânări, şi acolo compania beneficiind de fonduri şi împrumuturi preferenţiale de la statul canadian, care pune acum presiune pe ducerea la bun sfârşit a proiectului.
Ce se va întâmpla mai departe în Germania e la fel de incert, întrucât problemele Northvolt indică în mod clar o lipsă de previzibilitate faţă de capacitatea companiei de a finaliza construcţia acestor fabrici. Iar faptul că CEO-ul companiei a demisionat în toamna anului trecut, exact înainte ca valul de probleme să devină public, urmat de alţi câţiva şefi importanţi, despre care s-a descoperit ulterior că şi-au făcut plăţi generoase înainte de a pleca, cu siguranţă nu va adăuga deloc încredere pentru investitori, ca aceştia să mai fie pregătiţi să mai finanţeze această companie. O fraudă nu este deocamdată dovedită, dar există mari elemente ce seamănă cu frauda în tot ce a făcut Northvolt la nivel de operaţiuni şi investiţii, deşi tehnologia sa părea cu adevărat promiţătoare. Şi în cazul statului German şi al UE, această lipsă de scrupulozitate în a oferi aceste fonduri uriaşe poate fi oarecum înţeleasă ca fiind motivată de dorinţa de a avea un jucător puternic în industria bateriilor în Europa. Doar că dorinţa pe de o parte nu e întotdeauna întâlnită cu onestitate şi cu respectare de promisiuni de cealaltă parte, iar toată epopeea are acum şanse să se termine cu sute de milioane de euro şi chiar miliarde pierdute.
2
17,352
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!