Mercedes anunţă un nou motor V8 mild hibrid pentru modelele AMG, după eşecul actualului C63 cu 4 cilindri, dar şi pregătirea electricelor C-Class şi E-Class
21 Februarie 2025, 12:22 Ilie Toma
Mercedes e într-un moment de răscruce în strategia sa, când mai multe crize s-au suprapus, unele generale pentru industria germană, cum ar fi pierderea de teren în China şi riscul unor taxe punitive de import în SUA, iar altele specifice pentru Mercedes, cum ar fi vânzările slabe de modele electrice şi eşuarea cu unele modele care trebuiau să fie emoţionale şi să atragă cumpărători noi şi pasiune pentru marcă, precum Mercedes-AMG C63, care are vânzări dezastruoase în actuala generaţia W206, care a renunţat la V8-ul precedent şi a trecut la un motor cu 4 cilindri cu turbină electrică, ajutat de un sistem plug-in hibrid. Într-un asemenea context, Mercedes a anunţat schimbări majore de planuri şi strategia viitoarelor modele.
Prima mare declaraţie făcută odată cu aceste planuri e că Mercedes a înţeles ideea transmisă de cumpărători — maşinile mărcii trebuie să trezească dorinţa de a fi conduse şi cumpărate, fie că sunt electrice, cu combustie sau ipostaze hibride. O maşină complexă, poate bună ca inginerie, trebuie să reflecte şi aşteptările pasionaţilor pentru acel segment, ceea ce înseamnă lansare de modele electrice şi hibride în segmente unde cumpărătorii le aşteaptă şi le agreează, în timp ce modelele care au deja o lungă carieră cu valori înrădăcinate vor fi mai precaute la schimbarea radicală a conceptului şi la sfidarea acestor aşteptări ale pasionaţilor, cum a făcut-o Mercedes-AMG C63.
Foto: Fosta generaţie W205 de Mercedes-AMG, cu motor V8 biturbo
Noul Mercedes CLA Electric va fi unul din primele modele electrice cu inginerie profundă, creat să impresioneze cu mult peste aşteptările fanilor şi să exceleze în a fi un model electric excepţiona. Iar după cum arătam din ingineria acestuia acum mai multe săptămâni, acest model chiar pare să fi beneficiat în sfârşit de talentul ingineresc de care e capabil Mercedes cu adevărat, preluând foarte multe inovaţii de pe conceptul EQXX.
Foto: Dezvoltarea noului Mercedes CLA
Următoarele modele electrice vor fi mult mai similare în aspect cu cele cu combustie şi vor împărtăşi aceleaşi platforme tehnice, Mercedes mergând pe calea BMW de a avea platforme dezvoltate modular, unde tunelul central necesar pentru versiunile cu combustie e un element modular, ce poate fi înlocuit cu o podea dreaptă la modelele electrice, pentru a adăposti bateria. Astfel, o singură platformă tehnică poate susţine şi modele cu combustie, şi electrice fără a compromite caracteristicile ultimelor, iar asta reduce din costurile de dezvoltare şi din riscurile evoluţiei pieţei, întrucât producătorul poate ajusta uşor raportul dintre modele cu combustie şi cele electrice.
Exact aşa sunt construite unele modele BMW, iar această integrare merge spre o modularitate şi mai mare pe viitoarele modele Neue Klasse. Şi exact aşa cum BMW planifică un viitor M3 electric, dar promite şi păstrarea unuia savuros pe combustie, cu actualul motor S58 de 6 cilindri în linie, admiţând doar că ar putea să-i adauge un sistem mild hibrid, o strategie similară a fi adoptată de Mercedes.
Foto: BMW M3 electric în proces de dezvoltare
Germanii anunţă că vor avea un nou motor V8 electrificat cu un sistem mild hibrid, care va echipa modelele AMG cu tracţiune spate şi integrală de pe platforma modulară nouă AMG.EA, aceeaşi platformă pe care e bazat şi SUV-ul electric AMG de peste 1.000 CP, pe care-l pregătesc inginerii AMG. Şi întrucât şi viitorul Mercedes C-Class va fi bazat pe aceeaşi platformă, e clar că şi el va beneficia de acest V8 mild hibrid, iar astfel a marca renunţarea la motorizarea actuală de 4 cilindri, care ar putea să se regăsească într-o formă sau alta doar pe un CLA AMG, acolo unde ea ar fi mult mai logică, dar unde integrarea ei tehnică ar fi mai dificilă.
În fine, viitorul V8 mild hibrid are şanse mari să fie unul tot de 4,0 litri şi să fie derivat din cel actual, eventual fiindu-i modificate unele componente interne pentru mai multă eficienţă, iar turbinele ar putea fi şi ele acţionate electric, pentru a reduce turbolag-ul şi a da reacţii instantanee. Un sistem mild hibrid n-ar fi dificil de integrat între propulsor şi cutia de viteze, or, Mercedes are deja experienţă la acest capitol. Iar un viitor C63 cu un asemenea motor V8 electrificat ar putea să-şi recâştige din nou aprecierea fanilor, după eşecul actualului.
Dar cel mai probabil asta se va produce pe o viitoare generaţie de C-Class, însă, iar aici apar mai multe neclarităţi, întrucât noul V8 e anunţat pentru anul 2026, iar generaţia W206 n-a ajuns nici măcar la un facelift de mijloc de carieră. Marea întrebare este dacă Mercedes va grăbi sfârşitul actualei generaţii pentru a o lansa pe cea viitoare, mai de succes, sau dacă va mai opera un facelift şi o va mai păstra în producţie pe actuala încă 2-3 ani, până la înlocuirea ei.
Probabil totul depinde de aglomeraţia de lansări în gama Mercedes, iar această aglomeraţie se anunţă a fi una foarte mare în următorii ani, cu până la 18 modele noi cu combustie lansate sau puternic împrospătate în următorii ani. La fel de aglomerat va fi şi programul lansărilor de modele electrice, fiind planificat un C-Class electric, un GLC electric şi un E-Class electric. Iar C-Class AMG va avea şi o versiune electrică, exact ca şi BMW M3 electric. Şi întrucât M3 era anunţat cu peste 1.000 CP, şi Mercedes ar putea oferi o putere similară, dacă tot are un SUV de peste 1.000 CP pregătit pe aceeaşi platformă.
Pe lângă asta, G-Class va avea şi un model mai mic, foarte similar în construcţie şi siluetă, dar poziţionat ierarhic mai jos. Un soi de F-Class, cum ar veni, o denumire care i-ar permite să-şi capete imediat o imagine cu multe legende populare şi să fie transmisă rapid între fani.
Aşadar, până la urmă, Mercedes a fost să-şi recunoască greşelile strategice pentru unele modele şi s-a uitat în curtea vecină, la BMW, inspirându-se din cum ar trebui respectaţi şi ascultaţi fanii şi cum ar trebui făcute şi lucrurile revoluţionare. Din fericire, Mercedes mai are ingineri care pot face lucruri frumoase, atunci când li se dă undă verde. Şi există semne că în următoarea perioadă ar putea urma lucruri mult mai savuroase pentru pasionaţii auto.