Norvegienii au cumpărat 200 exemplare Toyota Land Cruiser diesel în doar câteva ore de la lansare, deşi sunt renumiţi pentru preferinţele faţă de maşinile electrice
2 Februarie 2025, 10:29 Redacţia PiataAuto.md
Norvegia e ţara cu cea mai mare cotă de vânzări deţinută de maşinile electrice, în anul 2024 ea ajungând tocmai la 88,9% din toate vânzările de automobile noi. Tot în 2024 norvegienii anunţau că în 86 de localităţi, inclusiv din cele îndepărtate de după Cercul Polari, maşinile electrice au cuantificat 100% din vânzări, fără nicio maşină de alt tip vândută. Dar acum în Norvegia s-a întâmplat un lucru total atipic. Vineri, 31 ianuarie 2025, Toyota a dat startul vânzărilor pentru noua Toyota Land Cruiser Prado cu motorizare diesel în Norvegia, iar modelul a avut un val imens de vânzări, în doar câteva ore fiind vândute 200 de exemplare din cele 700 alocate pentru întregul an 2025 de Toyota!
Land Cruiser se bucură de un respect enorm în Norvegia pentru imaginea sa legendară de maşină durabilă, capabilă şi indestructibilă, iar norvegienii au aşteptat lansarea acestui model şi deschiderea vânzărilor pentru a se înghesui să comande imediat unul, chiar dacă preţul acestuia e uriaş, din cauza taxelor de penalizare pe care le conţine modelul diesel.
Toyota Land Cruiser e oferită în Norvegia doar cu motorul de 2,8 litri diesel, de 204 CP şi 500 Nm, şi preţul unui asemenea autoturism porneşte de la 1,8 milioane de coroane norvegiene, echivalentul a circa 153.000 euro! Da, anume atât ajunge să coste un Land Cruiser diesel în dotare de bază în Norvegia, o foarte mare parte din acest preţ reprezentându-l taxa ce penalizează modelele diesel. Fireşte, dacă se mai pun şi dotări suplimentare, modelul ajunge să coste şi mai mult.
Dar în Norvegia mai există o cale legală de a economisi puţin la taxe. Un asemenea offroader poate fi cumpărat şi ca dubiţă, dacă i se scoate bancheta spate, atributele de confort din portierele spate şi i se fac geamurile laterale spate mat. Atunci se creează o zonă de încărcare şi maşina poate fi înmatriculată în categoria N1, ca o dubiţă comercială, doar că ea nu mai poate avea o banchetă spate montată ulterior, întrucât ar încălca legea.
Însă cei care acceptă ca maşina lor să rămână doar la două locuri, pot economisi la această taxă de penalizare, care nu e la fel de dură cu dubiţele, iar preţul unui asemenea Land Cruiser în Norvegia porneşte de la circa 1 milion de coroane, ceea ce ar fi cam 85.000 euro. Tot e mult, dar simţitor mai puţin decât 153.000 euro.
Prin urmare, mulţi norvegieni acceptă scoaterea banchetei spate şi catalogarea maşinii drept dubiţă comercială, doar pentru a o putea cumpăra la preţ decent. Toyota Norvegia n-a confirmat oficial câţi din cei 200 cumpărători au mers pe această cale, dar a menţionat că numărul e semnificativ. Tot ei au spus că estimează ca în decursul următoarelor câteva zile să epuizeze toată cota de 700 de exemplare pe care producătorul le-a alocat-o pentru întregul an 2025.
Presa norvegiană pune că asemenea cifre de vânzări de 200 de exemplare în câteva ore sunt rare pentru orice model, dar faptul că acum asta s-a întâmplat cu o maşină diesel demonstrează că în rândurile publicului mai există o mare dorinţă pentru asemenea maşini, iar când s-a ivit ocazia că pe piaţa lor a fost lansat un model diesel cu notorietate, oamenii s-au grăbit să-şi cumpere unul.
Desigur, asta va altera un pic statisticile Norvegiei în acest an, întrucât anul trecut, din 128.691 maşini vândute în toată ţara, doar 2.938 au fost diesel, pe parcursul unui întreg an, deci cam 244 maşini diesel pe lună de la toate mărcile cumulate împreună. Iar acum Toyota a vândut 200 de maşini în doar câteva ore a zilei de vineri şi e foarte probabil că le mai vinde şi pe celelalte 500 în primele zile a săptămânii viitoare.
Foto: Distribuţia vânzărilor de maşini noi în Norvegia după tipurile de propulsie în 2024, în comparaţie cu 2023