Noul Volvo ES90 va putea încărca în 10 minute suficientă energie pentru a parcurge 300 km, preluând din avansul tehnologic al chinezilor în maşini electrice

26 Februarie 2025, 11:44
Ilie Toma
În ultimii ani am auzit asemenea ştiri, despre câte sute de kilometri de autonomie poate încărca o maşină electrică în doar 10 minute, preponderent de la producători chinezi, care au evoluat enorm în tehnologiile bateriilor şi arhitecturile maşinilor electrice. Acum, însă, şi noul Volvo ES90 electric, care urmează să debuteze în doar câteva zile, a preluat din acest avans tehnologic al chinezilor şi e pe cale să fascineze întreaga lume cu parametrii săi, după cum arată detaliile ingineriei acestuia, dezvăluite azi de suedezi.
În primul rând, noul sedan ES90 foloseşte o arhitectură de 800 volţi, nu una de 400 volţi cum e în cazului SUV-ului EX90, deşi cele două modele sunt construite pe aceeaşi platformă. La lansarea lui EX90, Volvo menţiona despre perspectiva de viitor de a trece la 800V, iar această trecere va avea loc acum, cu noul ES90, după care va urma, cel mai probabil, şi o actualizare pentru bateria şi sistemele aferente ale lui EX90.
Odată cu această trecere la 800V, noul model electric Volvo va putea folosi avantajele fizice ale acesteia, putând asigura o putere mai mare în kW la încărcarea bateriei şi la descărcare, adică propulsie, la aceeaşi valoare a intensităţii curentului electric, în amperi. Tocmai de asta, Volvo poate anunţa acum că noua sa limuzină va încărca în doar 10 minute o cantitate suficientă de electricitate, încât să poată parcurge 300 km. O încărcare de la 10% la 80% va dura 20 minute.
Puterea de încărcare acceptată de noul model Volvo e de 350 kW, ceea ce va plasa ES90 printre liderii din lume la acest capitol, alături de modele sud-coreene şi chinezeşti. Este, deci, un mare pas înainte pentru Volvo în tehnologia implementată pe modelele sale electrice.
Autonomia totală a noului model Volvo a fi de 700 km, anunţă suedezii. Această autonomie mare a fost posibilă inclusiv datorită trecerii la 800 volţi, care presupune fire mai uşoare, electromotoare mai uşoare şi pierderi mai mici de energie sub formă de degajare de căldură. Greutatea redusă scad din consumul de energie al maşinii, iar reducerea pierderilor păstrează mai multă energie pentru propulsie, irosindu-se mai puţin, iar astfel maşina ajunge să poată parcurge distanţe mai mari fără a mări neapărat bateria foarte mult.
Volvo anunţă una din versiunile de baterii, care va avea 106 kWh, şi anume ea, în combinaţie cu tracţiunea integrală, va avea 700 km autonomie. Bateria e ceva mai mică de pe EX90, iar faptul că 106 kWh asigură 700 km autonomie, înseamnă un consum mediu de 15,1 kWh/100 km, foarte decent pentru o asemenea limuzină mare.
Volvo mai spune că va folosi cantităţi mari de materiale reciclate în producţia noului model — 29% din aluminiul şi 18% din oţelul folosit provenind din reciclare, spre exemplu. De asemenea, 16% din polimeri vor fi reciclaţi sau bazaţi pe materiale bio.
Inserţiile de lemn din interior vor veni cu certificare a originii acelui lemn, pentru ca nimeni să nu aibă dubii că proveni din tăieri ilegale de păduri. Iar bateria a venit cu propriul certificat, rezultat dintr-o trasabilitate complexă prin tehnologie blockchain, prin care se va putea vedea originea exactă a litiului, cobaltului, manganului, nichelului şi grafitului folosit în ea.
Foto: Interiorul SUV-ului EX90

Iar asta ne dezvăluie şi compoziţia bateriei, de fapt, din care rezultă că ea nu va fi una LFP, preferată în ultimii ani de chinezi, ci una litiu-ion NMC, care ar putea permite o densitate energetică mai mare şi o greutate redusă a maşinii. Menţionăm această paralelă cu bateriile LFP şi cu producătorii chinezi pentru că Volvo e deţinut de grupul chinez Geely, care dezvoltă şi propriile baterii LFP, şi care deţine mărci precum Zeekr, modelele cărora au tot marca recorduri de încărcare în ultimii ani.
Se pare că suedezii au fost foarte precauţi cu greutatea de această dată, or, SUV-ul EX90 nu e foarte atlet în această privinţă, având o masă proprie de 2,7 tone. Din această cauză, dar şi din cauza eficienţei mai mici a tehnologiei de 400V, consumul acelui SUV e de 20,8 kWh/100 km. Sedanul ES90 va consuma cu 27,4% mai puţin, ceea ce e o îmbunătăţire considerabilă, cu mult peste obişnuitele diferenţe dintre un SUV şi un sedan de aceeaşi lungime, pe aceeaşi platformă. O parte importantă din această eficienţă sporită vine de la aerodinamica mai bună şi tehnologia de 800V, dar cu siguranţă aproape jumătate din acest beneficiu vine şi de la o greutate mai mică, iar noi estimăm o greutate proprie în jur de 2.100-2.200 kg pentru noul model Volvo, luând în considerare toţi aceşti factori.
0
3,599
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!