Noul studiu de fiabilitate JD Power din 2025 arată tot ce e în neregulă cu industria auto de azi şi de ce unele mărci au decăzut atât de mult

16 Februarie 2025, 11:09
Redacţia PiataAuto.md
Agenţia americană JD Power a publicat renumitul său studiu anual de fiabilitate a mărcilor de automobile pentru 2025, iar cifrele acestuia sunt şocante pe alocuri, arătând tot ce e în neregulă cu industria auto de azi şi de ce unele mărci au decăzut atât de mult în ultimul timp. Studiul din 2025 arată cea mai înaltă rată de probleme a maşinilor noi din 2009 încoace. Cu alte cuvinte, în prezent maşinile noi sunt cele mai problematice şi mai puţin fiabile din ultimii 15 ani cel puţin.
Unitatea de măsură de bază pe care o aplică studiul e numărul de probleme identificate la 100 de vehicule, fiind analizate maşinile noi în primii 3 ani de exploatare. Deci, datele studiului actual din 2025 includ maşinile fabricate în perioada anilor 2022-2024.
Studiul analizează problemele care au necesitat adresări în service, care acoperă categorii precum motorul şi cutia de viteze, suspensie, calitatea elementelor de interior, sistemul multimedia, butoane şi funcţii, sisteme de asistenţă în condus şi probleme în experienţa de condus.
În medie pe industrie, maşinile noi au acum 202 probleme la 100 vehicule, deci în mediu în primii 3 ani o maşină nouă va avea 2 probleme care vor necesita adresarea în service eventual pe garanţie.
Doar 8 ani în urmă, în studiul din 2017, media problemelor pe industrie era de 156 la 100 vehicule, deci în 8 ani numărul problemelor a crescut cu 30%! Deci, în loc ca maşinile noi să devină mai bune şi mai puţin problematice, ele au devenit semnificativ mai susceptibile de a avea aceste probleme tehnice în primii 3 ani.
Foto: Aşa arătau clasamentul şi numărul de probleme la 100 vehicule în clasamentul JD Power din 2017

Evoluţia e una negativă chiar şi faţă de acum 2 ani, or, în 2023 media industriei era de 186 probleme la 100 vehicule. Situaţia din anul 2023 deja indica o problemă foarte gravă, dar din păcate lucrurile au evoluat spre o situaţie şi mai proastă în 2025.
Foto: Aşa arătau clasamentul şi numărul de probleme la 100 vehicule în clasamentul JD Power din 2023

Aici ar putea exista impresia că maşinile electrice sunt cele care determină o asemenea scădere a calităţii, dar cei de la JD Power spun că dimpotrivă, maşinile electrice şi-au îmbunătăţit calitatea, scăzându-şi cifra de probleme la 100 vehicule cu tocmai 33 de unităţi, în timp ce plug-in hibrizii şi-au crescut-o cu 26.
Totuşi, atunci când se face separarea pe tipuri de propulsie, maşinile electrice încă sunt mai problematice decât cele cu benzină, iar hibrizii sunt cei mai fiabili. Maşinile hibride au 199 probleme la 100 vehicule, cele cu benzină 200, cele electrice 223, cele diesel 233, iar plug-in hibrizii 242. Diferenţa între electrice şi benzină s-a redus semnificativ în acest studiu, însă.
Şi modelele nou lansate aduc adeseori o creştere de probleme. Din 27 de modele nou lansate în 2022, spre exemplu, doar 4 au avut mai puţine probleme decât media segmentelor lor, în timp ce toate celelalte au generat mai multe probleme.
Topul mărcilor şi punctajele lor din 2025 arată clar de ce unele mărci au decăzut atât de mult în ultimii ani. Lexus rămâne să ocupe poziţia 1 în top, la fel ca şi în 2017 sau 2023, marca niponă fiind deja ocupanta tradiţională a locului 1 la fiabilitate. Dar şi ea a scăzut în calitate, de la 110 probleme per 100 vehicule în 2017 la 133 în 2023 şi la 140 în 2025.
Buick, Mazda şi Toyota ocupă următoarele poziţii, cu 143, 161 şi 162 puncte. Toyota a scăzut faţă de 2017, dar a crescu în calitate faţă de 2023. Oricum, calitatea unei Toyota de azi e mai slabă decât era media industriei în anul 2017, când acea medie se cifra la 157. Mazda e una din puţinele mărci care şi-a îmbunătăţit fiabilitatea din 2017 încoace.
Porsche şi-a pierdut mai multe poziţii în top şi şi-a crescut numărul problemelor faţă de 2017, dar şi-a recupera o parte din poziţii faţă de 2023. În 2017 Porsche era pe locul 2 şi avea 110 puncte ca şi Lexus, după care a urmat o perioadă de decadenţă şi în 2023 marca germană ocupa locul 20 cu 208 probleme la 100 vehicule. Acum, în 2025, Porsche ocupă poziţia 8 şi are 186 probleme la 100 vehicule.
Porsche e urmat îndeaproape de BMW în calitate acum, în 2025, care ocupă poziţia 9 cu 189 probleme. Dar şi această cifră reprezintă o creştere de probleme faţă de 2017 şi 2023, când BMW avea 139 probleme şi, respectiv, 184 probleme. Însă dacă în 2023 BMW ocupa poziţia 15 şi era exact deasupra mediei industriei, acum BMW şi-a îmbunătăţit situaţia cu 6 poziţii şi e mai lipsit de probleme decât Honda sau Kia.
Mercedes are o scădere dramatică de poziţii şi o creştere dramatică a numărului de probleme. În anul 2017, Mercedes ocupa mândru poziţia 5 în topul celor mai fiabile mărci, cu 131 probleme la 100 vehicule. Dar deja în 2025 Mercedes era al 5-lea de la coadă, cu 240 probleme la 100 vehicule. Acum, în 2025, Mercedes e al 8-lea de la coadă, dar numărul de probleme a crescut la 243.
Audi are o cădere similară, de la o poziţie medie în 2017, cu 153 puncte, ajungând ajungând al 3-lea de la coadă în 2023 cu 250 puncte, iar în 2025 e al 4-lea de la coadă cu o creştere semnificativă de probleme, la 273 puncte!
Şi mai gravă e căderea lui VW, care a ajuns acum să ocupe ultimul loc în clasamentul fiabilităţii, cu 285 probleme la 100 vehicule, fiind chiar mai problematică decât mărcile notorii pentru lipsa de fiabilitate, precum Land Rover şi Chrysler! Şi asta chiar dacă în 2017, VW avea o poziţie medie în industrie.
Toate aceste căderi drastice în calitate pentru Mercedes, Audi, VW coincid cu scăderea drastică a vânzărilor lor în lume în ultimii ani, şi cu probleme mari de imagine pe care acestea le au în prezent. Cifrele de acum confirmă pur şi simplu că problema nu e în vreo conjunctură nefericită pentru ele, ci în calitatea maşinilor pe care le-au fabricat în ultimii ani.
Iar per total, calitatea maşinilor în industrie a scăzut şocant de mult. În 2017, doar 3 mărci auto treceau de indicele de 200 de probleme per 100 vehicule — Infiniti, Jeep şi Fiat, până şi Land Rover având atunci 178 puncte. Astăzi toată industria a trecut de 200 puncte şi media industriei e echivalentă cu cele mai proaste mărci de acum 8 ani. Până şi Honda are peste 200 puncte acum! Doar 11 mărci au mai puţin de 200 probleme la 100 vehicule, în timp ce toate celelalte sunt dincolo de această cifră.
2
12,475
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!