Şeful Aston Marton vrea ca primul model electric al mărcii să producă vibraţii similare unui motor V12 în caroserie, pentru a păstra emoţia în condus
5 Februarie 2025, 13:50 Redacţia PiataAuto.md
Aston Martin are de anul trecut un şef nou, Adrian Hallmark, care a venit de la Bentley, după ce declarase acolo că vânzările mărcii scăzuseră din cauza sensibilităţii emoţionale ale clienţilor, care nu s-ar fi simţit tocmai bine să cumpere maşini opulente de lux în perioade tumultoase pentru omenire. Totuşi, Hallmark a fost mult timp apreciat ca un şef talentat în lumea auto, care îndrăznea să exploreze noi soluţii şi noi combinaţii de tehnologii, iar asta e unul din motivele pentru care proprietarul majoritar Aston Martin, Lawrence Stroll, l-a invitat să conducă Aston. Ei bine, acum şeful Aston Martin a declarat pentru publicaţia britanică Top Gear că vrea ca primul model electric al mărcii să producă vibraţii similare unui motor 12, pe care să le transmită în caroserie, pentru a păstra emoţia în condus!
Aston a fost ezitant în ultimii ani în confirmarea clară a unui model electric, dar a anunţat în ianuarie anul trecut că a semnat un acord cu Lucid Motors, prin care să primească de la americani componente şi tehnologie pentru viitoarele modele Aston electrice. Totuşi, pe parcursul anului 2024 cei de la Aston au menţionat de mai multe ori că acest prim model electric Aston Martin ar putea fi amânat, din cauza lipsei unei cereri puternice în segmentul de lux, confirmând tangenţial ce spunea şi Mate Rimac anul trecut, că în acest segment ultra luxos oamenii vor din nou lucruri analogice şi mecanice la aceşti bani, care să rămână atemporale, şi le-a cam pierit pofta de maşini electrice.
Totuşi, Rolls-Royce a vândut foarte bine modelul său electric Spectre anul trecut, iar asta confirmă că există oricum o cerere mare pentru maşini electrice, dacă acestea vin cu o sumă de calităţi şi atribute căutate de aceşti clienţi. Şi şeful Aston Martin spune că tocmai aici e cheia, că Aston Martin ar trebui să-şi păstreze un caracter unic în această epocă nouă a maşinilor electrice.
Iar soluţia el o vede în această idee a sa, de a avea vibraţii similare unui motor V12 transmise în caroserie. Vom cartografia în detaliu telemetria motorului nostru V12 de pe Valkyrie, ce frecvenţe de vibraţii transmite în funcţie de turaţii şi viteză şi apoi vom crea un sistem cu algoritmi care poate transmite aceleaşi vibraţii în caroserie, în funcţie de apăsarea pedalei de acceleraţie, iar rezultatul ar trebui să fie formidabil, spune şeful Aston.
Foto: Motorul V12 de pe Aston Martin Valkyrie, dezvoltat de Cosworth pentru Aston
Însă aceste vibraţii nu vor veni direct de la electromotoarele responsabile de propulsie, pentru că asta ar însemna o deviere intenţionată de centrare e lor, cu pierdere de randament şi o probabilitate mare de defecţiuni. Cel mai probabil, se va merge pe mici motoare adiţionale, integrate în zone cheie ale caroseriei, care vor putea impulsiona vibraţiile necesare, după principiul după care vibrează şi telefoanele mobile. Doar că aici diapazonul de frecvenţe şi intensităţi ar trebui să fie mult mai mare, ca să se poată replica un motor V12.
Hallmark e convins că maşinile electrice pot fi şi plăcute în condus, chiar distractive. El spune că a condus un Hummer EV şi râdea în hohote în momentul când acesta făcea târârea de crab. E lipsit de sens practic, dar e haios, menţionează şeful Aston. Spune că a mai condus un Rivian şi i-a plăcut foarte mult calitatea şi integrarea tuturor componentelor într-un tot întreg. A mai condus şi un Mercedes-AMG EQE, dar despre el şeful Aston n-a mai zis nimic.
Avem un potenţial enorm de acceleraţii la maşini electrice, care e limitat doar de biologia noastră, mai spune şeful Aston. Deci cred că putem crea cu siguranţă maşini electrice emoţionante şi suntem abia la început de cale. Totuşi, şeful Aston spune că greutatea maşinilor electrice e o mare problemă pentru un producător de maşini de performanţă, ca Aston.
Greutatea e din păcate implantată în ADN-ul acestor maşini electrice, pentru că deocamdată n-avem cum să producem maşini performante fără o baterie care să cântărească 700-800 kg. Putem încerca să tăiem kilograme din tot restul, dar e greu să egalezi senzaţia pe care o dă o maşină uşoară şi puternică. Poate bateriile cu stare solidă ne vor ajuta să reducem din această greutate, dar deocamdată e aproape imposibil să echivalezi senzaţiile puritane ale unui sportcar. Tocmai de asta, e foarte posibil ca primul Aston Martin electric să nu fie catalogat ca sportcar. Iar aici ne amintim că Aston are şi un SUV în gamă acum, deci s-ar putea ca de acolo să înceapă calea britanicilor spre maşinile electrice.
Însă tot Hallmark spune că nu poate promite un an exact în care va apărea acest prim model Aston electric, pentru că mai e mult de lucru la el. Cert e că Aston va încerca să păstreze modelele cu combustie atât cât va putea. Şi despre cerere pentru electrice din partea clienţilor Aston el spune că o vede foarte polarizată — avem o parte din clienţi care sunt foarte deschişi spre propulsia electrică şi ne solicită ceva grozav, dar în acelaşi timp avem şi un număr mare de clienţi care urăsc cu desăvârşire orice idee a unui Aston electric şi ne anunţă că nu vor cumpăra un asemenea model. Proporţiile dintre aceste două grupuri polarizate se schimbă în permanenţă, dar faptul că ele există, atât de ataşate fiecare de consideraţiile lor, ne face să ne gândim la ceva revoluţionar, precum vibraţiile în caroserie, care i-ar putea impresiona pe cei din ambele tabere.