Suedezii au descoperit că senzorul LiDAR de pe Volvo EX90 poate distruge camerele telefoanelor, dacă e filmat de aproape

4 Februarie 2025, 09:10
Redacţia PiataAuto.md
Suedezii au descoperit întâmplător un fapt neaşteptat la noul model electric Volvo EX90, şi anume că senzorul LiDAR al acestuia, montat pe acoperiş în faţă, deasupra parbrizului, poate distruge camerele telefoanelor şi alte dispozitive de captare digitală a imaginilor, dacă e filmat de aproape.
Descoperirea a fost făcută separat de doi jurnalişti unul din ei suedez, care aveau asemenea maşini pentru teste. Suedezul, pe nume William, a vrut să filmeze LiDAR-ul într-un cadru mai apropiat, de la circa 1 metru depărtare, dar a descoperit ulterior că LiDAR-u maşinii i-a distrus senzorul camerei de pe iPhone-ul său.
Imaginile au devenit neclare, cu puncte neclare de culori imprimate pe ele. Jurnalistul şi-a împărtăşit public experienţa sa şi a scris că e păcat că proprietarii acestui model şi publicul nu sunt anunţaţi despre acest pericol, iar o parte din comentatori au insinuat că situaţia ar fi una banală în care jurnalistul şi-ar fi defectat telefonul în alte circumstanţe, şi ar pretinde compensarea unu telefon de la producător, în timp ce Volvo n-ar fi de vină.
Foto: Imagine produsă de iPhone-ul defectat de LiDAR

La mică distanţă de timp, acelaşi lucru i s-a întâmplat şi unui jurnalist şi youtuber maghiar, Andras Horvath, în circumstanţe similare, în care a încercat să filmeze LiDAR-ul de deasupra, în apropiere. Totuşi, acesta a arătat imagini cu LiDAR-ul, care era în mod clar de pe Volvo EX90, şi a publicat ulterior şi un video cu acest model, dar a evitat să numească direct numele modelului care i-a defectat telefonul, având probabil mai puţin curaj decât jurnalistul suedez.
Foto: Imagine cu defecte, produsă de telefonul jurnalistului maghiar după ce a fost stricat de Volvo EX90

Totuşi, suedezii au observat şi al acest al doilea caz şi au solicitat o explicaţie de a producătorul suedez, situaţia fiind neclară mai ales că Volvo a amânat mult timp startul producţiei lui EX90 din cauza unor probleme inclusiv la LiDAR, iar apoi a decis să pună în producţie modelul fără funcţia de LiDAR activată, şi fără funcţiile aferente de siguranţă, cum ar fi identificarea pericolelor de accidente în intersecţie. Scriam încă în iulie 2024 despre această situaţie şi o calificam atunci deja ca una de neimaginat când Volvo, la reputaţia sa de ataşament pentru siguranţă pe care o are, a ales să livreze clienţilor maşini cu funcţionalităţi de siguranţă incomplete, cu promisiunea că viitoarele actualizări vor aducea aceste completări. Dar această situaţie ar fi trebuit să însemne că acest LiDAR de pe maşinile de acum nu e activat, şi prin urmare n-ar fi avut cum să distrugă camerele telefoanelor.
Foto: Radarul LiDAR de pe Volvo EX90

Volvo, însă, a confirmat oficial în mai multe răspunsuri pentru jurnaliştii suedezi că există o asemenea problemă şi un asemenea risc la senzorul LiDAR de pe EX90. Chiar dacă funcţiile lui nu sunt activate, el funcţionează oricum şi pe aceste prime exemplare produse. Filmarea acestui senzor din apropiere, în special în imagini directe, când camera receptoare trece în faţa zonei de proiecţie a luminii laser emise de acest senzor, poate distruge senzorul CMOS al camerelor digitale sau îi poate afecta performanţele viitoare, din cauza intensităţii şi concentrării acestor raze laser în proximitatea unităţii LiDAR, a confirmat producătorul suedez. Totuşi, acesta a ţinut să specifice că frecvenţa de 1.550 nm la care funcţionează LiDAR-ul său e inofensivă pentru ochiul uman.
Senzorul LiDAR folosit de Volvo EX90 e furnizat de compania Luminar şi e mult mai puternic decât alţi senzori similari din industrie, pentru a avea capacitatea de detectare a obiectelor şi obstacolelor de la sute de metri distanţă.
Un profesor universitar la centrul de studiere a laserelor de la Universitatea Lund, Per Eng-Johnsson, a comentat pentru publicaţia suedeză Carup că frecvenţa de 1.550 nm este sigură într-adevăr pentru ochiul uman, întrucât nu trece de cristalinul ochiului şi nu ajunge pe retină. Totuşi, el spune că ar trebui să ştie mai mult despre parametrii şi construcţia acestui LiDAR pentru a spune mai multe, inclusiv dacă LiDAR-ul are un filtru pentru frecvenţa 1.550 nm integrat în el şi care e energia şi lungimea pulsului.
Foto: Componentele senzorului LiDAR de pe Volvo EX90

După ce această descoperire a stârnit îngrijorări şi un val intens de discuţii în Suedia, Volvo a emis o nouă recomandare prin care îndeamnă oamenii să nu folosească camerele foto în directa lui proximitate şi să nu-l filmeze din faţă, de aproape. Problema e că Volvo nu a introdus nicio asemenea avertizare şi recomandare în manualul de utilizare al noului EX90, iar producătorul suedez a promis că va reedita acest manual, cu includerea acestor recomandări. Totuşi, se pare că acest efect a devenit o surpriză şi pentru producător, întrucât acesta operează cu noţiunea de „aproape”, fără a specifica o distanţă exactă la care LiDAR-ul mai reprezintă un pericol pentru camerele digitale, şi care distanţă ar fi sigură.
2
59,742
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!