Suedezii au descoperit cu stupoare că bateriile produse de Northvolt aveau componentele esenţiale din China, iar ceea ce a fost produs local n-a ieşit niciodată din fabrică

27 Februarie 2025, 22:27
Redacţia PiataAuto.md
Şirul de descoperiri revoltătoare despre compania suedeză Northvolt — cea care trebuia să devină cel mai mare producător european de baterii cu mari fabrici Giga pe continent — continuă acum cu o nouă revelare extraordinară, care pare să le eclipseze pe toate celelalte prin stupoarea pe care a trezit-o în rândul suedezilor. De această dată s-a descoperit că bateriile produse şi livrate de Northvolt aveau, de fapt, componentele esenţiale importate din China, iar componentele similare pe care compania a încercat să le producă local n-au ieşit niciodată pe poarta fabricii, întrucât toate erau calificate drept neconforme. Efectiv, din toată această informaţie dezvăluită acum rezultă că Northvolt n-a reuşit niciodată să pună la punct propria producţie completă de baterii, iar ca să ascundă aceste insuccese, a importat materialele componente din China şi le-a înglobat în produsele semnate de Northvolt.
Toată această dezvăluire vine după un şir de altele care au continuat să-i tot lase cu gura căscată pe suedezi. Iniţial, după ce Northvolt a anunţat falimentul unei divizii americane şi a unei divizii din Suedia, responsabilă de extinderea fabricii sale principale, suedezii au descoperit 4.000 cutii de echipament şi utilaje pentru fabrică, în valoare de 430 milioane de euro, care nu fuseseră nici măcar deschise, iar în momentul falimentului au fost casate la valoare de fier vechi, în timp ce falimentul diviziei suedeze a lăsat facturi neplătite de zeci de milioane de euro pentru companii suedeze care prestaseră servicii sau livraseră mărfuri.
Apoi, suedezii au descoperit că CEO-ul Peter Carlsson, care s-a concediat exact înainte de anunţarea falimentului diviziei americane, şi-a plătit alături de alţi câţiva şefi Northvolt, salarii şi dividende de milioane, deşi compania era departe de a genera profit, iar ultimele plăţi fuseseră făcute exact înainte de declararea falimentului.
Foto: Peter Carlsson, fostul CEO Northvolt

Germanii au mai descoperit apoi că fabrica Northvolt de pe teritoriul lor fusese finanţată cu aproape 1 miliard de euro din bani publici chiar dacă au existat documente care atenţionau despre situaţia precară a evoluţiei Northvolt şi despre riscul major ca aceste investiţii să nu fie materializate aşa cum se promite.
Însă acum a ieşit la iveală şi faptul că Northvolt n-a putut produce niciodată catodul propriu pentru bateriile pe care le-a semnat cu Northvolt, deşi pretindea public că şi-a pus la punct producţia completă şi extinderea fabricii pe care o făcea la Skelleftea, în Suedia, avea rolul de a scala această producţie de catozi. Deci Northvolt construia o fabrică pentru a scala ceea ce nu reuşise să facă nici la scară mică.
Într-o baterie litiu-ion, catodul e cea mai importantă şi complexă parte, de fapt. Anodul e partea cea mai simplă, fiind compus de obicei din grafit şi silicon. Partea cea mai mare e catodul, însă, şi anume acolo se conţine amestecul esenţial de litiu, nichel, cobalt şi mangan.
Producţia acestuia e foarte complexă, întrucât litiul trebuie intercalat cu toate celelalte metale într-un amestec şi într-o textură de înaltă precizie, orice deviere putând afecta grav performanţele bateriei. Producţia catodului presupune paşi industriali ce implică temperaturi înalte pentru sintetizare, amestecare, şi pulverizarea corectă pentru a obţine textura dorită. Puritatea acestui material şi structura corectă sunt cruciale. Şi Northvolt nu le-a putut obţine, tot ce produceau fabricile acestora fiind calificat drept rebut de o calitate neconformă.
Northvolt nu putea arunca aceste materiale în cantităţi mari, aşa că le stoca în saci în depozitul fabricii, saci care au fost descoperiţi acum. Ceea ce le livra Northvolt producătorilor auto pentru testare în pregătirea de noi modele conţinea catozi chinezi, iar Northvolt asambla acei catozi în celule finale. Acum e mai mult decât clar de ce BMW a anulat în vara anului trecut un contract de 2 miliarde de euro pentru Northvolt, pentru bateriile ce trebuiau să ajungă pe modelele Neue Klasse.
Northvolt avea însă şi o fabrică de baterii operaţională împreună cu Scania, şi o alta care e în construcţie împreună cu Volvo. Cea cu Scania se lăuda deja în 2023 că producţia de serie a bateriilor a demarat în plină forţă, iar camioanele electrice Scania primesc aceste baterii. Şi ele le primeau, doar că în ele catozii venea din China, şi doar restul elementelor mai puţin esenţiale era produs în Suedia.
Mai mult ca atât, nu putem să nu ne amintim despre o ştire din 2023, când Scania şi Northvolt anunţau cu mare fast că au creat o baterie pentru camioane, capabilă să reziste 1,5 milioane km! După toată această fanfaronadă se ascundea de fapt un eşec continuu al celor de la Northvolt, care nu puteau obţine producţia de serie de catozi, şi-i tot importau din China pentru a-şi acoperi eşecul, iar între timp adunau miliarde după miliarde de la investitori. În total, Scania a produs 792 camioane electrice cu baterii Northvolt, toate având catozi chinezi.
La Northvolt nu prea mai are cine comenta situaţia, însă cei de la Scania dau vina pe Northvolt, că cei din urmă ar fi avut „viziunea” de a produce într-o zi toate componentele bateriei în Suedia, dar până în prezent nu le-a reuşit. Scania recunoaşte că ştia că aceşti catozi vin din China şi spune că de fapt, nici nu ţinea neapărat în secret acest lucru. Doar că nu l-a comunicat în mod special niciodată.
Angajaţii Northvolt au depus acum mărturii în faţa celor ce investighează cazul, care seamănă tot mai mult a fraudă, iar angajaţii spun că absolut tot ce producea fabrica în materie de catozi ajungea gunoi. Northvolt nu putea arunca partide mari de material de catozi, că ar fi atras prea mare atenţie, ci îl trimitea la reciclări în partide mici, cu scuza că ar fi din partide de test. Din această cauză, sacii cu material catodic au ajuns să facă mormane în depozit, în aşteptarea de a fi evacuaţi.
Cei de la Northvolt au comentat într-un final că lor le-a reuşit totuşi să producă şi propriul catod în toamna anului 2024, care ar fi fost în sfârşit de o calitate bună şi a fost înmânat inginerilor pentru testare, testarea nefiind finalizată încă. Doar că pretinsul succes a avut loc exact înainte de faliment şi de renunţarea planurilor de extindere a fabricii.
Noi intuiam despre o posibilă origine chineză a catozilor Northvolt încă în ianuarie, când scriam despre o fabrică din Suedia, aparţinând chinezilor, care a fost blocată de autorităţi după ce a încercat să-i şantajeze, în contextul falimentului Northvolt. Am menţionat atunci că e foarte probabil că această lipsă de interes a chinezilor nu e întâmplătoare după falimentul Northvolt şi e foarte probabil că ei le livrau componente esenţiale şi planificau să continue s-o facă. Ceea ce s-a adeverit acum, însă, întrece orice imaginaţie în amploarea fraudei şi manipulărilor. Şi problema e că toată această afacere a Northvolt a fost finanţată cu multe miliarde de euro din bani suedezi, germani, ai Uniunii Europene la nivel general şi ai unor investitori inclusiv grupul VW.
După cele descoperite azi, Northvolt nu mai rămâne decât un paravan frumos împachetat pe dinafară, despre care s-a descoperit că era gol pe dinăuntru, din păcate, iar odată cu acest gol descoperit, s-a spulberat şi speranţa de a mai vedea vreodată această companie în rolul său de mare producător european de baterii pe care-l pretindea.
5
241,179
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!