Chinezii de la Zeekr au dezvăluit staţia de încărcare de 1,2 MW putere pentru maşinile electrice, depăşind BYD

31 Martie 2025, 18:59
Redacţia PiataAuto.md
La doar două săptămâni după ce chinezii de la BYD au dezvăluit arhitectura lor revoluţionară de 1.000 volţi şi 1 MW putere de încărcare, împreună cu o nouă staţie de încărcare de 1 MW, concurenţii conaţionali de la Zeekr au şi dezvăluit luni, 31 martie, noua lor staţie de încărcare ultra rapidă, care poate asigura 1,2 MW putere şi care va devansa astfel staţiile BYD.
Zeekr e unul din producătorii chinezi cu o reţea mare de staţii proprii de încărcare, care au trecut deja prin câteva salturi de putere, pornind de la 360 kW, apoi 600 kW, iar apoi 800 kW. În prezent, Zeekr are 826 locaţii de staţii de încărcare cu 4.007 puncte de încărcare.
Acum, noile sale staţii vor mai asigura un salt uriaş de la 800 kW la 1.200 kW, sau 1,2 MW, deschizând astfel oficial „epoca staţiilor de ordinul megawaţilor”, după cum e numită în China.
Ca să înţelegem cât de rapid a fost acest progres la Zeekr, în aprilie 2021 compania lansa staţiile de 360 kW, apoi în iunie 2022 pe cele de 600 kW, iar în septembrie 2023 pe cele de 800 kW. Acum, la 3 ani de la lansarea primelor staţii, Zeekr a reuşit să evolueze de la 360 kW la 1.200 kW.
Noua staţie de încărcare Zeekr de 1,2 MW îşi va face debutul public la salonul auto de la Shanghai din aprilie, iar montarea acestor staţii în locurile publice va demara imediat după asta.
Noua staţie va fi răcită cu lichid, în toate componentele cheie, inclusiv cablurile care sunt conectate la maşini. Fiecare locaţie va avea 10 porturi de încărcare, care vor putea livra 1,2 MW putere simultan în 10 maşini diferite.
Zeekr n-a anunţat deocamdată voltajul la care vor opera noile sale staţii, prin urmare nu putem şti dacă acestea vor rămâne în zona a circa 800 volţi, care în prezent, sau vor trece la 1.000 volţi, în mod similar cu cele de la BYD. Ar fi mai logic ca şi acestea să crească în tensiune, pentru a face uz de beneficiile unui voltaj mai mare. Dacă vor opera la 1.000 volţi, pentru a atinge 1.200 kW putere vor avea nevoie să opereze la 1.200 amperi, ceea ce va servi drept parametru distinctiv faţă de BYD şi va trebui gestionat cu o răcire potrivită a întregului sistem.
Spre deosebire de BYD, însă, care a lansat şi primele două modele care pot fi încărcate la o asemenea putere mare, cei de la Zeekr încă nu au modele lansate, care ar fi compatibile cu încărcarea de 1,2 MW. Însă tot Zeekr a fost producătorul care a tot marcat recorduri de încărcare ultra rapidă cu bateriile sale LFP, prin urmare nu ne-am mira dacă până la final de aprilie, când va avea loc salonul auto de la Shanghai, cei de la Zeekr vor prezenta şi prima baterie cu încărcare de 1,2 MW şi primul model care o poate adăposti, inclusiv din cele actuale, într-o versiune nouă.
Toate astea ne arată elocventă cât de rapid funcţionează industria auto chineză şi cât de rapid reacţionează concurenţa acolo. Între timp, Tesla are încărcătoare de maxim 500 kW peste tot în lume, inclusiv în China, care erau privite ca foarte avansate în 2021, dar care sunt răsuflate azi. În Europa, nu avem nicio staţie mai puternică de 550 kW deschisă publicului, deci puteri de 1,0 MW sau 1,2 MW sunt încă departe de a fi posibile. În China, însă, vorbim de locaţii cu 10 prize de 1,2 MW furnizaţi simultan la 10 maşini diferite, deci 12 MW alocaţi pentru fiecare locaţie.
Acum câteva zile, scriam despre producătorul StoreDot, care îşi făcuse renume prin faptul că dezvolta baterii cu stare solidă ce promiteau puteri mai de încărcare, baterii care au deveni irelevante între timp, după anunţul BYD. StoreDot făcea apel la producătorii auto să cumpere tehnologia sa, întrucât puterea de 1 MW anunţată de BYD „se aliniază cu viziunea sa”, doar că viziunea sa prevedea că în anul 2032 trebuia să se atingă 1 MW putere. Iar acum, la două săptămâni distanţă, a doua companie chineză lansează deja puteri de peste 1 MW, şi o face mizând doar pe compoziţia simplă şi ieftină de produs a bateriilor LFP.
Asistăm, astfel, la o discrepanţă tot mai mare între China şi restul lumii la maşinile electrice. În timp ce occidentul se joacă de-a tarifele şi taxele şi tot oscilează între regenerabile şi extracţie de energie fosilă, China a trecut deja în noua epocă, a staţiilor de încărcare de ordinul megawaţilor pentru maşinile electrice şi a opririlor de 3-5 minute pentru a încărca bateria la maşina electrică.
2
2,960
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!