Dealerii auto din Suedia se plâng pe pierderi majore, din cauza că sunt nevoiţi să cumpere înapoi maşinile electrice în leasing la preţuri mai mari decât piaţa

1 Martie 2025, 11:41
Redacţia PiataAuto.md
Dealerii auto din Suedia se plâng pe pierderi majore dintr-un motiv neobişnuit, pe care nu l-au prevăzut. Aceştia înregistrează pierderi imense pentru că sunt nevoiţi să cumpere înapoi maşinile electrice în leasing, la preţuri mai mare decât piaţa. Situaţia a fost raportată de grupul Hedin, deţinătorul celei mai mari reţele de dealeri din Suedia, care cuprind mai mult mărci auto, atât occidentale, cât şi chinezeşti, informează publicaţia suedeză carup şi compania vizată în comunicatele sale.
Cei de la Hedin au raportat astfel primul an cu pierderi din istoria lor de peste 40 de ani în această ţară, cifra pierderilor pentru anul 2024 fiind de 1,44 miliarde de coroane suedeze, sau circa 128,7 milioane euro. Aşa cum spuneam, cauza aceste pierderi e cea mai neobişnuită.
Vânzările maşinilor noi şi chiar cele la mâna a doua evoluează în continuare foarte bine, iar unităţile de service sunt cele mai mari generatoare de profit, spune compania. Maşinile electrice le dau bătăi de cap uriaşe.
Problema cea mai mare e fenomenul care a fost înregistrat în anii 2021-2022, când preţurile maşinilor au crescut foarte mult peste tot în lume, şi multe din ele erau aşteptate cu lunile de clienţi, care le cumpărau înghesuindu-se, chiar şi la preţuri mari. Atunci au fost vândute şi maşini electrice la preţuri exorbitante, şi maşini cu combustie. Se întâmpla adeseori ca o maşină la mâna a doua cu relativ puţini kilometri parcurşi să fie cumpărată la preţ de automobile noi sau chiar mai scump, dacă acel cumpărător nu voia să mai aştepte 6-9 luni până i se a livra una nouă.
Într-un asemenea context în care era piaţa la mâna a doua atunci, şi în contextul preţurilor exorbitante la maşinile noi, reţeaua de dealeri a preferat să încheie contracte de leasing cu obligativitatea ca după 3 ani maşinile să fie cumpărate la un preţ fix de dealer înapoi. Clientul avea o limită anuală de kilometri, de obicei, spre exemplu 10.000 sau 15.000 km, iar după 3 ani ar fi adunat 45-50 mii km. Dealerul a stabilit de atunci un preţ mare al maşini la atingerea termenului final al contractului de leasing, ceea ce numim de obicei valoare reziduală, cu opţiunea că atunci cumpărătorul va putea să aleagă fie să plătească acel preţ mare dealer-ului pentru a-şi păstra maşina, fie va avea dreptul, iar dealer-ul va fi obligat să preia acea maşină la acea valoare stabilită.
Desigur, toate aceste finanţări au avut loc prin parteneriate cu o divizie responsabilă de finanţări a grupului Hedin, iar acum, în 2024-2025, ajung la final acele contracte de leasing. Doar că între timp, grupul Hedin se plânge că producătorii auto au scăzut foarte mult preţurile la maşinile electrice noi, unii din ei, precum Mercedes, vânzându-le cu permanente reduceri de preţ şi promoţii. Iar asta face ca şi valoarea maşinilor electrice la mâna a doua să scadă foarte mult.
Respectiv, dealerii suedezi s-au pomenit în situaţia în care maşinile ce-şi termină contractul de leasing au acea valoare reziduală mai mare decât valoarea de piaţă a maşinii, iar clienţilor le e mai avantajos să cumpere o altă maşină nouă, care poate costa mai puţin decât valoarea reziduală rămasă pentru maşina de 3 ani. Dealerii, însă, sunt obligaţi prin acele contracte să preia acele maşini la valoarea reziduală şi ei efectiv să acopere aceste pierderi către instituţiile financiare. Iar aceste maşini electrice preluate acum cu valoare reziduală mare sunt vândute apoi la mâna a doua cu preţ mult mai mic, şi astfel fiecare din ele generează pierderi uriaşe pentru aceşti dealeri.
Iar când asta se întâmplă la nivel de ţară sau chiar regiuni întregi, totul capătă amploarea unui fenomen care generează, în acest caz, o pierdere de peste 125 milioane euro doar pentru o singură reţea de dealeri.
Această situaţie îi va impune cu siguranţă să ia şi nişte concluzii, mai ales că cei de la Hedin operează în foarte multe ţăridin Europa, şi e foarte probabil ca în viitor să vedem condiţii diferite pentru maşinile electrice în leasing, în special legate de valoarea reziduală şi obligativitatea preluării acelor maşini.
0
107,770
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!