Elveţienii au derulat o operaţiune majoră de demontare a unui pod construit peste o cale ferată, fără a-l demola, cu una din cele mai mari macarale Liebherr din lume

5 Martie 2025, 21:21
Redacţia PiataAuto.md
Există poduri construite să reziste 50 de ani, 60 sau peste 100 ani, dar la un moment dat durata lor de viaţă ajunge la final şi, dacă structura lor e slăbită, e mai raţional şi mai sigur să se demoleze un pod vechi şi să se construiască altul în locul lui, altfel se ajunge în situaţii de prăbuşiri accidentale, cu urmări grave. Cea mai simplă şi ieftină metodă de a demola un pod e prin explozii controlate. Însă uneori sub acel pod există alte obiecte sensibile, iar această opţiune e scoasă din ecuaţie. Elveţienii au derulat de curând o operaţiune majoră de demontare a unui asemenea pod din Germania, construit peste un nod de căi ferate, cu ajutorul uneia din cele mai mari macarale Liebherr din lume.
Macaraua e una de model Liebherr LR 1700-1.0, deţinută de o companie elveţiană pe nume Egger din St. Gallen, şi până şi germanii producători ai acestei macarale spun că ea e a doua cea mai mare din toată Elveţia. E depăşit doar e o macara LR 11000, aparţinând aceleiaşi companii.
În Germania există macarale similare, dar în ele sunt folosite în mare parte la instalarea de turbine eoliene uriaşe de uscat. Elveţienii, însă, nu sunt fani mari ai turbinelor eoliene, considerând că le strică peisajul ţării lor frumoase, şi preferă să construiască hidrocentrale sau să monteze panouri solare în locuri cu dublă destinaţie, aşa că macaralele de acest tip sunt mai des implicate în lucrări complexe de construcţie. Şi cum ingineria civilă din Elveţia e probabil cea mai desăvârşită din lume, germanii au apelat la elveţieni pentru operaţiunea complexă de demolare a podului.
Podul care a trebui demontat e construit în 1959 şi a ajuns la capătul termenului său sigur de exploatare, de 65 de ani. El trece peste mai multe linii de cale ferată din vestul gării principale din oraşul Hanau din Germania. Căile ferate de sub pod au fost închise circulaţiei, iar firele electrice pentru trenuri, de deasupra lor, au fost îndepărtate temporar, dar era important ca toată operaţiunea de demontare a podului să nu afecteze calea ferată dedesubt.
Macaraua a fost adusă din Elveţia până în zona Frankfurt din Germania, şi a fost asamblată la începutul lunii decembrie. Greutatea proprie a unei asemenea macarale Liebherr ajunge la 900 tone! A fost nevoie de 38 de camioane pentru a transporta această macara!
Braţul principal ale 60 metri lungime, iar cel secundar are 36 metri. Braţul mare cântăreşte 120 tone şi e susţinut de 50 de tone de balast poziţionat central, dar şi de o platformă rotativă de încă 150 tone. Alte contragreutăţi suspendate completează echilibru acestei macarale.
În ultimele zile ale lui decembrie a început şi procesul de demontare a bucăţilor de pod, ele fiind dezasamblate şi tăiate. Fiecare segment cântărea între 70 şi 280 tone. La greutăţile de 280 de tone, s-au montat 375 tone de balast adiţional. Macaraua poate ridica maxim 750 tone.
Macaraua susţinea în tensiune şi bucăţile aflate în proces de tăiere, pentru ca odată tăiate acestea să fie susţinute de ea. Asta însemna că fiecare nou segment necesita procese lungi de pregătire şi fixare, cu tensionarea atent măsurată şi susţinută consecvent de macara. Iar dacă greutatea următorului segment varia mult, se ajustau şi balasturile.
După fiecare tăiere, urma ridicarea în aer şi rotirea platformei macaralei la 180 grade, cu plasarea gentilă a bucăţii de pod demontate pe platforma special pregătită. E nevoie de o precizie de bisturiu, operată cu utilaje imense şi colosal de puternice, zic germanii responsabili de proiect. „Mulţi pot face asemenea lucrări, dar dacă vrei precizia maximă şi consecvenţă, elveţienii sunt cei mai buni”, recunosc germanii.
Podul va fi reconstruit ulterior din componente prefabricate, lucrările fiind făcute între ferestrele prevăzute de circulaţia trenurilor şi noaptea. Elveţienii spun că macaralele lor vor munci aici şi în luna martie, deci.
2
36,485
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!